AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #1 Skrevet 6. juni 2015 Jeg har en to år gammel hunkatt som er vant til å gå ut og inn gjennom katteluke mellom 08 og 20, ca. Holder henne inne om natta. Vi bor by, og det er dessverre en del biler i området, men det ser ut til at hun har funnet trygge ruter å gå. Vi drar relativt ofte til mine foreldre som bor 7 mil unna, og pus har ofte vært med dit (helgeturer i hovedsak). Da hun enda var mellom et halvt og et år ca, var vi en del ute med henne i bånd (samme med her hjemme). Det siste året har hun kun vært inne når vi har vært der. Tar da med dokasse (som hun aller nådigst bruker). I sommer er det aktuelt å være hos mine foreldre i lengre strekk, og jeg liker dårlig å la henne være igjen hjemme, selv om naboer i teorien kan se til henne og stenge henne inne til kvelds. Hun er en veldig sosial katt, og jeg ser for meg at hun ikke ville trivdes så godt. Dessuten blir jeg jo så bekymra... Kattepensjonat er et alternativ, vi har brukt det noe. Men det er jo ikke akkurat gratis, og dessuten er det nok fullt i de aktuelle periodene. Foreldrene mine bor greit til, lite trafikk. Og hun har som sagt vært der en del, men utendørs kun for ganske lenge siden. Tør jeg prøve på å venne henne til å være ute der? Noen som har erfaringer og gode råd? Det hadde vært så greit for både oss tobente og pus at hun kunne vært med oss, og fått gå inn og ut som hun ville... Vil hun bli forvirret?? Anonymous poster hash: ec63c...ca8
Tvist Skrevet 6. juni 2015 #2 Skrevet 6. juni 2015 Hvor lenge skal dere være der? Ta henne med, hold henne inne en stund og så kan dere slippe henne ut. Samme som ved flytting. Tror ikke hun blir forvirret hun kjenner seg jo igjen når hun kommer hjem igjen etter ferien.
Gjest Gia_ Skrevet 7. juni 2015 #3 Skrevet 7. juni 2015 Ta henne med. Dersom hun kjeder seg mye av å være inne kan dere jo ta henne med ut i sele med langt kobbel slik hun ikke trenger å være helt ved siden av dere, men gå litt for seg selv og lukte eller hva det enn er katter gjør ute Tror heller ikke hun blir forvirret, hun kjenner jo hjemmet sitt, og eierne sine også har hun jo vært med dit før
ztl Skrevet 7. juni 2015 #4 Skrevet 7. juni 2015 Vi bruker å ta med katten vår til svigerforeldre på helgeturer og ferier, i starten var hun kun inne, deretter hadde vi henne ute i bånd, men nå går hun inn og ut som hun vil der også, har ikke vært noen problem for oss ihvertfall
Serafina. Skrevet 7. juni 2015 #5 Skrevet 7. juni 2015 Jeg tar med katten på hytta og der går hun ut og inn som hun vil. Det har hun gjort bestandig. Sist vi var der (for noen uker siden)hadde hun ikke vært der siden i fjor sommer og hun ble holdt inne til morgenen i og med vi ankom sent på kvelden. Neste gang vi skal dit er det ikke lenge siden forrige besøk og hun får gå ut med en gang. Det funker fint. Jeg tenker at dette tilsvarer mye deres turer til dine foreldre. Katten får forøvrig være ute selv på korte helgeturer.
Perelandra Skrevet 7. juni 2015 #6 Skrevet 7. juni 2015 Katten min levde i en pendlertilværelse i mange år mellom mitt hjem og hos foreldrene mine. Det gikk helt fint. Det så ut som han følte seg like mye hjemme begge steder, og gikk ut og inn som han selv ville. Han var mest hos meg, men var med på besøk til foreldrene ganske ofte. I gjennomsnitt ble det hver ca. hver sjette helg pluss ferier. Han var også hos foreldrene mine hvis jeg skulle bort. Mitt råd til deg TS, er å prøve og lære katten til å være ute alene. Start med korte turer hvor du er med henne hele tida. Kanskje du kan ha henne i bånd de aller første gangene? Videre kan du la henne være ute litt lengre mens du holder deg i nærheten, men uten å gå sammen med henne. Går dette greit, kan du la henne være ute alene, men ha døra oppe slik at hun kan komme inn når hun vil. Etter hvert vil hun forhåpentligvis bli helt trygg og kunne gå ut og inn som hun selv vil. Hun er jo fortsatt ganske ung, så da burde det være lettere å venne henne til et nytt sted. For sikkerhets skyld vil jeg råde dere til å ha katten inne om natta. Det samme gjelder hvis ingen er hjemme.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2015 #7 Skrevet 7. juni 2015 Tror jeg kommer til å prøve. Vi i skal jo ikke være der så lenge at opplegget blir som når man flytter (kan være snakk om alt fra 2-3 til 10-12 dager), men tenker vi kan ha henne med ut i sele et par dager først, og deretter være ute sammen med henne. Det begynner å bli lenge siden hun brukte sele, men tror det skal gå greit. Hun er dessuten ganske vant med å bli ropt inn ved at en skje slåes mot en skål. Jeg er skikkelig hønemor når det gjelder den katten, så det føles litt skummelt... Anonymous poster hash: ec63c...ca8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #8 Skrevet 8. juni 2015 Vi har tatt med katta på hytta ofte fra han var liten:) Nå er det bare å slippe han ut med en gang vi kommer dit egentlig. Han kjenner igjen stedet. Har ikke hatt noe problemer med det. Anonymous poster hash: 34507...a89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå