AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #1 Skrevet 7. juni 2015 Har ei på 2,5 som blir illsint når vi ikke gjør ting AKKURAT slik hun vil.. klart det er forståelig at der er frustrerede og ikke bli forstårr, men prøver og lære henne at det er bedre om hun forteller oss.. eks: vi dusjet isat og hu putter ballen oppi en skål. Så pruter jeg på den med dusjen og da er det full klikk. Hu skriker rett til meg, gjentatte ganger, kaller meg «dumme» og skriker mere.. ender med hu ikke vil dusje mere. Jeg sier nesten aldri noe når dette skjer fordi akkurat da går ikke noe inn uansett. ;Men når det lille anfallet er over. Setter jeg meg med henne og sier rolig «du må ikke skrike sånn til meg. Det er ikke lov. Det er mye bedre og prøve og fortelle mamma at du vile ha det sånnogsånn..." «Jeg skjønner at du ikke ville jeg skulle gjøre det, men mamma skjønte ikke det, da må du prøve og vise meg.» «jeg forstpr ikke når du bare skriker" også sier jeg at man ikke kan si dumme.. og at det ikke er «snill jente».. eller noe slik. Hva gjør dere/ville gjort i sånne situajsoner der barn bli så sinte??? Hun har ett veldig godt språk og sånn og så det er ikke noen problemer sånn sett. hun har bare ikke tid virker det sånn. Kommer det litt med alderen? Føler liksom ikke jeg kan godta sånn oppførsel heller da.. Anonymous poster hash: d9706...74d
minister-mio Skrevet 7. juni 2015 #2 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Jeg ville gjort det samme som du gjør, med unntak av å si at det ikke er snill jente. Men 2,5 åringer vil vel alltid ha noen anfall av urimelig skriking uansett. Endret 7. juni 2015 av mini-mio 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #3 Skrevet 7. juni 2015 Jeg ville gjort det samme som du gjør, med unntak av å si at det ikke er snill jente. Men 2,5 åringer vil vel alltid ha noen anfall av urimelig skriking uansett. ikke sant.. føler og det er «feil» og si.. men jeg ble rådet til det fordi barn ville velge og være snille.... hm. tja. ja det er klart.. men dette er ofte. Typ i hver situasjon det dukker opp. men ja, det er vel en fase som alt annet Anonymous poster hash: d9706...74d
Gjest kittypurry Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 (endret) Ikke for å være frekk, men jeg synes de fleste av dagens småbarn er sånn du beskriver. iPad-generasjonen, eller hva man kaller dem. Endret 7. juni 2015 av kittypurry 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #5 Skrevet 7. juni 2015 Ikke for å være frekk, men jeg synes de fleste av dagens småbarn er sånn du beskriver. iPad-generasjonen, eller hva man kaller dem. nja vil ikke si det er grensesettingen det går på her om det er det du tenker på.. men skjønner hva du mener ja... Anonymous poster hash: d9706...74d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #6 Skrevet 7. juni 2015 nja vil ikke si det er grensesettingen det går på her om det er det du tenker på.. men skjønner hva du mener ja... Anonymous poster hash: d9706...74d jeg er bare evig takknemlig dette er mest hjemme jeg... ikke i barnehagen, på butikken, eller hos andre.. ts Anonymous poster hash: d9706...74d
Berit Skrevet 7. juni 2015 #7 Skrevet 7. juni 2015 (endret) .......«du må ikke skrike sånn til meg. Det er ikke lov. Det er mye bedre og prøve og fortelle mamma at du vile ha det sånnogsånn..." «Jeg skjønner at du ikke ville jeg skulle gjøre det, men mamma skjønte ikke det, da må du prøve og vise meg.» «jeg forstpr ikke når du bare skriker" også sier jeg at man ikke kan si dumme.. og at det ikke er «snill jente».. eller noe slik. Anonymous poster hash: d9706...74d Hun vet godt at du skjønte det. Hvorfor skulle hun fortelle det til deg i en rolig stemme, eller vise det? Hun vet jo at du skjønte det. Hun skriker fordi hun er sint. Jeg tror jeg ville bare rolig sagt at jeg beklaget at jeg kom til å sprute når du ikke ville det. Barn lærer etterhvert hva som lønner seg og hva som er den "riktige" oppførsel og reaksjon. Lønner det seg aldri å skrike, og har barnet gode rollemodeller og forbilder som ikke skriker, så lærer barnet det. Det viktigste i barneoppdragelse er å være et godt forbilde. Ikke nødvendig å skulle forklare/analysere alt mulig. Bare passe på at en selv oppfører seg rolig og har kontroll. Så smitter det over på barnet. Endret 7. juni 2015 av Berit 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #8 Skrevet 7. juni 2015 Hun vet godt at du skjønte det. Hvorfor skulle hun fortelle det til deg i en rolig stemme, eller vise det? Hun vet jo at du skjønte det. Hun skriker fordi hun er sint. Jeg tror jeg ville bare rolig sagt at jeg beklaget at jeg kom til å sprute når du ikke ville det. Barn lærer etterhvert hva som lønner seg og hva som er den "riktige" oppførsel og reaksjon. Lønner det seg aldri å skrike, og har barnet gode rollemodeller og forbilder som ikke skriker, så lærer barnet det. Det viktigste i barneoppdragelse er å være et godt forbilde. Ikke nødvendig å skulle forklare/analysere alt mulig. Bare passe på at en selv oppfører seg rolig og har kontroll. Så smitter det over på barnet. ja sant det. Og etter 100 ganger å si det vet hu jo at det egentlig ikke er greit.. Prøve og ikke være så himla pedagogisk hele tiden... ts Anonymous poster hash: d9706...74d
Berit Skrevet 7. juni 2015 #9 Skrevet 7. juni 2015 ja sant det. Og etter 100 ganger å si det vet hu jo at det egentlig ikke er greit.. Prøve og ikke være så himla pedagogisk hele tiden... ts Anonymous poster hash: d9706...74d Ja, faktisk. Og ved å gjenta det og si det mange ganger blir bare du irritert og det merker barnet, og barnets adferd enda mer lei. Men hun oppnår en ting ved "maseriet til mor"; hun får oppmerksomhet. En unødvendig og lei oppmerksomhet. Bare selv opptre greit og smile til henne, men vise og at jeg forstår. I noen tilfeller ville jeg sikkert gi en slags trøst fordi hun skriker og er lei seg. Også være obs på at det ikke er skrikingen som gjør at hun får det som hun vil. Nå er det nettopp pedagogisk det er hvis man gjør det rette, men vi forstår hverandre
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #10 Skrevet 7. juni 2015 Ja, faktisk. Og ved å gjenta det og si det mange ganger blir bare du irritert og det merker barnet, og barnets adferd enda mer lei. Men hun oppnår en ting ved "maseriet til mor"; hun får oppmerksomhet. En unødvendig og lei oppmerksomhet. Bare selv opptre greit og smile til henne, men vise og at jeg forstår. I noen tilfeller ville jeg sikkert gi en slags trøst fordi hun skriker og er lei seg. Også være obs på at det ikke er skrikingen som gjør at hun får det som hun vil. Nå er det nettopp pedagogisk det er hvis man gjør det rette, men vi forstår hverandre ikke sant.. nesten omvendt psykologii.. omvendt... det jeg har tenkt og at det blir jo feil og gi henne den negative oppmerksomheten hele tiden.. nå er hun enebarn enda og så all fokus er jo på henne hele tiden. På godt og vondt. Lillebror ventes så blir nok sunt med litt flere og gi oppmerksomhet. Merker jo jeg blir irritert/lei av og gjenta meg selv og som du sier... takk for godt tips.. Anonymous poster hash: d9706...74d 1
Berit Skrevet 7. juni 2015 #11 Skrevet 7. juni 2015 det jeg har tenkt og at det blir jo feil og gi henne den negative oppmerksomheten hele tiden.. nå er hun enebarn enda og så all fokus er jo på henne hele tiden. På godt og vondt. Lillebror ventes så blir nok sunt med litt flere og gi oppmerksomhet. Merker jo jeg blir irritert/lei av og gjenta meg selv og som du sier... takk for godt tips.. Anonymous poster hash: d9706...74d Så spennende med lillebror. Så hyggelig å høre at jeg kunne gi noen tips å tenke på
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #12 Skrevet 7. juni 2015 Ikke for å være frekk, men jeg synes de fleste av dagens småbarn er sånn du beskriver. iPad-generasjonen, eller hva man kaller dem. Ja, for trassete småunger er jo et nytt fenomen Anonymous poster hash: f5d3f...848 1
Gjest kittypurry Skrevet 7. juni 2015 #13 Skrevet 7. juni 2015 Ja, for trassete småunger er jo et nytt fenomen Anonymous poster hash: f5d3f...848 Benekter du det faktum at flesteparten av dagens småbarn i større grad får det som de vil? Følte at jeg trampet på mammahjertet ditt nå og at du ble skikkelig snurt, men det er fakta. Det er helt andre tider nå. 5
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 7. juni 2015 #14 Skrevet 7. juni 2015 Jeg har også et enebarn på snart 2,5, og har opplevd dette ofte, ja. Pleier å si at hun må bruke den fine stemmen sin slik at vi skjønner hva hun sier slik at vi kan hjelpe henne med det hun vil eller sliter med. Det virker kanskje ikke der og da, men hun gjentar det gjerne senere, når hun har roet seg, at hun skal snakke med finstemme slik at mamma og pappa forstår. Hvis hun blir helt vrang og rabiat, så pleier jeg å ta henne ut av situasjonen og bare ta henne på fanget til hun har fått roet seg ned litt. Skjønner godt at de blir frustrerte i den alderen, det er så mye de vil, men ikke får til, samtidig som at alle andre bestemmer stort sett alt de skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #15 Skrevet 8. juni 2015 Benekter du det faktum at flesteparten av dagens småbarn i større grad får det som de vil? Følte at jeg trampet på mammahjertet ditt nå og at du ble skikkelig snurt, men det er fakta. Det er helt andre tider nå. Ja, jeg benekter det faktum at dagens småbarn er så mye verre enn tidligere. Med mindre du samlinger med 30-tallet da, men å tukte barn til lydighet kan aldri forsvares selv om det i så måte var effektivt. Og kom gjerne med kilder for å gi "faktumet" ditt troverdighet. Anonymous poster hash: f5d3f...848
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #16 Skrevet 8. juni 2015 Hvor i all verden har hun det i fra at hun kaller deg for "dumme"? Barnet mitt er snart 4 og har aldri sagt noe sånt. Går hun i barnehagen? Ville bekymret meg veldig om et barn på bare 2,5 ville ha sagt noe sånt, da må det ligge noe mer bak det. Anonymous poster hash: da99b...0f2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #17 Skrevet 8. juni 2015 Hvor i all verden har hun det i fra at hun kaller deg for "dumme"? Barnet mitt er snart 4 og har aldri sagt noe sånt. Går hun i barnehagen? Ville bekymret meg veldig om et barn på bare 2,5 ville ha sagt noe sånt, da må det ligge noe mer bak det. Anonymous poster hash: da99b...0f2 Der reagerte jeg også på. Og jeg har tre stykker, har stort sett gått an å prate med dem fra de er 11/2 år. Enig med en over her at veldig mange barn får det som de vil ved hjelp av litt skriking. Anonymous poster hash: f697e...8eb 1
Lammelåret Skrevet 8. juni 2015 #18 Skrevet 8. juni 2015 Det er typisk for alderen, hold ut! Men jeg ville kuttet ut å koble det mot å være snill, for det handler ikke om snillhet.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #19 Skrevet 8. juni 2015 Der reagerte jeg også på. Og jeg har tre stykker, har stort sett gått an å prate med dem fra de er 11/2 år. Enig med en over her at veldig mange barn får det som de vil ved hjelp av litt skriking.Anonymous poster hash: f697e...8eb Barn i den alderen som ikke skriker er mer betenkelig....Anonymous poster hash: db9a7...8e0
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #20 Skrevet 8. juni 2015 Benekter du det faktum at flesteparten av dagens småbarn i større grad får det som de vil? Følte at jeg trampet på mammahjertet ditt nå og at du ble skikkelig snurt, men det er fakta. Det er helt andre tider nå. Hvor i all verden har hun det i fra at hun kaller deg for "dumme"? Barnet mitt er snart 4 og har aldri sagt noe sånt. Går hun i barnehagen? Ville bekymret meg veldig om et barn på bare 2,5 ville ha sagt noe sånt, da må det ligge noe mer bak det. Anonymous poster hash: da99b...0f2 ja hun gjør jo det så er vel evt der da, ikke vet jeg.. tja blir ikke veldig bekymret egebtlig men det er jo «synd». Og hun skjønner nok godt hva det betyr, eller ihvertfall at det ikke er ett godt ord for å si det sånn. Tror ikke det ligger stort mere bak det enn at det har blitt en dårlig vane når hun blir sint. d går det stort sett utover den personen som er i situasjonen. Men senest idag har jeg prøvd litt råd herifra.. ikke giddi og svart noe særlig på sinnet/reaksjonen hennes. Oversett det og heller si «kan» ting istedenfor alt hun ikke får gjøre.. Og bare gått unna når hun har skriki mot meg. Da har hun ihvertfall gitt seg. men men vi får bare se...ihverfall utolig slitsomt for alle når det står på som verst ts Anonymous poster hash: d9706...74d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå