AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #1 Skrevet 7. juni 2015 Hei nå går jeg på synarela nesespray, om noen få dager skal jeg inn til riksen å få opplæring i å sette sprøyter. De sa der inne at det var mannen som pleide å hjelpe til med sprøytene. Men mannen har skikkelig sprøyteskrekk, han har tatt e blodprøve i hele sitt liv å da gikk hab rett i bakken. Men blir det dumt å ta med mamma når de skal lære meg å sette sprøytene ? hvis jeg synes det var ekkelt å sette de selv så kunne hun gjøre det. Anonymous poster hash: 222af...73b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #3 Skrevet 7. juni 2015 Hei nå går jeg på synarela nesespray, om noen få dager skal jeg inn til riksen å få opplæring i å sette sprøyter. De sa der inne at det var mannen som pleide å hjelpe til med sprøytene. Men mannen har skikkelig sprøyteskrekk, han har tatt e blodprøve i hele sitt liv å da gikk hab rett i bakken. Men blir det dumt å ta med mamma når de skal lære meg å sette sprøytene ? hvis jeg synes det var ekkelt å sette de selv så kunne hun gjøre det. Anonymous poster hash: 222af...73b Det virker svært sært og umodent å komme drassende på mamma i en sånn situasjon. Skal du få hjelp til å lage barn når du oppfører seg som ett barn hos legen liksom. Det er null stress å sette sprøytene selv.Anonymous poster hash: 61628...48f 6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 Det virker svært sært og umodent å komme drassende på mamma i en sånn situasjon. Skal du få hjelp til å lage barn når du oppfører seg som ett barn hos legen liksom. Det er null stress å sette sprøytene selv.Anonymous poster hash: 61628...48f Enig i denne.. Om ikke mannen kunne vært med, hadde jeg ikke tatt med meg noen andre. Mamma fikk ikke vite at vi hadde hatt ivf før jeg var gravid.Anonymous poster hash: 7426b...084 4
Biloba Skrevet 7. juni 2015 #5 Skrevet 7. juni 2015 Det virker svært sært og umodent å komme drassende på mamma i en sånn situasjon. Skal du få hjelp til å lage barn når du oppfører seg som ett barn hos legen liksom. Det er null stress å sette sprøytene selv.Anonymous poster hash: 61628...48f Mange bruker mannen, og her kan ikke mannen hjelpe. Da er det greit å ha med en annen. Enkelte har faktisk hjemmesykepleie for slikt som å sette sprøyter, enten det er for ivf eller annet. Det er å foretrekke at det kan ordnes innen familie. Men det er enkelt, og små barn med diabetes må lære seg det. Du blir mye friere hvis du gjør det selv og slipper å avtale med noen. Nålene er veldig tynne og omtrent smertefrie. Jeg har tatt over 90 sprøyter for småtten i magen, så jeg har et veldig positivt forhold til dem. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #6 Skrevet 7. juni 2015 Jeg hadde ikke tatt med mamma, hadde følt det hadde blitt litt rart og kleint. Noen ganger så må man bare ta seg sammen og gjøre det som også er ubehagelig, i dette tilfelle å sette sprøyter. Som sagt over her så lærer barn med diabetes og sette slike sprøyter. De er ikke skumle eller vonde. Anonymous poster hash: ee2f3...b19 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #7 Skrevet 7. juni 2015 Mange bruker mannen, og her kan ikke mannen hjelpe. Da er det greit å ha med en annen. Enkelte har faktisk hjemmesykepleie for slikt som å sette sprøyter, enten det er for ivf eller annet. Det er å foretrekke at det kan ordnes innen familie. Men det er enkelt, og små barn med diabetes må lære seg det. Du blir mye friere hvis du gjør det selv og slipper å avtale med noen. Nålene er veldig tynne og omtrent smertefrie. Jeg har tatt over 90 sprøyter for småtten i magen, så jeg har et veldig positivt forhold til dem. Da ville jeg evt ta med en venninne eller en søster. IKKE mamma. Det er rett å slett ett tegn på fraværende selvstendighet. Anonymous poster hash: 61628...48f 3
Biloba Skrevet 8. juni 2015 #8 Skrevet 8. juni 2015 Da ville jeg evt ta med en venninne eller en søster. IKKE mamma. Det er rett å slett ett tegn på fraværende selvstendighet. Anonymous poster hash: 61628...48f Det er din tolkning. Klinikken er vant med at folk kvier seg for sprøytene, og er nok mer opptatt av at sprøytene blir tatt, enn å dømme pasientene som mammadalter. 9
BlendaSensitive Skrevet 8. juni 2015 #9 Skrevet 8. juni 2015 Hm. Du har ingen venninne, noen som er sykepleier eller lignende? Ellers er sprøytene ikke så farlige, veldig tynne. Men skal ikke si moe jeg, gubben er lege og han fikk sette par ganger.... Men klart det er lett å feige ut når hjelpen er profesjonell i neste rom! Om din mot står deg nær, så ta med henne. Noen har jo med mor på fødestua. JEG skulle aldri gjort det, men nå er det ikke meg det handler om.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #10 Skrevet 8. juni 2015 Hvis du vil ha med moren din så tar du med moren din. Det signaliserer ikke noe annet enn at du har et godt forhold til henne.Anonymous poster hash: a2e91...2c3 4
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. juni 2015 #11 Skrevet 8. juni 2015 TS, gjør det som passer DEG. Hva folk her mener om hva som måtte passe eller være dumt har da ingenting å si. Målet er jo at du skal få tatt sprøytene på riktig måte. Hvordan du får det til er ikke så viktig. Da ville jeg evt ta med en venninne eller en søster. IKKE mamma. Det er rett å slett ett tegn på fraværende selvstendighet.Anonymous poster hash: 61628...48f Hvorfor i all verden er det å ta med en venninne mer selvstendig enn å ta med moren sin? Når man er voksen er det jo ikke store forskjellen, annet enn at det gjerne er mer praktisk å få hjelp av mor enn av en venninne. For en fullstendig merkelig tankegang. 5
^^Belle^^ Skrevet 8. juni 2015 #12 Skrevet 8. juni 2015 Hva er forskjellen på en venninne vs. mamma? For MEG er det ihvertfall ingen forskjell på det, så nær som jeg er mammaen min. Så ja, ta med deg mammaen din, det synes jeg høres veldig fint ut. (og når det er sagt; jeg forstår at det å sette sprøyter selv høres skummelt ut, men det går stort sett fint. Nålen er så tynn at den omtrent glir inn av seg selv.) 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #13 Skrevet 8. juni 2015 Har ingen mamma, men hadde glatt tatt med pappa. Er det ikke der familie er til for? Hjelp og støtte? Slik det det iallfall i vår familie Anonymous poster hash: b274a...dca 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #14 Skrevet 8. juni 2015 Det er din tolkning. Klinikken er vant med at folk kvier seg for sprøytene, og er nok mer opptatt av at sprøytene blir tatt, enn å dømme pasientene som mammadalter. Jeg skjønner ikke helt dette. Hvis man har så store problemer med sprøyter og til slutt skulle bli gravid,så har man da langt "verre" ting i vente enn sprøyteskrekk. Hva skal skje når disse menneskene skal føde f.eks? Sjokkerende å høre at det legges beslag på ressurser fra hjemmesykepleien fordi voksne folk uten sykdom er livredde for å sette sprøyter som de av egen fri vilje har valgt å begynne med. ts: Du må gjøre som du føler for,men det høres utrolig pysete ut at mannen er så livredd sprøyter at han ikke kan hjelpe deg og at din mor må gå inn og gjøre dette.Kanskje det er en tilvenningssak som blir bedre om han faktisk prøver?Hvis ikke hadde jeg gjort det selv.Men uansett er det vel ingen fasitsvar. Gjør det du føler for. Anonymous poster hash: 90cf3...0c4 3
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. juni 2015 #15 Skrevet 8. juni 2015 Jeg skjønner ikke helt dette. Hvis man har så store problemer med sprøyter og til slutt skulle bli gravid,så har man da langt "verre" ting i vente enn sprøyteskrekk. Hva skal skje når disse menneskene skal føde f.eks? Sjokkerende å høre at det legges beslag på ressurser fra hjemmesykepleien fordi voksne folk uten sykdom er livredde for å sette sprøyter som de av egen fri vilje har valgt å begynne med. ts: Du må gjøre som du føler for,men det høres utrolig pysete ut at mannen er så livredd sprøyter at han ikke kan hjelpe deg og at din mor må gå inn og gjøre dette.Kanskje det er en tilvenningssak som blir bedre om han faktisk prøver?Hvis ikke hadde jeg gjort det selv.Men uansett er det vel ingen fasitsvar. Gjør det du føler for. Anonymous poster hash: 90cf3...0c4 Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til? Hvorfor er det et problem å ha sprøyteskrekk når man er gravid? Nå har jo ikke TS sprøyteskrekk heller, men OM hun hadde det, hvorfor er det et problem? Man setter sjelden sprøyter på egne barn, og om man må få sprøyte under fødsel er det jo ikke snakk om et titalls sprøyter som skal settes? Man holder jo ut om man må, men hvorfor tvinge seg når man ikke MÅ? Men TS har uansett ikke sprøyteskrekk, så da er det hvertfall ikke et problem. Å være to tilstede som lærer det høres jo bare lurt ut, så er man sikker på at det blir gjort riktig frem til man får det til på egenhånd. 1
Biloba Skrevet 8. juni 2015 #16 Skrevet 8. juni 2015 (endret) Jeg skjønner ikke helt dette. Hvis man har så store problemer med sprøyter og til slutt skulle bli gravid,så har man da langt "verre" ting i vente enn sprøyteskrekk. Hva skal skje når disse menneskene skal føde f.eks? Sjokkerende å høre at det legges beslag på ressurser fra hjemmesykepleien fordi voksne folk uten sykdom er livredde for å sette sprøyter som de av egen fri vilje har valgt å begynne med. ts: Du må gjøre som du føler for,men det høres utrolig pysete ut at mannen er så livredd sprøyter at han ikke kan hjelpe deg og at din mor må gå inn og gjøre dette.Kanskje det er en tilvenningssak som blir bedre om han faktisk prøver?Hvis ikke hadde jeg gjort det selv.Men uansett er det vel ingen fasitsvar. Gjør det du føler for.Anonymous poster hash: 90cf3...0c4 Kanskje du ikke trenger å være i denne tråden om du ikke har noe annet å bidra med enn å trakke folk ned? Jeg har sett voksne folk gråte hysterisk og svime av over å skulle ta en sprøyte eller blodprøve, men slike fobier er ikke særlig sentrale i omsorg overfor et barn. Blir barnet en type 1 diabetiker, kommer de til å lære det. Endret 8. juni 2015 av Biloba 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #17 Skrevet 8. juni 2015 Det er din tolkning. Klinikken er vant med at folk kvier seg for sprøytene, og er nok mer opptatt av at sprøytene blir tatt, enn å dømme pasientene som mammadalter. Nå er det jo forsåvidt slik at klinikken vurderer dem som oppsøker hjelp om de har det som trengs for å ta vare på en unge. Hvordan signal tror du det gir å komme drassende på mamma i en slik situasjon? Anonymous poster hash: 61628...48f 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #18 Skrevet 8. juni 2015 Hvis du vil ha med moren din så tar du med moren din. Det signaliserer ikke noe annet enn at du har et godt forhold til henne.Anonymous poster hash: a2e91...2c3 Eller at du henger ennå i skjørtekanten hennes. Anonymous poster hash: 61628...48f 3
Biloba Skrevet 8. juni 2015 #19 Skrevet 8. juni 2015 Nå er det jo forsåvidt slik at klinikken vurderer dem som oppsøker hjelp om de har det som trengs for å ta vare på en unge. Hvordan signal tror du det gir å komme drassende på mamma i en slik situasjon?Anonymous poster hash: 61628...48f Det går nok fint. Jeg er ivfer selv og de er ute etter at barnet får normale foreldre, dvs at du ikke har store psykiske vansker, rusproblemer og slikt. De legger seg ikke opp i om du har sprøyteskrekk. Det er ingen forskjell på å måtte ha mannen til å sette dem, vs å måtte ha en tredjeperson til å sette dem pga at mannen har sprøyteskrekk. Folkene på klinikken har helt andre ting å tenke på enn å stemple pasientene sine. Hjelpe folk, f.eks. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #20 Skrevet 8. juni 2015 Jeg har en lang og svært skjelden sykdomshistorie bak meg, og mamma har vært med meg i 20 år. Så det å si til mamma at jeg skulle starte med IVF var bare en selvfølge for meg. med ca 500 blodoverføringer bak meg å bli stukket vær dag i mange år så er ikke de sprøytene jeg er redd for, men jeg har aldrig satt sprøyter på meg selv før, så det er skjekt å være 2 på akkurat den biten. For meg så er det ikke naturlig å ta med en venninnene, fordi det er en privat sak mens mamma er min nærmeste. Dessuten ringte jeg suksesstrener på riksen i dag å spurte om det var greit at mamma var med, og de sa at det bare var koselig og at det var mange som gjorde det hvis mannen ikke kunne hjelpe til med den biten. TsAnonymous poster hash: 222af...73b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå