Gå til innhold

Greit å spare godter fra lørdag til søndag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset deles alt lørdagsgodt likt, men meningen er jo at det skal spises på lørdag. Er vel sunnere å spise godter en gang i uka enn å spre det på flere dager? Bør det forbys å spare godter til dagen etterpå? Blir det feil å konfiskere det? Vi kom med forslag om å la være å dele, bare ha alt i skåler slik at man kan forsyne seg selv, slik at det ikke lønner seg å vente, da blir det jo tomt.

Thoughts?

Anonymous poster hash: 0e265...ca2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om et barn får 10 biter smågodt som lørdagsgodteri gjør det ikke så mye om 4-5 biter spares til søndag. Men det spørs hvor mye lørdagsgodt barnet får, da.

Anonymous poster hash: f50be...1ee

• Liker 10
Skrevet

Er ikke noe sunnere å spise alt på samme dag elle spre ut over en uke, det utgjør ingen forskjell. Dersom man får så mye godteri at man ikke klarer spise opp på en dag så kan det jo være en ide å minske mengden litt?

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Det er en bra egenskap å kunne spare, som barnet vil ha god bruk for senere i livet. Ville veid den egenskapen høyere enn potensiell skade ved å spise godteri to dager på rad, og ikke lagt inn påbud om å spise opp alt.

Hvor mye godteri gir du?

Anonymous poster hash: 59ca7...aad

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man pusser tennene skikkelig, så burde det ikke spille noen rolle. Det er også bred enighet om at barn som lærer seg å utsette belønning (ofte i form av snop) klarer seg veldig bra i livet. Jeg synes derfor at du ikke burde forby dette.

Anonymous poster hash: 02772...6e2
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes måten dere gjør det på oppfordrer til grådighet og tvangsspising. Le nå ungene spare godteriet, kan virkelig ikke se hva slags skade det kan gjøre.

Anonymous poster hash: be335...70f

• Liker 35
Skrevet

Hva tenker du å gjøre med det godterier som ikke blir spist opp på lørdag? Hvis du har flere barn og en spiser opp sitt og den andre gjør ikke, vil du da "straffe" den som ikke spiser opp med å si at den ikke får spise det senere. Eller tvinge til å spise alt selvom den ikke har lyst på.

Pass på tannpuss, og bort sett fra det går bra å spise resten på søndag.

Å kunne spare er en fin egenskap. Alternativt kan du redusere mengden godteri.

• Liker 8
Skrevet

Det er da bare positivt å kunne spare på godterier. Ikke straff barnet for å kunne spare. Det må da ikke lønne seg å grafse i seg mest mulig på en gang. Det er da den totale mengden som er viktig og ikke hvilken dag man spiser godteriet på.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så da bør vi bare fortsette som før? Vi deler ut ganske mye snop lørdager, nettopp fordi de ikke får noe resten av uka.

Mannen i huset, som er den som spiser opp sitt raskest, sier han vil innføre felles-skåler, men det vil hun som sparer ikke ha noe av, for hun er (godt mulig med rette) redd for at far vil spise mesteparten.

• Liker 3
Gjest AryaKillie
Skrevet

Godtesnop? Ronja, er det deg?

AnonymBruker
Skrevet

Her velger barna selv hva de vil ha som lørdagsgodt, innenfor normale mengder. Og spiser de ikke opp på lørdag, så får de resten dagen etter. Er bare fint hvis de klarer å spare.

Anonymous poster hash: f868d...916
  • Liker 2
Skrevet

Så mannen vil belønne sitt eget fråtseri og straffe sparsommelighet? Det synes jeg ikke dere skal gå med på.

• Liker 28
Skrevet

Ikke noe poeng i å belønne å spise mest mulig på lørdag og straffe å spare

• Liker 6
Skrevet

Man får i seg like mange kalorier godteri selv om man spiser lik porsjon over to dager enn over en dag.
La nå barna få bestemme selv. Bedre at dem lærer å spise godteri med "måte" enn at du skal lære dem å hive innpå, for om ikke så kaster du det/legger det vekk?
Men dere trenger jo ikke å dele ut mye snop bare fordi de får en gang i uken? La dem få plukke så og så mye smågodt selv, velge seg en sjokolade og kjærlighet eller lignende? Kanskje problemet er at du gir dem for mye snop, så de blir "uggen" og ikke orker mer den dagen?

• Liker 7
Gjest iGirl
Skrevet

Er ikke noe sunnere å spise alt på samme dag elle spre ut over en uke, det utgjør ingen forskjell. Dersom man får så mye godteri at man ikke klarer spise opp på en dag så kan det jo være en ide å minske mengden litt?

Det stemmer ikke helt faktisk. Ernæringsmessig og ikke minst for tennenes del er det bedre at man spiser godteri én gang i uken fremfor å fordele det utover uken.

Hvis barna ikke spiser opp lørdagsgodisen tyder det kanskje på at de får for mye?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godtesnop? Ronja, er det deg?

Hva? Godtesnop?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid ei skål sammen, jeg og mannen, så får ungene hver sitt. Vil de spare får de det neste dag.

Anonymous poster hash: 25902...fb6
Skrevet

Barnet vårt klarer aldri å spise opp lørdagsgodisen sin. Det er ikke snakk om mengder; det kan være Smarties og en Smurf-eske. Da synes jeg han mer enn gjerne kan få spise det som er igjen på søndagen.

Andre unger på hans alder som vi kjenner sluker jo godteriet de får, og da synes jeg ikke barnet vårt skal få mindre bare fordi han har et edruelig og nøkternt forhold til godsaker!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg selv TS. Vil du at barna skal læres opp til at godteri er det om å gjøre å spise mest mulig raskest mulig? Tror du det bidrar til å skaper et sunt forhold til godteri videre i livet?

Kutt heller litt ned på mengden. Det er ikke meningen at lørdagsgodtet skal veie opp for at de ikke får godteri på hverdagene, for det skulle de ikke ha uansett.

Anonymous poster hash: 13e73...825
  • Liker 6
Skrevet

Jeg er helt enig med de som sier at det bare er bra at barnet lærer seg å spare. Så lenge det ikke blir så mye godteri at barnet spiser det hele uka (noe det ikke virker som) så kan det neppe gjøre så mye skade på tennene akkurat det der. Vær nøye med tannpussen i helga så går det vel bra. (I tillegg så lærer barnet at godteri er noe som ikke må spises opp med en gang det er i hus, men at det kan spares og kose seg med, én bit av gangen. Skulle ønske jeg lærte meg det. :sjenert: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...