Gå til innhold

brudgommens søster har downs..

Anbefalte innlegg

Skrevet

noe jeg har vist hele tiden, og synes er veldig ok.

Men nå skal det feires bryllup med middag, og uten at hun er midtpunktet hele tiden! Hun bor hjemme - og forldrene skal klare alt selv!

Er ikke redd for at hun ikke vil få oppmerksomhet under bryllupet - alle mine venner og familie synes mye om henne, så hun får nok noen danser...

Men hva hvis ho slår seg vrang, blir hissig og utagerer??????????

Da mener jeg at det skal være noen som kan komme å hente henne, helst før det skjer - vi får ofte en forvarsel...

Hun har avlastnigstilbud, men ikke i helgen...

Mine kommende svigerforeldre skal helst klare alt selv, og ser ikke problemet! Hva skal jeg gjøre??? Alle gode ideer mottaes med takk.

Også lurer jeg litt på bordplassering.. Hun må ha hjelp til å dele maten, og foreldrene mener hun skal sitte med dem.. må min bror da sitte ved siden av mamma og pappa???? Noen ideer???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jo ikke jeg så mye om hvordan hun er og hvor gammel hun er, så det er vanskelig å svare.

Hvis jeg var brudgommens foreldre ville jeg nok ha alliert meg med noen andre familiemedlemmer eller noe sånt. Hva pleier de ellers å gjøre når de er i selskap?

De andre i familien kan jo sikkert også hjelpe henne med maten.

Skrevet

Kan dere ikke spørre en onkel eller tante om å hjelpe henne med å dele maten? Eller kanskje leie/invitere noen for å gjøre nettopp dette?

Men hvis hun skal sitte oppe ved dere, så trenger ikke nødvendigvis broren din å gjøre det. Mener jeg da.

Men hva hvis ho slår seg vrang, blir hissig og utagerer??????????

Da mener jeg at det skal være noen som kan komme å hente henne, helst før det skjer - vi får ofte en forvarsel...

Hun har avlastnigstilbud, men ikke i helgen...

Skjønner det, men hvor skal de "frakte" henne og hvem skal hente henne?

Mine kommende svigerforeldre skal helst klare alt selv, og ser ikke problemet! Hva skal jeg gjøre???

Sett deg/dere ned å snakk med dem om hva du/dere føler, det er tross alt deres dag. Så om dem ikke ser noe problem har egentlig ikke så mye å si om du/dere gjør det.

Skrevet

Jeg er enig med Maki, hva med en onkel eller tante? Eller har dere god kontakt med avlastningen så dere kan evt.lei de privat og betale de litt?

Hvis dere kan se på forhånd når et utbrudd kan komme så tror ikke jeg at du trenger å bekymre deg over det. Det må bli de som har ansvar for henne og de fleste av gjestene vil jo ha forståelse om noe sånt skulle skje?

Det er litt vanskelig å gi svar når vi ikke kjenner til forholdene og jenta..... Men lykke til!

Skrevet

Har hun en støttekontakt som kan komme i bryllupet som hennes "ledsager"?

Skrevet

Hei

Takk for alle svar!

Jeg er støttekontakt for henne - så nei hun har ingen støttekontakt hun kan ha med.

Foreslo for foreldrene at hun kunne sitte med tanta / onkelen - ble bare totalt avvist!

Ho er ikke vant til å være i store selskap / selskap i det hele tatt. De har veldig liten familie, og er ikke noe seskaps mennesker. Dersom hun er med på noe har de alltid med en video, så hun kan sitte alene å se på video. Tror ikke det er noe rom i lokalet vårt som er egnet for det.

Har diskutert litt med mamma, som kjenner henne godt. Vi er vel enige om at dersom vi skal ha en backup med noen som kan hente henne må vi ordne det bak ryggen på svigers.. Enten ordne en avlastningshelg eller alliere oss med naboer av henne.

Forelderen skal klare alt selv! Hun er 24 år, og bor hjemme...

Vi ønsker at hun skal være med å feire dagen vår.. Men vi ønsker at det skal bli en positiv dag for alle. Og for all del - det kan være det aldri blir noe problemer en gan, men jeg synes det er litt deilig å ha et alternativ i tillfelle!

Skrevet

Er det mulig dere kan be med en fjernere familie/venn som i utgangspunktet ikke skulle være der, men som det er koselig å ha med og som kan være der nettop FOR å "passe" på henne?

Har hun noen som er nær seg som ikke i utgangspunktet er bedt?

Da har dere en som deler opp maten, en som passer på dersom det bygger opp til "anfall" og som da kan ta henne vekk om det trengs.

Skrevet

Uff... sånt er komplisert.

Det sier seg jo selv at hun har en naturlig plass i bryllupet. Og skal få kose seg med dagen slik alle gjør i bryllupene til søsknene sine. Og på den ene side synes jeg dere skal respektere ønskene fra foreldrene... men det kan jo bli vanskelig også...

Noe kan dere jo naturligvis løse ved bordplassering... Regner med at dere skal sitte midt på et bord med foreldre ved siden av dere. Kanskje kan hun sitte ved enden av bordet med et par personer mellom seg og foreldrene.

Men noen andre enn foreldrene burde jo "ha henne til bords" under middagen. Foreldrene til brudgommen har jo en rolle i bryllupet, og burde jo fått kose seg med middagen og få med seg alle talene.

Kanskje kan dere få til en kompromissløsning. Der hun sitter sammen med noen andre under middagen, og at dere om mulig har et video-rom (i en gang f.eks) (også en hit for eventuelle barn som skal være til stede) som hun kan få gå til når hun føler for det. Men kanskje noen kan hjelpe dere med å snakke med foreldrene om det, slik at de ser deres side av saken, samtidig som de skjønner at dere setter pris på henne og vil ha henne der.

Skrevet

Det er ikke enkle svigerforeldre det er prat om her!!!!

Hun sier ikke i fra om hva hun vil - og går nok ikke inn for å se på video uten at noen oppfordrer henne til det. Det er egentlig bare vi som er nære i familien som har kontroll og respekt hos henne...

Har vært i et bryllup med henne før. Hun har faktisk god tålmodighet, og satt ved bordet gjennom hele middagen uten et eneste spikk.. men etterpå fikk hun ikke nok oppmerksomhet og da tok det litt av.. det er det jeg frykter kan skje. Mange av våre venner som kommer i bryllupet kjenner henne, og drar henne med seg. Jeg vil ikke at noen av de skal ha en slik oppgave ved middagen - en sitter lipp på pinnen. Hun får det nok morro, men vi må finne på noe i tilfelle!

Vi får diskutere hvordan vi skal ta det med foreldrene, og prøve å komme opp med evt. forslag til hva vi evt kan gjøre. det er nemlig ingen problemer å sende henne i en taxi alene en plass...

Vi skal ikke ha små barn i bryllupet... men det blir jo nesten sånn... Hun har tv med video, så vi får se om vi kan finne en plass til henne og videoen hvis ikke vi finner påp noe annet..

Takk for at folk engasjerer seg for å finne en løsning for oss... Kom gjerne med flere tanker og ideer!

Nå skal vi heldigvis i et bryllup til hele gjengen før den tid - men da kan foreldrene faktisk bare gå.. - får det er vår tur ut!

Skrevet

Du, det er ikke det verste som kan skje om hun blir rabiat. Tro meg, det er MYE verre når onkel Freddy blir full og slår seg vrang, eller som det skjedde med meg en gang: Faren til bruden (det var en venn av min daværende som giftet seg og jeg hadde aldri møtt noen der før) syntes ikke jeg hadde noe der å gjøre og prøvde å slå meg ned.

Jeg har jobbet med folk med Downs, og det skulle forundre meg om foreldrene ikke gjør noe, tar henne med seg eller noe, dersom hun skaper seg? Noe annet høres liksom så urealistisk ut...

Skrevet

Er enig i at det ikke er det verste som kan skje ja, men det er noe vi fakisk kan ha klar en løsning på dersom det skulle skje. Det er egentlig ikke det at hun kan bli et problem som nødvendigvis er problemet. Men det at foreldrene ikke innser at hun kan bli et problem.

Dersom hun faktisk utagerer tror jeg kanskje faren hadde gått med henne ja - men det kan bli en veldig ubehagelig seanse for alle gjester og henne og selvfølgelig oss.

Men jeg vil jo ikke at foreldrene til brudgommen skal måtte gå tidlig!!! Jeg vil ha en annen løsning dersom det blir et problem - det er bare hvordan skal jeg få foreldrene hans til å forstå det?????

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei! Du sier at hun har tålmodighet og kan sitte lenge ved bordet. Jeg synes det er det viktigste, det er da verre om det blir oppstyr under talene enn under dansen/lekene? Tror du ikke foreldrene, som er klar over at hun trenger mye oppmerksomhet, er ekstra påpasselige med å gi henne dette på en slik dag? Siden mange kjenner henne, og de andre ser at hun har downs syndrom, har sikkert alle forståelse for at hun oppfører seg annerledes enn andre. Hvis det er mulig å roe henne når hun utagerer, er vel det beste å la henne "få det ut" og delta videre i moroa. De som ikke har noe imot det kan jo ta henne med på dansegulvet og holde henne i aktivitet. Men jeg vet selvfølgelig ikke hvordan hun blir når hun utagerer, kanskje er det ikke så "enkelt" som jeg får det til å høres... Jeg håper i allefall dere får en flott fest som er bare deres!! :-)

Skrevet

Jeg synes kanske du lager litt mer ut av dette enn det som trengs. Du vet jo ikke hvirdan hun vil reagere, du bare tenker deg all verdens værste utfall. Og du sier jo det at alle "kjenner" henne og vil ta seg av henne hvis det trengs. Så da vil det jo gå bra da? Hun må jo få lov til å være seg selv, og få være med med alt hun har å tilføye festen deres. Og bli hun veldig vanskelig så må det vel gå ann å ta henne med ut en tur, og roe henne ned litt?

Onkelen min har Downs, og det har aldri vært noe problem i familifester. Og han har vært vanskelig! Men man må forholde seg til ham på hans premisser (og det trenger virkelig ikke gå utover festen). HAn slo seg virkelig vrang da mamma giftet seg, men det var bare fordi han ikke helt forsto, og trodde mamma skulle bli "borte" når hun hadde giftet seg. Så etter en liten prat med storesøster (mammaen min) og en god klem så var alt bra igjen. Det er ikke alltid han forstår, eller får uttrykt seg slik han vil. Men med litt tolmodighet, så blir det alltid bra.

Jeg kjenner hverken denne jenta eller dere, men jeg synes du skal ønske henne velkommen og se hvordan det går. Og er du ganske sikker på han hun vil bli hent vrang, så må du aksepter at kanskje en av svigerforeldrene dine må dra med henne. Verden er desverre ikke perfekt. Men jeg håper du finner en løsning du blir fornøyd med.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ser helt ærlig ikke det store problemet, men jeg kan faktisk sette meg i din situasjon. Min manns søster har Downs Syndrom. Fantastisk jente, men som du sier kan bli litt sjalu om det ikke blir for mye oppmerksomhet.

Vi satte go jenta ved siden av noen hun virkelig likte under selskapet + vi sørget for at vi hele tiden var bortom og spurte hvordan det gikk og pratet masse med henne. Danset og skålte med henne. Gikk helt supert. Når hun ble litt lei så tok svigerfar over og tok henne med seg rundt for å kikke på gaver eller høre på musikk noe som hun simpelthen elsker.

Det som var tristest for oss var at hun ikke klarte å være med inn i Kirken når vi giftet oss, men hun satt helt ved utgangen.

Det er en mentalitet som hos en 5 åring. Man må kunne sette seg litt inn i situasjonen til din manns søster. De forstår jo ikke helt hvorfor ikke hun skal få den oppmerksomheten.

Ønsker dere lykke til med bryllupet og er sikker på at dere får en fantastisk dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Tror noe misforstår litt!!!

Jeg håper virkelig at alt går bra, og at Lisa blir gjennom hele festen. Ingenting er bedre!!!

Problemet ligger vel heller ikke hos henne, men hos foreldrene hennes. De inseer ikke at slike ting faktisk kan skje. Og at det er en mulighet for en reserveløsning dersom det skulle skje!

De inseer ikke at det kan gå noe galt med Lisa i nærheten.. De opplever det sjeldent selv... De ser og skjønner ikke problemene med Lisa i andre situasjoner enn de hun er vant til, de har en rutine og den følger de alltid.

Nå skal vi alle i et annet bryllup før det blir vår tur.. det blir jo spennende å se. Forrige gang, når vi var i bryllupet til kusina, tok det helt av og hun ødla festen for flere...

Og hun er nok ikke på stadiet med en 5-åring, mer som en 3-åring. Det finnes ulike grader av Downs og hun er veldig sterkt rammet.

Men ikke misforstå meg! Jeg er glad i Lisa som det er min egen søster, og håper det aldri skjer henne noe. Hun er det skjønneste påp denne jord!

Jeg vil bare ha foreldrene hennes til å forstå vårt synspunkt, og ha en løsning på en evt utfordring. Det er faktisk noen som kan hente henne og ta henne med hjem!

Lene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...