Gå til innhold

Ekstrem kløe i og etter svangerskap ( PUPPP / PEP)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Skriver dette innlegget for høre om noen andre har erfaringer med PUPPP / PEP (Polymorf svangerskapsdermatose). Det er en svangerskapsrelatert hudsykdom som bryter ut som et ekstremt kløende utslett gjerne i tredje trimester eller i noen tilfeller etter fødsel. Det starter som oftest på magen og sprer seg til flere deler av kroppen. 

Her kan du lese mer: 

http://en.wikipedia.org/wiki/Pruritic_urticarial_papules_and_plaques_of_pregnancy

Det tok for min del tre turer til lege, offentlig legevakt, så Volvat og til slutt privat hudlege (da med selvgooglet forslag på diagnose) før det ble fastslått hva dette er. Nå bruker jeg sterk kortisonkrem og tar Zyrtec to ganger daglig, og ber til høyere makter om at det skal gi seg, i det minste slutte å spre seg til flere områder.

For min del startet dette en uke etter fødsel som kløe på magen, på en måte i strekkmerkene under navlen. Det klør helt intenst og magen ble rød med elveblestlignende utslett som stadig vokste over større områder. Nå,10 dager senere har det spredd seg til sideflesket, øvre lår, legger og masse på underarmene. Det klør så jeg holder på å bli gal! Jeg får ikke sove og smører på med det ene og det andre, ammingen er en prøvelse siden jeg ikke klarer å sitte stille omtrent.

Det jeg gjør (i tillegg til kremen og zyrtecen som legen anbefalte) for å overleve er:

- Kjølelementer pakket inn i håndkler som jeg legger på de mest utsatte områdene når det tar tak.

- Aloe Vera gele.

-Sluttet å spise melkeprodukter.

- Kjølige dusjer.

- "Dream Cream" fra Lush (etter tips på engelsk forum).

Det eneste som hjelper er egentlig kjølelementene. Har du noen andre triks?

Er det noen andre der som har hatt denne lidelsen? Hva hjalp for å lindre kløen hos dere? Hvor lenge hadde du det? Forsvant det over natta eller litt etter litt?

Masse sympati til dere som har/har hatt dette, det er til å bli sprø av.

Tusen takk for svar!

Anonymous poster hash: 79795...3f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...