Gå til innhold

Avocado, holdbahet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske ny bruker av avocado. Har alltid vist om denne frukten men har liksom ikke vist hva jeg skal gjøre med den så har holdt meg unna,

Mitt spørsmål er: Jeg kjøpte den på onsdag ca, den har ligget på kjøkkenbenken siden. Hvor lenge er den holdbar ?

Den var grønn på kantene, og gulaktig inni midten. Vet at om den er brun er den overmoden, er den da farlig å spise?

Beskriv den perfekte avocado.

Jeg til nå bare hatt det på brødskiven med egg, noen goe tips til retter eller måter å spise den på ? :)

Håper noen kan hjelpe nybegynner meg, følte meg skikkelig dum med alle spørsmålene, men det får bare være. :)

Anonymous poster hash: c9954...efd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å anslå holdbarheten til en avokado ut i fra hvor lenge den har ligget på kjøkkenbenken. De er umodne når de sendes, så det kommer helt an på hvor lenge den har ligget på lager/i butikk før du kjøper den. Jeg ville aldri kastet en avokado uten å først klemme på den, eventuelt åpne den. En moden avokado skal gi litt motstand når du klemmer på den (er den steinhard er den sannsynligvis umoden), men samtidig ikke gå i oppløsning.

En moden avokado ser omtrent sånn ut: http://www.topacific.com/upload/7/5e/75e1a7aec9659558.jpg

Men det finnes forskjellige typer avokado, så selve fargen kan variere litt. Er den brun, så er den overmoden (men mindre brune deler kan bare skjæres vekk), og er den mer gul så er den ikke moden ennå, men jeg har spist den gulere enn på bildet der, og det har gått fint. :)

AnonymBruker
Skrevet

^ Haha, den var pokker så treffende. Jeg fant ut at de selger nett med 1 kg umodne avokado på coop for 35 kr, så trodde jo jeg gjorde et kjempekupp når jeg kjøpte det. Ventet og ventet og ventet, og når de endelig ble modne rakk jeg å spise to eller tre stk før de var blitt dårlige.

Anonymous poster hash: f5eb6...222

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Slik opplever ikke jeg det.

Jeg kjøper ofte mange umodne avokadoer og lar de ligge kjempelenge.

Når jeg begynner å spise av dem så har jeg ikke merket at noen av de har blitt så dårlige at de ikke kan spises.

Skrevet

De kan fint bli litt brune inni og uten at de er dårlige. Åpne den du, og se og lukt. De ,uker råttent hvis de er dårlige, så du burde merke det greit. Evt hvis den har en del brune flekker/områder, så kan du skjære bort det brune og bruke resten.

Du vil smake det om den er dårlig, og du blir neppe syk av det med mindre du spiser store mengder.

AnonymBruker
Skrevet

Slik opplever ikke jeg det.

Jeg kjøper ofte mange umodne avokadoer og lar de ligge kjempelenge.

Når jeg begynner å spise av dem så har jeg ikke merket at noen av de har blitt så dårlige at de ikke kan spises.

Hvordan oppbevarer du dem da? Jeg hadde mine liggende på kjøkkenbenken, og det tok ikke mange dagene etter at de hadde modnet at de ble myke og så helt nasty ut inni.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Hvordan oppbevarer du dem da? Jeg hadde mine liggende på kjøkkenbenken, og det tok ikke mange dagene etter at de hadde modnet at de ble myke og så helt nasty ut inni.

Har dem i en skuff nederst i kjøleskapet.

Ikke helt sikker på hvor lang tid det tar før de er modne, for jeg fyller hele tiden på med nye slik at jeg slipper å vente på at de skal modne. Er så mye billigere enn å kjøpe ferdig modnet avokadoer.

Jeg vil tippe at de kan ligge der iallefall et 2-3 uker før jeg bruker dem utifra antallet avokadoer jeg har i kjøleskapet totalt (spiser minst 1 hver dag)

Skrevet

De holder lenge i kjøleskapet.

Jeg er veldig glad i å spise dem med reker (tar ut steinen og legger oppi reker i hullet, med litt presset sitron over. 

Ellers er det godt på brød med oliveolje, tomat, salt og pepper.

Eller Guacamole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...