Gå til innhold

Gardiner som slipper inn lys, men hvor ingen kan se inn utenfra. Finnes det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg bor i en leilighet med mange leiligheter rundt meg og i hver eneste vindu ser jeg rett inn i leilighetene på andre siden. Jeg kan stå i vinduet og se rett inn til naboen på andre siden. I tilegg bor jeg i første etg som gjør at alle som bor i etasjene over også kan se inn.

Jeg ønsker å slippe inn sollyset, men også få litt avskjerming. Persienner funker ikke uansett hvor lite jeg åpner opp, har tatt nabomannen i å se inn.

Finnes det gardiner som er så luftige at de slipper inn lys og i tilegg hindrer noen i å se inn? Hjelp :)

Anonymous poster hash: a9d14...fc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du mener at gardinene skal skjerme mot innsyn når det er lyst ute, vil de fleste gardiner fungere. Til og med luftige voile-gardiner (fluenettingliknende) skjermer det meste av innsyn om de henger "rynket", så lenge det er dagslys. Trolig vil gjenskinnet fra vindusglasset være nok, om det er lyst ute, og du ikke har på lys inne. Tipper vanlige tynne kjøkkengardiner vil være tilstrekkelig, særlig om de har kontrastrikt mønster.

Hvis du derimot trenger å skjerme for innsyn når det er mørkt ute og du har innebelysning på, er det egentlig kun lystette rullegardiner, av typen vi bruker her nordpå mot mitnattsol, som duger.

En kombinasjon er kanskje det ultimate? Selv har jeg rullegardin og vanlige gardiner som gir utsyn, men skjermer nitti prosent utenfra og inn i dagslys. En annen løsning kan være noen lette sommergardiner i rynker (kjøp minst dobbelt så brede gardiner som vinduet), og så noen vertikale ugjennomsiktlige lameller. Ellers kan du bruke folie, som ser ut som glasset i et dusjkabinett. Den er beregnet på å klebes på glasset, for å hindre innsyn fra nederste del av vinduet, men jeg tror jeg ville kjøpt en plexiglassplate på biltema og limt den på, så blir den kjempelett å fjerne og flytte på. Du kan også skjerme bra med ulike pyntegjenstander og større planter (behøver ikke være ekte).

Endret av Kamikatze
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes rullegardiner som stopper sollys og innsyn ved å se ut som speil på utsiden. Hvordan de ser ut på innsiden vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 854e9...68d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...