AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #1 Skrevet 8. juni 2015 Jeg lurer på om jeg reagerer på sukrin/sukrinmelis. Etter å ha fått servert såkalt sunn bakst får jeg alltid kjempemasse luft i magen. Etter å ha spist "marsipan" laget på sukrinmelis var jeg så uggen i magen at jeg måtte være hjemme fra jobb dagen etter... Det er sukrin jeg har funnet som fellesnevner de gangene jeg blir uggen på den måten. Sukrin er jo et sukkeralkohol, og andre syper sukkeralkoholer (av den kunstige typen) fører jo ofte til merking av at overdrevet inntak kan gi mageproblemer. Høres det sannsynlig ut at det er sukrinen jeg reagerer på, eller må det være noe annet? Anonymous poster hash: fec77...e31
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #2 Skrevet 8. juni 2015 Kan det godt være. Reagerer selv på kunstig søtning, og får alltid ekstremt vondt i magen og masse luft av det. Anonymous poster hash: 37f1f...e81
mereo Skrevet 8. juni 2015 #3 Skrevet 8. juni 2015 Sukrin ved normalt bruk skal egentlig ikke gi mageproblemer. Men det kan faktisk være at din mage ikke tåler det. Vet at flere reagerer på samme måte av andre typer søtning, så helt ærlig tror jeg at: Ja, det kan være den du har reagert på.
ops2 Skrevet 8. juni 2015 #4 Skrevet 8. juni 2015 Ja, marsipan, kaker og godter inneholder så mye ukrin at deg gir mageproblemer. Hvis du selv baker, prøv å erstatte alt eller halvparten med tagatosse/tagatese (usikker på skrivemåten).
leonie Skrevet 8. juni 2015 #5 Skrevet 8. juni 2015 Det er godt mulig at det er sukrin som er årsaken. Jeg blir selv veldig oppblåst av maltitol (søtningsmiddel), men sukrin går greit. 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #6 Skrevet 8. juni 2015 Jeg får mye luft i magen av det Anonymous poster hash: 8d6dc...c6d 1
Gjest me2u Skrevet 8. juni 2015 #7 Skrevet 8. juni 2015 Mange reagerer på sukrin. Jeg reagerer på sukrin, men ikke sukrin gold.
Supraspinatus Skrevet 8. juni 2015 #8 Skrevet 8. juni 2015 Enkelte sukkeralkoholer og noen typer fiber er "mat" for bakterier i tarmen. Mange av disse produserer gass. Andre sukkeralkoholer kan også føre til at det trekkes mye væske til tarmen slik at avføringen blir løs eller flytende. Erythritol, som sukring egentlig heter, er blant den snilleste av sukkeralkoholene og skaper normalt lite problemer i tarmene til folk mtp osmose, men det kan blir bakteriemat med dertil gass.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #9 Skrevet 8. juni 2015 Jeg lurer på om jeg reagerer på sukrin/sukrinmelis. Etter å ha fått servert såkalt sunn bakst får jeg alltid kjempemasse luft i magen. Etter å ha spist "marsipan" laget på sukrinmelis var jeg så uggen i magen at jeg måtte være hjemme fra jobb dagen etter... Det er sukrin jeg har funnet som fellesnevner de gangene jeg blir uggen på den måten. Sukrin er jo et sukkeralkohol, og andre syper sukkeralkoholer (av den kunstige typen) fører jo ofte til merking av at overdrevet inntak kan gi mageproblemer. Høres det sannsynlig ut at det er sukrinen jeg reagerer på, eller må det være noe annet? Anonymous poster hash: fec77...e31 Det er nok sukrinen du reagerer på, ja. Ikke unormalt å reagere på sukrin. Jeg reagerer ikke så veldig på sukrin, men mer på fiber, som for eksempel fiberhusk, som ofte er tilsatt i sukkerfri bakst. Kanskje du også reagerer på det? Men du, sukrin er ikke kunstig søtning. Sukrin er naturlig søtning. Kunstig er stoffer som ikke finnes i naturen og blir laget på lab. Sukrin finnes i naturen. Jeg bruker sukrin godl mer enn sukrin. Magen tåler det ca like mye. Smaken er bedre på sukrin gold. Stevia tåler jeg veldig godt, mulig fordi det er så konsentrert, men det passer ikke til alt. Stevia passer til sure og bitre ting. Ja, marsipan, kaker og godter inneholder så mye ukrin at deg gir mageproblemer. Hvis du selv baker, prøv å erstatte alt eller halvparten med tagatosse/tagatese (usikker på skrivemåten). Tagatose gir som regel større mageproblemer enn sukrin ved mindre mengder... Men det er et triks å bruke forskjellige søtninger, ja. Anonymous poster hash: 2bf2e...2c4 2
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 8. juni 2015 #10 Skrevet 8. juni 2015 Alle reagerer forskjellig. Jeg kan bli sengeliggende med ekstreme magesmerter om jeg spiser for mye av tagatesse f.eks. Reagerer ikke særlig på sukrin derimot. Men det jeg stusser mest over er at du ble hjemme fra jobb neste dag fordi du ble uggen i magen?
Supraspinatus Skrevet 8. juni 2015 #12 Skrevet 8. juni 2015 Men du, sukrin er ikke kunstig søtning. Sukrin er naturlig søtning. Kunstig er stoffer som ikke finnes i naturen og blir laget på lab. Sukrin finnes i naturen. Anonymous poster hash: 2bf2e...2c4 Sukrin er ikke noe mer naturlig enn f.eks. kokain, stevia, eller xylitol. Det er derfor egentlig ikke noe poeng å klassifisere noe som naturlig i motsetning til kunstig fremstilt. Kunstig søtning er nok et begrep som brukes om søtning som ikke er sukker. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #13 Skrevet 8. juni 2015 Sukrin er ikke noe mer naturlig enn f.eks. kokain, stevia, eller xylitol. Det er derfor egentlig ikke noe poeng å klassifisere noe som naturlig i motsetning til kunstig fremstilt. Kunstig søtning er nok et begrep som brukes om søtning som ikke er sukker. Ser ikke helt poenget med å sammenligne det med kokain, stevia og xylitol? Sukrin er naturlig, det er kokain, stevia og xylitol også. I motsetning til for eksempel aspartam som er laget i lab. At mange bruker "kunstig søtning" om alt som ikke er sukker betyr ikke noe for meg. Det er også mange som sier ekspresso i stedet for espresso, det blir ikke riktigere av den grunn. Anonymous poster hash: 2bf2e...2c4 2
Gjest Blubberella Skrevet 8. juni 2015 #14 Skrevet 8. juni 2015 Jeg synes sukrin er veldig vanskelig å bruke. Enten blir maten for lite søt, eller så blir det for mye sukrinsmak og jeg får en sånn ekkel intens svie eller brennende følelse bakpå tunga og i halsen. Jeg klarer aldri å finne noen gyllen middelvei. Stevia synes jeg smaker og fungerer bedre. Eventuelt en blanding av stevia og sukrin.
Supraspinatus Skrevet 8. juni 2015 #15 Skrevet 8. juni 2015 Ser ikke helt poenget med å sammenligne det med kokain, stevia og xylitol? Sukrin er naturlig, det er kokain, stevia og xylitol også. I motsetning til for eksempel aspartam som er laget i lab. At mange bruker "kunstig søtning" om alt som ikke er sukker betyr ikke noe for meg. Det er også mange som sier ekspresso i stedet for espresso, det blir ikke riktigere av den grunn. Anonymous poster hash: 2bf2e...2c4 Å bruke "kunstig søtning/søtningstoff" om sukkererstatning er helt innenfor definisjonsmessig. Ekspresso er ikke. Poenget med sammenligning er at hvorvidt det er naturlig eller ei har ingenting å si for hvor sunt det er, eller ikke. Erythritol er relativt nytt og ikke forsket like mye på som f.eks. aspartam.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #16 Skrevet 9. juni 2015 Alle reagerer forskjellig. Jeg kan bli sengeliggende med ekstreme magesmerter om jeg spiser for mye av tagatesse f.eks. Reagerer ikke særlig på sukrin derimot. Men det jeg stusser mest over er at du ble hjemme fra jobb neste dag fordi du ble uggen i magen? Virkelig, du stusser over det? Jeg tilbragte dagen skjelvende og kaldsvettende i fosterstilling på badegulvet, kun avbrutt av episoder med sprutdiaré og spying... Anonymous poster hash: fec77...e31 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #17 Skrevet 9. juni 2015 Det er nok sukrinen du reagerer på, ja. Ikke unormalt å reagere på sukrin. Jeg reagerer ikke så veldig på sukrin, men mer på fiber, som for eksempel fiberhusk, som ofte er tilsatt i sukkerfri bakst. Kanskje du også reagerer på det? Men du, sukrin er ikke kunstig søtning. Sukrin er naturlig søtning. Kunstig er stoffer som ikke finnes i naturen og blir laget på lab. Sukrin finnes i naturen. Jeg bruker sukrin godl mer enn sukrin. Magen tåler det ca like mye. Smaken er bedre på sukrin gold. Stevia tåler jeg veldig godt, mulig fordi det er så konsentrert, men det passer ikke til alt. Stevia passer til sure og bitre ting. Tagatose gir som regel større mageproblemer enn sukrin ved mindre mengder... Men det er et triks å bruke forskjellige søtninger, ja. Anonymous poster hash: 2bf2e...2c4 Jeg vet sukrin er naturlig søtning, det var derfor jeg spesifiserte det med andre kunstige søtningsmidler. Men naturlig er jo overhodet ikke det samme som sunt og bra. Fluesopp er også naturlig, men ikke nødvendigvis godt for magen å spise. Jeg bruker mye stevia også, men som du sier, det er ikke alt det passer i. Det blir lett kluss når man må begynne å endre på de andre ingrediensene for å veie opp for at man mangler masse tørrvare i form av sukker. Vet ikke om jeg reagerer på sukrin gold, det er mye vanskeligere å få tak i heromkring :/ Anonymous poster hash: fec77...e31
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 9. juni 2015 #18 Skrevet 9. juni 2015 Virkelig, du stusser over det? Jeg tilbragte dagen skjelvende og kaldsvettende i fosterstilling på badegulvet, kun avbrutt av episoder med sprutdiaré og spying... Anonymous poster hash: fec77...e31 Det er da stor forskjell på uggen i magen og at man ligger kaldsvettende i fosterstilling. Når noen skriver uggen,så tolkes det som at man fungerer som normalt men at det kanskje rumler litt ekstra f.eks.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #19 Skrevet 9. juni 2015 Det er da stor forskjell på uggen i magen og at man ligger kaldsvettende i fosterstilling. Når noen skriver uggen,så tolkes det som at man fungerer som normalt men at det kanskje rumler litt ekstra f.eks. Hmm jeg tolker uggen som uforutsigbar, rumlende, ekstremt gassete og vondAnonymous poster hash: d94fa...65e 1
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 9. juni 2015 #20 Skrevet 9. juni 2015 Rumlende, litt ekstra gass, småvondt tolker jeg det mer som. Altså ubehag, men ikke nok til å holde seg hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå