Gå til innhold

Dyret skal aldri måtte ha smerter lenge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så forferdelig trist å lese på dyreforum der dyrene er syke lenge, kanskje blir litt frisk, men så syk igjen til stadighet. Til slutt etter kanskje flere år med sykdom og smerter, så avlives dyret fordi den skal slippe mer. Dette er så trist.

Vet med sikkerhet at jeg avliver min katt dersom han blir syk over lengre tid.

Og jeg elsker katten min så utrolig høyt og har et veldig sterkt bånd til han. For min egen del vil jeg ikke avlive, men for kattens del tenker jeg at det er mye bedre for han å da få sovne fredfullt inn enn å fortsette på medisiner, kanskje operere.

Men virker som jeg er en av de få med den innstillingen, i hvertfall på dyreforum og ifølge de fleste på dyrevernsorganisasjoner.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg.

En venninne av meg bruker å si at når det kommer til dyr har vi ikke lov til å være egositiske, vi må alltid sette dyrets beste foran egne følelser.

Selvfølgelig vil vi få det vondt når et familiemedlem dør, men vi har ikke lov til å la dyret lide med smerter og sykdom fordi vi vil få det vondt.

Da er det mye bedre å la dyret på slippe å leve med smertene for vår skyld.

Anonymous poster hash: ceb97...3d9
Skrevet

Veldigveldig enig! 
Jobber litt som dyrlegeassistent og ser mye dyr som har det vondt, som burde vært avlivd, og dyrlegen tom. har prøvd å si at det liksom ikke er så mye å gjøre, men eier tviholder! 
Hvis ikke dyret har bra fremtidsutsikter eller vært gjennom mye så burde eieren tenke mer på dyret enn seg selv. 
Det verste jeg har sett er vel en hund på 12-13 år, som hadde hatt utallige svulster(og operasjoner for å fjerne disse), som hadde livmorbetennelse når jeg hjalp til under operasjon og måtte fjerne livmor. Før kastreringen slet tispa med inkontinens, og det er en kjent sak at det blir forverret hos eldre hunder etter kastrering. Hunden var også veldig uhygenisk, skitten og masse floker :( Fikk vondt inni meg. 

Har selv hatt en hund som slet med PL, og gikk gjennom 2 operasjoner.. i slutten fikk han også forkalkninger nederst i rygg, var kun 7år, men merka jo på hunden at han ikke hadde det greit. Foten ble aldri bedre uansett etter operasjonene, og da er det ikke så mye og gjøre.  

Vi eiere påtar oss ett ansvar om å la dyret slippe lidelse, og må legge egne følelser til sides. Dyrene er flinke på å skjule smerter, og når dyrleger prøver å fortelle om hva som er best, så må man bare, uansett hvor vondt og hjerteskjærende det er. 

Skrevet

Så fint dere setter ord på det. Det er akkurat det jeg mente. Mitt dyr skal få slippe å "gå på vent".

Skrevet

Katten min har ofte smerter og har hatt det lenge (noen år). I nesten 1 år har hun fått smertestillende og snart skal vi begynne med laserbehandling. Bare for å ha sagt det så er grunnen til at hun har gått så lenge fordi dyrlegene ikke har funnet ut av hvorfor hun har vondt. Og det er begrensninger hvor ofte man kan dra inn til Oslo, selv med forsikring. Som forøvrig ikke dekker reise

Hvis dyret, til tross for smertene, har livslyst, spiser og drikker normalt så synes ikke jeg det er riktig å avlive. Greit at de ikke skal lide, men man kan ikke bare avlive dem så fort de viser tegn til smerte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...