Gå til innhold

Jeg er 16, og kunne trengt litt hjelp. Plis?

Anbefalte innlegg

Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Så det har seg sånn at jeg begynner å få veldig mye fett på mage og lår. Jeg veier jo ikke så mye. 43 kg, så jeg vil jo ikke gå ned i vekt, jeg vil bare ikke ha en fettklump på magen og for store lår, ettersom jeg er ganske lav også. Dessuten vil jeg begynne å bli sunnere ettersom jeg spiser godteri og potetgull nesten hver dag. Og nå kommer jo sommeren, og da blir det ihvertfall usunt med masse masse masse is...

Så spm. mitt er om noen her kan tipse om litt sunt kosthold?

Jeg er litt kresen.

Spiser/drikker ikke noe som har med melk å gjøre: 

Verken ost, yoghurt, smør eller melk. Rett og slett fordi jeg blir kvalm og ''kaster det opp'' igjen. 

Jeg liker heller ikke avokado. Men ellers så tror jeg jeg spiser det meste.

Tenker litt på frokost og lunsj. Middag kommer til å være som vanlig, ettersom jeg spiser med familien hver dag og ikke vil at min mor skal lage noe ekstra mat til meg. 

Har jo selvfølgelig bestemt meg for å unngå alt som har med sukker å gjøre i ca 3 uker nå (da drar jeg til utlandet), og også trene hver dag. En liten joggetur på lysløypa holder sikkert?

Håper på svar! <3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser at du bare har 43 kg på kroppen, sliter jeg veldig med å forstå hvordan "veldig mye fett på magen" ser ut. Mer enn i forhold til da du var 8? Det er helt normalt, og faktisk slik det skal være i overgangen fra barn til voksen, fra liten pike til fruktbar kvinne som kan livnære en baby i tillegg til seg selv, i ni måneder.

- På den annen side, jeg har faktisk veldig mye fett på magen, med mine 75 kg fordelt på bare 155 cm. Sist jeg veide 43 kg var vel kanskje akkurat i overgangen til tenårene, og likevel ble jeg omtalt som lita og tynn. Så, som sagt, jeg sliter med å forstå hvordan du kan ha "veldig mye fett" på magen.

På den annen side; godteri og potetgull hver dag er jo ikke bra, det vet du selv også. Prøv å erstatte godteriet med frukt, grønnsaker og nøtter? Da får du i deg litt mer vitaminer også. Frukt og grønnsaker med mye rødt/oransje i seg er forresten gode kilder til betakaroten. Spis heller gulrøtter og rød paprika daglig gjennom hele året, framfor å kanskje stappe i deg piller bare om sommeren for å bli brun. Det gjør akkurat den samme nytten.

Ellers skal jeg overlate øvrige kostholdsråd til de som er litt flinkere på sånt i praksis. Som du ser av vekta mi, synder jeg stort med både kosthold og trening, jeg er litt for glad i søte smaker og sofaen. :P

Anonymous poster hash: 95db2...2c4
  • Liker 3
Skrevet

Det at du har fårr litt ekstra fett på mage & lår kalles å modnes, å bli til en kvinne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel du er ung og ikke ferdig vokst, så fettet kan ende opp med å legge seg andre steder etter hvert. Du burde som sagt slutte spise godteri og chips hver dag, begrens det til lørdag for eksempel. Spis frukt, lag fruktsalat eller smoothie. Har du mulighet til det så gå turer ute i skog og mark, i varierende tempo? Begynn å jogge litt? Med din alder og din vekt er det viktigere å fokusere på å være sunn en å slanke deg, så å legge om kostholdet ditt tror jeg vil hjelpe nok :) 

Anonymous poster hash: fb6eb...cf4
AnonymBruker
Skrevet

Dette kvalifiserer som undervektig ihht. BMI-skalaen med mindre du er under 152 cm, og selv da ligger du akkurat på grensen. Jeg kan derfor ikke forstå at du skal ha store lår og masse fett på magen. Jeg vil ikke anbefale deg å sette i gang med noen form for diett eller treningsregime før du har snakket med profesjonelle helsearbeidere. Har rapportert tråden til moderator.

Anonymous poster hash: 0ac37...93a
  • Liker 1
Gjest FebrinaCollett
Skrevet (endret)

Ja altså jeg skjønner det høres utrolig rart ut, for jeg ser jo utrolig tynn og også. Det syns egentlig bare på meg at jeg har litt fett på magen når jeg sitter, for da buler det ut fett. 

Og jeg vil jo så absolutt ikke slanke meg, egentlig. Vil bare få litt rettere mage som ikke buler ut når jeg sitter, sånn som vennene mine (de har utrolig fine mage) også vil jeg ha mer muskler enn fett på låra mine...

Jeg vil absolutt ikke gå ned i vekt, bare forbedre kosholdet mitt og få kroppen min til å se bedre ut. Jeg tenker slik at hvis jeg lar kroppen min få bule ut med fett, så kommer det til å bli vanskelig å fikse på det når jeg blir eldre. Jeg vil bare se like bra ut som vennene mine. Jeg forventer ikke at dere skal skjønne noe, men jeg hadde jo håpa på tips istedenfor å snakke meg fra dette. 

Uansett, takk for at dere har svart, setter pris på det.

Og for å gjenta meg; Jeg vil bare få mer muskler, og fjerne fett. Derfor ber jeg om hjelp til å forbedre kosthold! Skal søren meg ikke gå på noen diett?

Endret av FebrinaCollett
Skrevet

Ja altså jeg skjønner det høres utrolig rart ut, for jeg ser jo utrolig tynn og også. Det syns egentlig bare på meg at jeg har litt fett på magen når jeg sitter, for da buler det ut fett. 

Og jeg vil jo så absolutt ikke slanke meg, egentlig. Vil bare få litt rettere mage som ikke buler ut når jeg sitter, sånn som vennene mine (de har utrolig fine mage) også vil jeg ha mer muskler enn fett på låra mine...

Jeg vil absolutt ikke gå ned i vekt, bare forbedre kosholdet mitt og få kroppen min til å se bedre ut. Jeg tenker slik at hvis jeg lar kroppen min få bule ut med fett, så kommer det til å bli vanskelig å fikse på det når jeg blir eldre. Jeg vil bare se like bra ut som vennene mine. Jeg forventer ikke at dere skal skjønne noe, men jeg hadde jo håpa på tips istedenfor å snakke meg fra dette. 

Uansett, takk for at dere har svart, setter pris på det.

Du er utrolig tynn, men vil ikke ha så mye fett på lår og mage?

Jeg vil anbefale å få litt muskler på kroppen :) Begynn å tren litt styrke, så kan du gå OPP i vekt, og allikevel se bedre ut(i mine øyne) :)

Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Du er utrolig tynn, men vil ikke ha så mye fett på lår og mage?

Jeg vil anbefale å få litt muskler på kroppen :) Begynn å tren litt styrke, så kan du gå OPP i vekt, og allikevel se bedre ut(i mine øyne) :)

Det er jo det jeg mener! Jeg vil få muskler. Muskler ser jo bedre ut enn fett. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at dere skal forstå. Jeg hadde håpa på oppmuntring, men her føler jeg jeg blir rakka på. Som om dere behandler meg som en unge. Dere har ikke sett kroppen min. Jeg gikk gjennom envanskelig tid der jeg spiste usunt hele tida, og selvfølgelig må jo det usunne i kroppen min havne et sted, og da har det havna på magen og låra. Er det så vanskelig og forstå? Det syns fortsatt ikke så godt, men jeg vil få kontroll før det går ut av kontroll og jeg så ikke kan få den kroppen jeg ønsker. 

Dessuten handler ikke dette om fettet, men det faktum at jeg vil bli sunn for min egen helse og få muskler. 

Skrevet

Jeg forstår hva du mener med magefett selv om veier så lite. Er selv 170 høy og veier 55 kg, har ikke lyst til å gå ned i vekt, men bli litt strammere. Tror det vil hjelpe mye å kutte ut godteri helt, fett er sunnere enn sukker :) Er absolutt ingen kostholdsekspert, så har nok ingen bedre råd. Trener du? Styrketrening på mage og lår vil vel hjelpe deg på vei :)

Skrevet

Det er jo det jeg mener! Jeg vil få muskler. Muskler ser jo bedre ut enn fett. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for at dere skal forstå. Jeg hadde håpa på oppmuntring, men her føler jeg jeg blir rakka på. Som om dere behandler meg som en unge. Dere har ikke sett kroppen min. Jeg gikk gjennom envanskelig tid der jeg spiste usunt hele tida, og selvfølgelig må jo det usunne i kroppen min havne et sted, og da har det havna på magen og låra. Er det så vanskelig og forstå? Det syns fortsatt ikke så godt, men jeg vil få kontroll før det går ut av kontroll og jeg så ikke kan få den kroppen jeg ønsker. 

Dessuten handler ikke dette om fettet, men det faktum at jeg vil bli sunn for min egen helse og få muskler.

Du er jo ung. Det er ingenting galt i være ung, sett pris på det, for når du blir voksen vil du tidvis lengte tilbake til denne tiden ;)

Hva med å prøve et enkelt treningsprogram for nybegynnere? Styrke for hele kroppen 2-3 ganger i uken. Dropp snop og chips i hverdagene, spis proteinrik mat som kylling, magre kjøttyper, fisk etc. Masse grønnsaker.

Øvelser som knebøy, markløft pg benkpress er utrolige effektive. Om du er ukomfortable med slike øvelser må du enten få hjelp av en flink PT eller ta alternative øvelser som har mindre skaderisiko etc, som benpress, hamstringcurl, utfall, roing, pendlay row.

Listen er lang :)

Skrevet

Du vil ha den kroppen du vil ha. Det er tre ting du må for å komme fram dit.

1: Tren. Du må finne et treningsopplegg med styrketrening og følge det. Du bør ofre minst tre halvtimer i uka på det. Tren styrke i hele kroppen, og pass på at du bruker rett teknikk. Du kan gjerne bruke treningssenter, men om det er for dyrt kan du helt fint trene hjemme.

2: Spis bedre. Mindre godteri, chips og brus, mer frukt og grønnsaker. Det er bedre for magefettet, bedre for blodet, bedre for hele kroppen. Hvis moren din ikke serverer så mye grønnsaker til middag kan du foreslå at hun lager litt mer, slik at hele familien blir litt sunnere. Du kan også finne noen spennende grønnsaksretter på nettet, få foreldrene dine til å handle inne varene og lage til hele familien for å vise at grønnsaker ikke trenger å være dvaske gulerøtter og kinakål. Hvis du er heldig blir moren din inspirert, så det kan være lurt å skrive ned oppskrifter du finner i en bok.

3: Innse hvordan kroppen din er og lær deg å leve med den. Noen har fett på lårene uansett hvor mye de slanker seg. De kommer ikke til å få tight gap før de ligger i grava. Det er sløsing med mental energi å bekymmre seg over noe det ikke er å gjøre noe med, og sannsynligvis er det ikke så ille uansett. Når du ser deg i speilet, ikke tenk "uff, så store lår jeg har" eller "Hvorfor blir ikke rumpa mi mer spretten snart?" Tenk heller "Hey, sexy, fine hofter" og "Wow, så fine biceps jeg begynner å få!". Prøv å tenk litt som en mann: "naken dame :wow: !!!" "Pupper :wow: !!!" For å ikke objektifisere deg selv for mye bør du også si ting som "Den prøven naila du :tommelopp: " Selvtillit gir bedre holdning og finere utstrålning.

De du opplever at behandler deg som en unge, de er bare bekymret for deg. Vi som har levd litt lengre enn deg har sett litt for mange starte der du er nå, og ende opp utmagret med spiseforstyrrelse. Jeg ble bare så vidt reddet derfra selv. Du er i en veldig sårbar alder, der det mentale er svakt og kroppen er endret fullstendig. Vi er redde for at du skal begynne å slanke deg, for du er ikke feit, du er bare nesten voksen og kanskje litt utrent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er høyden din ts?

Anonymous poster hash: 73c77...755
Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Hva er høyden din ts?

Hva er høyden din ts?

Jeg er 155 ca...

Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Hva er høyden din ts?

Hva er høyden din ts?

Jeg er 155 ca...

Gjest FebrinaCollett
Skrevet

Dere andre; Tusen takk for svar. Setter utrolig pris på det, dere aner ikke  :danse:

Skrevet

Jeg har alltid hatt lite mage, ser egentlig ut som om jeg har 5-6mnd gravid mage om jeg itillegg er oppblåst :fnise:
Denne magen har jeg hatt siden jeg var barn, tenåring og som voksen, ja magen min buler litt ut når jeg sitter, eller ligger på siden...Står jeg rett opp og ned kan jeg ta tak i fettet på hofta...

Men det morsomme er jo at jeg er 167 og ca 51kg...Tynne lår,legger, overarmer, armer...Hele kroppen min er egentlig liten og nett bortsett fra magen...

Som en over her sier, vi er alle forskjellige, magen min er egentlig ikke så stor som jeg tror den er heller, men å se seg selv ovenfra og ned, så virker det større enn det det er..
Pluss: en del matvarer kan gi deg mye gass, som igjen gjør deg oppblåst, brus kan gjøre deg oppblåst... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...