AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #1 Skrevet 6. juni 2015 Jeg har vært forelsket i en psykolog nå i 7 måneder. Han er bare min behandler noen ganger når jeg er innlagt, ser han aldri ellers. Vet det er ganske normalt (han var den første som faktisk trodde på meg) men har aldri hørt om noen som har vært forelsket i en psykolog så lenge.. Jeg blir mer og mer forelska i han for hver dag som går. Innbiler meg til og med at han føler det samme tilbake noen ganger...Er det mulig å "avslutte" en forelskelse som er så feil som dette? Anonymous poster hash: f8350...e03
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #2 Skrevet 7. juni 2015 Ja, jeg har også hørt det er ganske vanlig. Du sitter tross alt der og forteller ganske så intime ting om deg selv og der sitter der noen å lytte til deg og forstår deg. Det er lett å falle for vedkommende spesielt hvis personen er attraktiv og dere er i mer eller mindre samme aldersgruppe. Men du må også huske at dette er jobben hans. Han skal være lyttende, forståelsefull og alt det der. Det er mest sannsynligvis slik han er mot alle sine pasienter. Det er ikke sikkert han er slik i "virkeligheten" i det hele tatt. Den beste måten å avslutte en forelskelse på er å ikke gi den næring. Treff andre aktuelle partnere, hold deg aktiv med venner og hobby. Slutt å fantasere om deg og han. Slutt å søk han opp på sosiale medier. Men på en annen side, du er ikke lengre hans pasient og hvis du ikke har en tung psykisk diagnose så er det vel ingenting som tilsier at du ikke kan kontakte han? Jeg personlig hadde synes det var ubegripelig kleint om jeg skal date noen som har lest hele min psykisk legejournal, men hver sin smak Så hvis du ikke vil glemme han og har mot nok, så kontakt han på en eller annen måte. Helst "tilfeldig", så kan du ta det derfra Anonymous poster hash: 19372...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #3 Skrevet 7. juni 2015 Ja, jeg har også hørt det er ganske vanlig. Du sitter tross alt der og forteller ganske så intime ting om deg selv og der sitter der noen å lytte til deg og forstår deg. Det er lett å falle for vedkommende spesielt hvis personen er attraktiv og dere er i mer eller mindre samme aldersgruppe. Men du må også huske at dette er jobben hans. Han skal være lyttende, forståelsefull og alt det der. Det er mest sannsynligvis slik han er mot alle sine pasienter. Det er ikke sikkert han er slik i "virkeligheten" i det hele tatt. Den beste måten å avslutte en forelskelse på er å ikke gi den næring. Treff andre aktuelle partnere, hold deg aktiv med venner og hobby. Slutt å fantasere om deg og han. Slutt å søk han opp på sosiale medier. Men på en annen side, du er ikke lengre hans pasient og hvis du ikke har en tung psykisk diagnose så er det vel ingenting som tilsier at du ikke kan kontakte han? Jeg personlig hadde synes det var ubegripelig kleint om jeg skal date noen som har lest hele min psykisk legejournal, men hver sin smak Så hvis du ikke vil glemme han og har mot nok, så kontakt han på en eller annen måte. Helst "tilfeldig", så kan du ta det derfra Anonymous poster hash: 19372...6d0 Med min uflaks har jeg selvfølgelig en tung psykisk lidelse. Har truffet noen andre, men det er fortsatt psykologen som står i hodet på meg. Uansett, likte at du ikke kom med noen skjennepreken Anonymous poster hash: f8350...e03
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 Var forelska i min i over 10 år. Anonymous poster hash: a94b2...cbf
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #5 Skrevet 7. juni 2015 Var forelska i min i over 10 år. Anonymous poster hash: a94b2...cbf Wow, hvordan endte det hele? Anonymous poster hash: f8350...e03
Cashbah Skrevet 7. juni 2015 #6 Skrevet 7. juni 2015 Men på en annen side, du er ikke lengre hans pasient og hvis du ikke har en tung psykisk diagnose så er det vel ingenting som tilsier at du ikke kan kontakte han? Jeg personlig hadde synes det var ubegripelig kleint om jeg skal date noen som har lest hele min psykisk legejournal, men hver sin smak Så hvis du ikke vil glemme han og har mot nok, så kontakt han på en eller annen måte. Helst "tilfeldig", så kan du ta det derfra Det er faktisk ulovlig. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #7 Skrevet 7. juni 2015 Det er ikke nødvendigvis ulovlig for en terapeut og pasient og innleder en romantisk forhold når behandlingen er over. Det har skjedd før uten at noen ble bedt om å gi fra seg autorisasjonen. Det er heller ikke ulovlig for henne å oppsøke han, eller snakke med han. Men det er ikke akkurat lurt med tanke på at TS har en tung psykisk diagnose, og det gjør at en romantisk forhold forbli en drøm. Beklager TS! Håper du finner en annen snart! ☺Anonymous poster hash: 19372...6d0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #8 Skrevet 7. juni 2015 Wow, hvordan endte det hele? Anonymous poster hash: f8350...e03 Nei, det endte med at jeg sluttet i behandling etterhvert. Han visste ikke om det, tror jeg, jeg sa aldri noe om det. Anonymous poster hash: a94b2...cbf
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2015 #9 Skrevet 9. juni 2015 Det er ikke nødvendigvis ulovlig for en terapeut og pasient og innleder en romantisk forhold når behandlingen er over. Det har skjedd før uten at noen ble bedt om å gi fra seg autorisasjonen. Det er heller ikke ulovlig for henne å oppsøke han, eller snakke med han. Men det er ikke akkurat lurt med tanke på at TS har en tung psykisk diagnose, og det gjør at en romantisk forhold forbli en drøm. Beklager TS! Håper du finner en annen snart! ☺Anonymous poster hash: 19372...6d0 "Terapeuten har den samme profesjonelle forpliktelse overfor en pasient etter at behandlingsrelasjonen er avsluttet eller avbrutt, som han/hun har i en pågående terapi." "Inngåelse av private relasjoner med pasienter anses som uforsvarlig virksomhet og kan vitne om grov mangel på faglig innsikt, og kan etter Helsetilsynets vurdering gjøre helsepersonell uegnet til å utøve sin virksomhet forsvarlig. Forholdet vil derfor bli vurdert etter helsepersonelloven §§ 57 for å avklare om det er grunnlag for å tilbakekalle autorisasjonen. Dersom forholdet ikke er så alvorlig at det resulterer i tilbakekall, vil advarsel etter helsepersonelloven § 56 bli vurdert. Faktorer som har betydning ved vurdering av reaksjon, vil inkludere: omfanget av den terapeutiske kontakt, blant annet antall konsultasjoner behandlingens betydning for pasienten pasientens mulighet til selv å velge om han/hun har ønsket å ta opp kontakten på et privat plan omfanget av den private kontakt, gjennomført i offentlige eller private sammenhenger" "Statens helsetilsyn uttalte at forhold som forandres fra en terapi til et kjærlighetsforhold etter at terapien er avsluttet, er et uoversiktlig forhold, fordi begge parter fortsatt er styrt av følelser oppstått i terapisituasjonen." ( http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=246422&a=3 ) Dette er med andre ord noe som ikke skal eller bør forekomme, verken under eller etter behandling. Dersom det forekommer vil konsekvenser vurderes etter situasjonen (jfr. punktene ovenfor). Anonymous poster hash: 55f11...063
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå