AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #1 Skrevet 6. juni 2015 Jeg holder på å bli gal!!! Jeg har en åtte år gammel kastrert hankatt. Enkelte dager er han helt normal, og kan ligge og sove helt i ro i timesvis. Han koser og kommer opp i fanget. Andre dager er han forferdelig urolig. Da sjekker han matskåla si tjue ganger i timen, spretter opp og må sjekke skåla hvis noen går på kjøkkenet. Han har aldri opplevd å gå sulten, men om han skulle spise skåla nesten tom sitter han ved siden av den og roper til noen enten fyller på eller jager han vekk. Dette etter å ha spist lenge, så han roper definitivt ikke av sult. Det verste er når han er urolig og vil ut eller inn. Er han inne, setter han seg ved døra og hyler til han blir sluppet ut. Så kan han være ute i fem minutter, før han setter seg ved døra og hyler igjen og vil inn. Hvis han da blir sluppet inn, går han rett i matskåla, spiser i 30 sekunder, og så skal han ut igjen. Jeg har testet han, og han gikk da ut og inn ti ganger før han roet seg inne. Om han er ute om natta setter han seg ved soveromsvinduet mitt og roper. Om han er inne, vekker han meg med å hyle om at han vil ut. Katten har kattedo inne, som han bruker av og til. Om sommeren står gjerne verandadøra åpen. Da kan han godt gå ut og inn førti ganger i løpet av et kvarter. Hver gang sjekker han matskåla si. En gang talte jeg, da gikk han ut og inn 42 ganger på 15 minutter. Da sluttet jeg å telle. Han finner ikke roen verken ute eller inne før døra er lukket igjen. Jeg blir helt gal av dette!!! Katten er fysisk frisk. Han er vaksinert, og blir jevnlig sjekket hos veterinær. Veterinær har ikke funnet noe galt med katten. Han har fått ormekur. Jeg har hatt han siden han var liten. For tre år siden flyttet vi fra et sted med kattedør til et sted uten. Han slo seg fort til ro, men det siste året har han blitt bare verre og verre. Han vekker barna og oss voksne om natta. Det er ikke aktuelt å lage kattedør her vi bor nå. Katten er god og snill, veldig trygg med barn, kosete og grei, men dette her kjenner jeg at jeg snart ikke greier mer. Jeg er jo glad i katten, men han vekker oss hver natt. Det er mer mas og pes enn kos å ha katten. Er det noen som har opplevd noe liknende? Tips? Hva gjør jeg for å bli kvitt problemet? Det jeg har gjort de siste ukene er å ignorere all mjauing. Jeg slipper inn og ut som jeg selv vil, og hvis han sitter og maser får han ikke komme inn eller ut. Hvis han er stille, løfter jeg ham opp og slipper ut. Han får mye kos og stimuli inne. Det har så langt ikke gitt noen resultater. Anonymous poster hash: 647af...8d1
Aurora M. Skrevet 7. juni 2015 #2 Skrevet 7. juni 2015 Er du sikker på at han føler seg helt trygg og har det godt innendørs? Jeg forstår det slik at dere har barn. Har han egne liggeplasser der han får være i fred for ungene? Katter liker å ligge i høyden et sted der de har oversikt, men samtidig får være i fred. Det du beskriver er typisk adferd hos katter som enten er understimulerte eller veldig utrygge. De blir rastløse og beskyttende overfor maten sin. Problemet kan befinne seg utendørs, men du gjør også lurt i å "kryssjekke" innemiljøet hans. Å jage han bort fra matfatet eller å ignorere ønsket om å komme ut/inn gjør han for øvrig bare mer utrygg og forverrer problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #3 Skrevet 7. juni 2015 Barna er store, og katten får være i fred når han sover f.eks. Vi har ikke små barn som ikke respekterer kroppsspråket til katten, og han er veldig glad i barna. Han oppsøker de ofte og vil være med når de er på rommene sine eller sitter i sofaen f.eks. Det er ingen som plager katten. Vi bor i et nabolag med flere katter, men han har aldri sloss med noen. Han holder seg mest på vår tomt, og har da full oversikt over folk som kommer og går, og han jager andre katter som kommer på hans territorium. Det er en av nabokattene som er godtatt av han, det er en liten kattejente han tydeligvis liker. Å ignorere at han vil ut eller inn er jeg helt nødt til å gjøre, hvis ikke hadde jeg ikke gjort stort annet enn å stå med døra åpen, også om natta. Det er helt umulig å slippe katten ut og inn så ofte som han ønsker. Jeg er som sagt glad i katten, men jeg slipper ikke alt jeg har i hendene og iler til bare fordi han plutselig har funnet ut at han MÅ ut akkurat når jeg spiser, sover eller er i dusjen. Da må han vente, og når han er sluttet å mase får han komme ut. Å sjekke uteområdet høres jo ut som en god ide, men jeg ser ikke helt hva som kan være årsaken til problemet ute heller. Han har ly, vannskål, og et stort uteområde som ligger ganske skjermet i enden av en gate. Deler av dette området har mye småskog og busker, så han jakter på fugler og mus og slikt når han er ute. Han har gjort området til sitt territorium, og han forlater aldri tomten vår. Han kommer alltid når jeg roper han inn om kvelden. Det er ingen gjennomgang på tomten, og ingen andre enn vi i familien bruker uteområdet. Anonymous poster hash: 647af...8d1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 Ingen som har råd å komme med? I dag har han vært rolig. Han har vært inne hele natta og hele dagen, og bare ligget og sovet, og vært i fanget et par ganger. Ikke noe høylydt mjauing. Ingen overdrevet matskålsjekk heller. Hadde han bare vært sånn hele tiden, så... Anonymous poster hash: 647af...8d1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #5 Skrevet 8. juni 2015 Vår katt kan være fryktelig slitsom om vinteren fordi han kjeder seg. Han syns det er for kaldt til å være ute og finne på ting så da plager han heller oss. Han kan være litt masete om sommeren og, men da leker jeg litt med han. Eller tar han opp i senga mi (hvis jeg egentlig har gått og lagt meg), da roer han seg. Kanskje det er noe ute han er litt engstelig for? Kanskje han kjeder seg? Leker dere ofte med ham? Anonymous poster hash: 27815...f33
Ibanez Skrevet 8. juni 2015 #6 Skrevet 8. juni 2015 Tok inn en katt fra gata som ingen eide. I over et halvt år hørte jeg på mjauing dag og natt. Jeg VET hvor j**** irriterende det er å høre på. Det beste er katteluke! Løser mye. Om det ikke skulle bli aktuelt kan du fjerne matskåler etter mat og kun ha vannskål fremme. Gjerne flytte vannet et annet sted. Lek med katten med en svak laser eller dra en hyssing på gulvet noen ganger om dagen så han sliter seg ut.
Cashbah Skrevet 8. juni 2015 #7 Skrevet 8. juni 2015 Har ikke noe godt tips til dette, men jeg har selv hatt mange katter og lurer på en ting: Hvorfor er det så mange katteeiere som ikke har maten tilgjengelig hele tiden? Mine katter har aldri blitt overvektige, og har alltid hatt et sunt forhold til mat.
Aurora M. Skrevet 8. juni 2015 #8 Skrevet 8. juni 2015 Det er jo ganske umulig å komme opp med et bastant svar på hvorfor din pus er slik. Jeg kan bare snakke ut fra erfaring, og min erfaring er at når katter oppfører seg slik du beskriver, er det enten kjedsomhet, stress eller fysisk plage som ligger til grunn. Det er uhyre sjelden katter får sånne hang ups uten at det er en grunn for det. Men kanskje pusen din er et unntak? Kanskje rett og slett den eneste grunnen er at han er blitt så vant til å gå ut og inn som han vil at han ikke takler annet. Katter har jo ulik psyke og. De fleste katter venner seg rimelig greit til endringer når de flytter, også ut-inn- saken. Men det kan jo tyde på at denne karen er en av de få som ikke gjør det. Han er vant til å gå ut og inn som han vil og spise akkurat når han vil og det har tydeligvis betydd mye for han. Når han nå maser som han gjør: "Ut-inn-ut-inn-ut-inn" og sjekker matskåla hele tiden, er det for å forsikre seg om (teste) at han faktisk får komme ut og inn og har nok mat til enhver tid, fordi han ikke føler seg helt trygg på det. Det er derfor jeg sier at det i alle fall ikke blir bedre av å ignorere han når han vil ut-inn, eller å la være å fylle på matfatet når han ber om det, for da får han enda større "grunn" til å teste det ut.. Jeg kan virkelig ikke se noen annen løsning på dette enn at dere igjen installerer en katteluke. Du sier det er uaktuelt, men samtidig sier du at problemet ikke er til å leve med. Men her må du rett og slett bare velge hva som er mest verd: døra eller pus. Hvis dere bor i en enebolig er det jo fritt fram å installere katteluke. Har dere terrassedør går det jo også an å lage luke i den (hvis det er sånn at ytterdøra er "uangripelig").
Ibanez Skrevet 8. juni 2015 #9 Skrevet 8. juni 2015 Det er visst mulig å montere katteluke i glassdør og slikt. 1
Nmtt Skrevet 19. juni 2015 #10 Skrevet 19. juni 2015 Jeg holder på å bli gal!!! Jeg har en åtte år gammel kastrert hankatt. Enkelte dager er han helt normal, og kan ligge og sove helt i ro i timesvis. Han koser og kommer opp i fanget. Andre dager er han forferdelig urolig. Da sjekker han matskåla si tjue ganger i timen, spretter opp og må sjekke skåla hvis noen går på kjøkkenet. Han har aldri opplevd å gå sulten, men om han skulle spise skåla nesten tom sitter han ved siden av den og roper til noen enten fyller på eller jager han vekk. Dette etter å ha spist lenge, så han roper definitivt ikke av sult. Det verste er når han er urolig og vil ut eller inn. Er han inne, setter han seg ved døra og hyler til han blir sluppet ut. Så kan han være ute i fem minutter, før han setter seg ved døra og hyler igjen og vil inn. Hvis han da blir sluppet inn, går han rett i matskåla, spiser i 30 sekunder, og så skal han ut igjen. Jeg har testet han, og han gikk da ut og inn ti ganger før han roet seg inne. Om han er ute om natta setter han seg ved soveromsvinduet mitt og roper. Om han er inne, vekker han meg med å hyle om at han vil ut. Katten har kattedo inne, som han bruker av og til. Om sommeren står gjerne verandadøra åpen. Da kan han godt gå ut og inn førti ganger i løpet av et kvarter. Hver gang sjekker han matskåla si. En gang talte jeg, da gikk han ut og inn 42 ganger på 15 minutter. Da sluttet jeg å telle. Han finner ikke roen verken ute eller inne før døra er lukket igjen. Jeg blir helt gal av dette!!! Katten er fysisk frisk. Han er vaksinert, og blir jevnlig sjekket hos veterinær. Veterinær har ikke funnet noe galt med katten. Han har fått ormekur. Jeg har hatt han siden han var liten. For tre år siden flyttet vi fra et sted med kattedør til et sted uten. Han slo seg fort til ro, men det siste året har han blitt bare verre og verre. Han vekker barna og oss voksne om natta. Det er ikke aktuelt å lage kattedør her vi bor nå. Katten er god og snill, veldig trygg med barn, kosete og grei, men dette her kjenner jeg at jeg snart ikke greier mer. Jeg er jo glad i katten, men han vekker oss hver natt. Det er mer mas og pes enn kos å ha katten. Er det noen som har opplevd noe liknende? Tips? Hva gjør jeg for å bli kvitt problemet? Det jeg har gjort de siste ukene er å ignorere all mjauing. Jeg slipper inn og ut som jeg selv vil, og hvis han sitter og maser får han ikke komme inn eller ut. Hvis han er stille, løfter jeg ham opp og slipper ut. Han får mye kos og stimuli inne. Det har så langt ikke gitt noen resultater.Anonymous poster hash: 647af...8d1 Hei. Jeg har en hannkatt som er snart 7 år. Vaksinert, kastrert osv osv. Han er ganske lik din høres det ut som. Han mjauer mye mer enn de kattene jeg har vært bort i. Jeg overtok denne katten av en bekjent. Han mjauer en del når han har nettopp kommet inn døra etter at han har vært ute en lang tur. Også lager han en del smålyder når han evt. hopper eller blir kost med ute... Jeg hørte med exmatmor, og hu mente at det var en del av personligheten hans. Noen mennesker er jo mer pratsomme enn andre. Det er ikke nødvendigvis at katten vil noe, men at han bare snakker litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå