Gå til innhold

Kirkebryllup uten gjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som har giftet seg i kirken uten gjester? Jeg og samboer vil gifte oss, men er ikke ute etter noen stor fest ellernoe. Vi vil ha det kirkelig, så tinghus er uaktuelt. Men noen som har erfaring?? Var det rart? Tok dere det inni kirka eller på kirkekontoret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har jo rett til å gå i kirken, så man kan vel ikke nekte folk å komme under en vielse? Hvertfall ikke inne i selve kirken. Men dere kan såklart gi beskjed til de nærmeste om at dere ønsker denne dagen for dere selv. Evt at de som ønsker kan komme i kirken, men at dere ikke kommer til å ha en fest etterpå? :)

Skrevet

Alle har jo rett til å gå i kirken, så man kan vel ikke nekte folk å komme under en vielse? Hvertfall ikke inne i selve kirken. Men dere kan såklart gi beskjed til de nærmeste om at dere ønsker denne dagen for dere selv. Evt at de som ønsker kan komme i kirken, men at dere ikke kommer til å ha en fest etterpå? :)

Ja, det er jo sant :-) Men vi kommer nok mest trolig til å holde alt hemmelig til vi er gifte. Ellers kommer det nok innvendinger fra familie om at det er feil å ikke lage en stor "fest" ut av det.. Derfor vi vurderer kirkekontoret, da selve kirka kanskje blir litt stor for så få :-)

Skrevet

Hva med en sjømannskirke? De er jo hakket mindre og intime enn vanlige kirker, men da må dere jo til utlandet da :-)

Gjest gjestvest
Skrevet

Høres ut som en drøm: Ingen mas, bare kos, ingen stress, og best av alt: Mat og hele kaka for seg selv.   :spise:

Skrevet

Hva med en sjømannskirke? De er jo hakket mindre og intime enn vanlige kirker, men da må dere jo til utlandet da :-)

Ja, vi har tenkt den tanken også! Men jeg er gravid med termin i oktober, men pga risikosvangerskap vil jeg ikke ta fly. Men København og Stockholm har jo, og dit er det jo mulig å kjøre :) 

Skrevet

Høres ut som en drøm: Ingen mas, bare kos, ingen stress, og best av alt: Mat og hele kaka for seg selv.   :spise:

Hehe, ikke sant :D Glad jeg og samboer er like i tankeganger her, hehe!

Gjest gjestvest
Skrevet

Jeg var på et bryllup en gang. Det var en liten kirke, liten og søt ut på landet. Akkurat passe for de få gjestene som var. Vi måtte kjøre litt men det var verd turen. Og selve turen var jo en opplevelse med fjellene, trærne, landeveien. Kirka som så ut som den hadde en historie. Ikke så ut som den var oppusset eller noe. Fylt opp med vakre blomster fra området.

Kanskje noe sånt?

Skrevet

Det er jo ikke nødvendig å fortelle noen om vielsen på forhånd.

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Bare vær klar over at i den lutherske kirka ("den vanlige kirka") blir det annonsert noen uker i forveien under vanlige gudstjenester at dere faktisk skal gifte dere på dato x (de sier dato der). Det er jeg ganske sikker på at dere ikke får gjort noe med. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det bare skal vere dere to (evt forlovere-dere må jo ha vitner, kan også høre om det er noen på kirkekontoret som kan være vitner, da moderne bare få forloverens til å signere forlovererklæring) hadde jeg tatt det på kirkekontoret.

Vet om noen som bare var innom på kirkekontoret og giftet seg, de dro tidligere fra jobb en dag og gikk i vanlige klær slik jeg forsto det. Disse hadde fest senere, og de fleste trodde de skulle gifte seg samme dag som festen helt til de plutselig endret sivilstatus på Facebook.

Vet om noen andre som var innom kirkekontoret og giftet seg, fordi de skulle "gifte seg" og ha fest i Italia.

Anonymous poster hash: 85796...f00

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær klar over at i den lutherske kirka ("den vanlige kirka") blir det annonsert noen uker i forveien under vanlige gudstjenester at dere faktisk skal gifte dere på dato x (de sier dato der). Det er jeg ganske sikker på at dere ikke får gjort noe med. 

Det gjør det da ikke. I den perioden jeg jobbet som kirketjener ble det aldri opplyst at noen skulle gifte seg. Det ble opplyst at det hadde vært en x-vielser siden sist, men aldri hvem.

Anonymous poster hash: b2270...ebf

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det gjør det da ikke. I den perioden jeg jobbet som kirketjener ble det aldri opplyst at noen skulle gifte seg. Det ble opplyst at det hadde vært en x-vielser siden sist, men aldri hvem.

Er du sikker? Jeg som var så sikker på at det blir utlyst. Står det ikke noe om det i lokalaviser på forhånd heller, da?

Noen slektninger jeg har i USA giftet seg nemlig hemmelig i en kirke. Likevel ble dette annonsert i kirka på en gudstjeneste noen søndager etter selve vielsen slik at de selv aldri rakk å fortelle det på egenhånd til sine nærmeste som naturlig nok ble lettere overruplet over nyheten.

Skrevet

Andre som har giftet seg i kirken uten gjester? Jeg og samboer vil gifte oss, men er ikke ute etter noen stor fest ellernoe. Vi vil ha det kirkelig, så tinghus er uaktuelt. Men noen som har erfaring?? Var det rart? Tok dere det inni kirka eller på kirkekontoret?

Mine forrige naboer gjorde det på den måten. Bare nærmeste familien og forloverne tilstede i en "normalt stor" kirke i byen her. Det samme gjorde min pappa for endel år siden. Da var det bare han, den nye kona, hennes barn, og mine søsken og meg selv. Det var inne i kirke-rommet. Slik pappa og kona ville ha det. Bare de aller nærmeste. Foreldrene og søsknene til pappa og kona visste om bryllupet, men var ikke med på det. Etterpå var vi på en veldig lokal pizza-restaurant og spiste middag. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker? Jeg som var så sikker på at det blir utlyst. Står det ikke noe om det i lokalaviser på forhånd heller, da?

Noen slektninger jeg har i USA giftet seg nemlig hemmelig i en kirke. Likevel ble dette annonsert i kirka på en gudstjeneste noen søndager etter selve vielsen slik at de selv aldri rakk å fortelle det på egenhånd til sine nærmeste som naturlig nok ble lettere overruplet over nyheten.

Nå er det vel litt forskjell på Den norske kirke og diverse kirker og menigheter i USA. Og lokalavisene tar vel inn kunngjøringsannonse om det blir bestilt/betalt for, ikke på eget initiativ?

Anonymous poster hash: 8f99d...09a

Skrevet

Den AB som svarer deg over har jobbet som kirketjener og vet nok hva h*n snakker om. Jeg er ikke den AB altså. Det blir ikke annonsert på forhånd hvis de som gifter seg ikke ønsker at det skal annonseres offentlig. Så er det opp til hvert enkelt par å velge om det skal annonseres etterpå ;)

At det blir annonsert noen uker etterpå må da være greit...? Og enda det hadde gått noen uker så hadde ikke de nygifte fortalt noen av de nærmeste at de hadde gifta seg?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er sikker. Og om det står i lokalavisen er det fordi noen har satt det inn i avisen. Det blir dog skrevet inn i Menighetsbladet, men jeg vet at et vennepar av meg gjorde det hemmelig og da sto det ikke i menighetsbladet.

• Liker 1
Skrevet

Dere kan helt fint bare ringe rett til en menighet med en kirke dere liker. Hvis dere bor på østlandet kan dere vurdere en av søsterkirkene på Gran, de er små og fine også kan dere få dratt på en liten tur(er 1t unna Oslo, tror jeg). Det eneste dere trenger er forlovere/vitner. 

Dette er ikke sant. 

Skrevet

Jeg har vært forlover i et slikt bryllup, det var utrolig fint! :-)

Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Endret av ssilje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...