Cowboy Lotte Skrevet 7. juni 2015 #1 Skrevet 7. juni 2015 Når jeg skal bake kake og følge en oppskrift, så står det ofte at man skal skjære kaken i to/tre deler. Men kakene min blir alltid meget flate, og er umulig å skjære i to! Bruker bakepulver og alt, men den heves liksom ikke til så stor at den kan skjæres i. Hva gjør jeg feil...?
LukaFrost Skrevet 7. juni 2015 #2 Skrevet 7. juni 2015 Høres ut som om du bruker for stor kakeform. Prøv en mindre størrelse. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #3 Skrevet 7. juni 2015 Enten for store kakeformer, eller så gjør du noe feil i prosessen. Er kaken basert på eggedosis, er det viktig at denne piskes luftig. Skal smør og sukker røres sammen er det viktig at dette røres (IKKE piskes!) sammen til det blir hvitt. Riktig mengde ingredienser er også viktig. Anonymous poster hash: 847e2...36d
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 Når eggedosis er hevemiddel sammen med evt bakepulver, skal bakepulveret blandes i melet, og melet skjæres, ikke røres inn i eggedosisen. Anonymous poster hash: eaa5c...d21 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #5 Skrevet 7. juni 2015 Hvorfor kan du ikke skjære den i to? Anonymous poster hash: c9880...d01
Cowboy Lotte Skrevet 7. juni 2015 Forfatter #6 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Takk for tips. Jo høres ut som jeg har litt stor form... Kanskje jeg burde doble røren, slik at kaken blir tykk nok? Får prøve med frem. Endret 7. juni 2015 av Cowboy Lotte
Cathj Skrevet 7. juni 2015 #7 Skrevet 7. juni 2015 Det er veldig vanlig å fokusere på at alt skal mikses/blandes godt også, men mange glemmer at overmiksing også kan skje, og at man da vil få en flat kake/bakst.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #8 Skrevet 7. juni 2015 Om du er utålmodig og åpner ovnsdøren for tidlig kan det også føre til flat kake. Mine tips er iherdig visping om det står egg og sukker skal vispes til eggedosis, og deretter forsiktig røre inn resten av ingrediensene. Samt ikke bruk gammelt bakepulver, eller ha i bakepulveret lenge før kaken skal i ovnen. Og vær forsiktig med å ta den ut for å sjekke om den er ferdig for mye. Det er kjipt med overstekt tørr kake, men å åpne og lukke døren, og enda verre, stikke i kaken, fører til sammenfalling. Anonymous poster hash: 0a04f...1ac
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #9 Skrevet 8. juni 2015 Du må ikke røre for mye, da utvikles glutenet i melet og kaka blir flat. Evt bruker du gammelt bakepulver/for lite.Anonymous poster hash: a4f0a...2b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå