Gå til innhold

Til dere med Herpes Genitalis

Fremhevede innlegg

Gjest Vil være anonym nå...
Skrevet

For en stund siden fikk jeg førstegangsutbrudd av Herpes Genitalis... Det var rett og slett jæ****. Dette var i slutten av mai. Nå lurer jeg på om det er mange her som har fått nye utbrudd, og hvor lang tid tok det mellom førstegangsutbruddet og det neste? Er dere mye plaget? Jeg har hittil ikke fått nytt utbrudd... Men nå er det jo ikke så lenge siden dette førsteutbruddet heller, da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ikke HG selv, men har hatt mange pasienter med HG. Noen har et førstegangsutbrudd for så å gå i flere år før de får et nytt utbrudd. Andre er hyppig plaget og får utbrudd ved hver menstruasjon og ellers når immunforsvaret er nede, feks. i forbindelse med forkjølelse, influensa o.s.v.

Ta nå ikke sorgene på forhånd og sørg for å få god informasjon hos legen din. Det finnes midler som begrenser både varigheten og plagene av utbruddet.

Det er imidlertid viktig at du starter behandlingen med det samme du kjenner at et utbrudd er i emning.

Skrevet

Hei

Jeg hadde også et jæ*** førstegangsutbrudd!! Dette var i januar. Har siden ikke hatt noe. Jeg brukte kun en slave, husker ikke navnet nå. Legen min anbefalte ikke antibiotika da dette visstnok svekket motstandsdyktigheten for nye utbrudd. Salven var mer for lindring, og for at sårene skulle gro fortere.

Ble fryktelig lei meg da jeg ble smittet, følte at dette var veldig "ekle" saker. Men i ettertid har det vist seg at det er maaaange i min omganskrets som har dette. Svært få av dem er plaget med utbrudd.

Håper du er like heldig :)

Gjest Utlogget
Skrevet

Jeg har også herpes både genitalt og på munnen. På munnen dukker det opp 3-6 ganger i året, hvis jeg er sliten / stressa / syk. Genitalt kommer det ca. 1 gang i året eller sjeldnere, og det er heller ikke store utbruddet jeg får.

Er vel relativt heldig sånn sett, med tanke på at omtrent 50% av befolkningen har (eller får) herpes i en eller annen form...

Min erfaring er at det er hyppigere og hissigere utbrudd i starten, men det roer seg og blir sjeldnere etter hvert. Det første utbruddet var klart det verste begge stedene!

Har hatt god erfaring med Vectavir 1% antiviral krem (reseptbelagt) på munnen. Den begrenset utbruddet fra normalt ca. 8-10 dager til 3! Genialt! Den kan visst også brukes genitalt. (Utilsiktet ordspill... :wink: )

Håper det går greiere for deg etter hvert! :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg ble smittet av herpes i 1998, og det var som du sier j**lig smertefullt. Nektet bl.a. å spise/drikke fordi det var så vondt å "få det ut igjen", og ble derfor innlagt på sykehus. Legen sa også til meg at det kunne blusse opp igjen, særlig i stressperioder. Men heldigvis har jeg aldri hatt flere utbrudd! Så det er håp...

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet

Tusen tak for svar!

Da jeg fikk mitt førstegangsutbrudd, fikk jeg Zovirax tabletter og salve. Jeg skulle ta 5 tabletter hver dag i 10 dager... Puh... Like etter å ha avsluttet behandlingen fikk jeg en heftig soppinfeksjon. *sukk* Men i ettertid har jeg hørt at antibiotika har soppinfeksjon som en av bivirkningene??

Jeg håper jeg blir like heldig som dere andre her, og ikke blir plaget noe særlig med dette.

:)

Gjest Anonym......
Skrevet

Jeg hadde et frykelig primærutbrudd som endte i herpes meningitt (hjernehinnebetennelse). Det første varte jo veldig lenge, men fikk hyppige etterpå, hver menstruasjon, deretter gjerne hver 14. dag. Dette er 3 år siden. Har nå siste året gått daglig på Valtrex tabletter (de er spesialister på dette ved Olafia) og har hatt 2 små utbrudd siste året. NYTT LIV!! Riktignok har jeg litt problemer med å orke å få meg kjærest, men håper dette slipper etterhvert... :cry:

Gjest gjest nå
Skrevet

Jeg har gått med noe i over 4 nå som jeg er redd er herpes genitalis. Jeg venter på at prøver skal dyrkes nå så jeg får et svar.

Men jeg har ikke hatt noen plager annet enn at det begynte med hevelse/blemmer og at det har kommet og gått blemmer hele tiden. Blemmene/nuppene er ikke vonde, men klør om jeg er borti de. De er hudfargede. Det passer liksom ikke med "standard" førstegangsutbrudd.

Men det er slitsomt å ta hensyn til dette. Sex er utelukket, jeg har sluttet å barbere fordi jeg ble redd at dette kunne spre det mer (det er spredd), jeg kan ikke sykle for det er ubehagelig, jeg er redd for å vaske meg, for å tørke meg, for at jeg da kan spre det. Jeg er bekymret og urolig. Og, dersom dette er herpes, så kommer jeg ikke til å greie å leve med så lange utbrudd. 4,5 uke er lenge det synes jeg :-? Så når jeg får svar på prøvene, og hvis det er herpes, så kommer jeg til å be om å få medisiner mot det. For jeg vil ha det bort så fort som mulig.

Hvordan fikk dere påvist at det var herpes?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk førstegangsutbrudd av HG i 2001. Neste utbrudd kom nøyaktig ett år etter førstegangsutbruddet, uken før jeg skulle føde. Måtte på en kur med zovirax og heldigvis gikk det tilbake før fødselen, slik at jeg slapp å måtte ta keisersnitt!

Så hvis du har HG og er gravid, så anbefaler jeg å ta en forebyggende kur slik at du unngår det som kunne skjedd med meg.

1 år senere kom neste utbrudd, og jeg har enda ikke fått noe nytt utbrudd 1,5 år etterpå.

Gjest StoreSky
Skrevet

Tydeligvis et tema som fremdeles er litt tabu - etter antall "gjester" og "utloggede" skribenter..

Har ei venninne som har det, ikke hyggelige saker nei.. Jordmor mest nervøs i forbindelse med fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...