Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer tjenestepensjon? Jeg har tidligere hatt ytelsespensjon der en del av lønnen min trekkes. Betaler arbeidsgiver inn hver måned? Eller en gang i året?

Kan noen forklare litt?

Hvor raskt forventes det at pensjonen vokser?

Anonymous poster hash: 3f896...30c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du i dag? Dette er såpass avansert at man kan skrive side opp og side ned om det.

Ytelsespensjon, med nok medlemstid (40 år i det private) skal du ende opp med en viss prosentandel av den lønnen du har når du slutter, typisk 66 % men også være noe annet. Dette varer livet ut, men arvingene får ingenting om/når man faller fra.

Innskuddspensjon, der betaler arbeidsgiveren en viss prosentandel av lønnen din, som forvaltes enten via renter eller aksjefond, eller en kombinasjo, noe du ofte kan bestemme selv. Stabil utgift for arbeidsgiver, men usikkert hvor stor pensjonen blir, avhenger av avkastningen. Sannsynligvis dårligere enn ytelsespensjon, som er livsvarig, men skulle man falle fra vil det oppsparte gå til arvingene.

Anonymous poster hash: b29c9...773
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du i dag? Dette er såpass avansert at man kan skrive side opp og side ned om det. Ytelsespensjon, med nok medlemstid (40 år i det private) skal du ende opp med en viss prosentandel av den lønnen du har når du slutter, typisk 66 % men også være noe annet. Dette varer livet ut, men arvingene får ingenting om/når man faller fra. Innskuddspensjon, der betaler arbeidsgiveren en viss prosentandel av lønnen din, som forvaltes enten via renter eller aksjefond, eller en kombinasjo, noe du ofte kan bestemme selv. Stabil utgift for arbeidsgiver, men usikkert hvor stor pensjonen blir, avhenger av avkastningen. Sannsynligvis dårligere enn ytelsespensjon, som er livsvarig, men skulle man falle fra vil det oppsparte gå til arvingene. Anonymous poster hash: b29c9...773

Har hatt ytelsespensjon i de tre årene jeg har jobbet. Men nå har jeg byttet til innskudd. Vet at arbeidsgiver har betalt inn 15 000 nå nettopp. Regner med at dette dekker hele 2015. Så betales det inn samme beløp neste år, så får man avkastning på dette, på månedlig beløp som da blir 15 000/7 (siden det er syv mnd igjen av 2015)?

Anonymous poster hash: 3f896...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...