Gå til innhold

Ukesplan med rester til middagen etter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve oss på å sette opp en ukesplan med middager slik at rester kan brukes til middagen etterpå, eller andre type ting for å spare penger på mat.

Problemet er bare at de samme middagene går igjen av mangel på inspirasjon og det er ikke så lett å brukes om igjen.

Noen her som har sånn ukesplan og som kan hjelpe meg med tips og inspirasjon?

Vi liker det meste egentlig.

Anonymous poster hash: 50d51...e7a

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Hva med å heller prøve å lage mindre mengder slik at det ikke blir noen rester?

Her blir det aldri restemat med mindre jeg lager ekstra mye med vilje (for å ha restemat/fryse ned)

Man MÅ ikke lage en helpanne med pizza, men lage en mindre deig.

Man MÅ ikke steke alle pølsene i en pakke, alle kyllingfiletene osv.

Man lærer seg fort om hvor mye man selv eller hver enkelt spiser, og skulle man lage for lite eller man er ekstra sulten en dag, så går det an å ta noe annet utenom.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å heller prøve å lage mindre mengder slik at det ikke blir noen rester?

Her blir det aldri restemat med mindre jeg lager ekstra mye med vilje (for å ha restemat/fryse ned)

Man MÅ ikke lage en helpanne med pizza, men lage en mindre deig.

Man MÅ ikke steke alle pølsene i en pakke, alle kyllingfiletene osv.

Man lærer seg fort om hvor mye man selv eller hver enkelt spiser, og skulle man lage for lite eller man er ekstra sulten en dag, så går det an å ta noe annet utenom.

Ja det er sant. Men jeg klarer virkelig ikke å beregne :P

Anonymous poster hash: 50d51...e7a

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Jeg regner f.eks 1 kyllingfilet pr pers.

Om jeg har grønnsaker ved siden av, så tar jeg bare det jeg tror blir spist, men det er uansett lettere å bruke restene etter grønnsakene så det gjør jo ikke noe om det blir noe til overs.

Lager du f.eks gryteretter o.l. så trenger du jo ikke bruke restene til middagen dagen etterpå, men kanskje f.eks 1 person kan ha med seg restene som lunchmat?

Jeg spiser iallefall restemat til frokost/lunch dagen etterpå om jeg lager ekstra mye.

Men uansett, bedre å fylle på med grønnsaker og fett, enn med kjøtt. For kjøtt er vanskeligere å bruke restene av syns jeg. Da må det i så fall bli wok, pizza eller noe.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

For middager bruker jeg en modulbasert roterende matplan med enkle råvarer - det gir stor fleksibilitet og variasjon. Det er bare å bestemme seg for en kombinasjon av kjøtt/fisk, stivelse og grønnsaker. Jeg vurderte en stund å ha en fast ukemeny, men droppet det, jeg vil heller gå etter lystprinsippet og hva som er fristende og billig i butikken der og da.

Jeg er ikke noe glad i rester. Jeg unngår det, bortsett fra middager som er litt mer jobb, som supper og gryteretter, da lager jeg dobbel porsjon. Jeg har faktisk lært å beregne porsjoner ved å telle kalorier! Tar utgangspunkt i hvor mange kalorier jeg skal ha pr dag, fordeler dette på det ønskede antall måltider, legger inn matvarer i matdagboka, og justerer mengder til det både ser passe ut og passer min smak. Vanlige størrelser på kjøtt og fisk er ofte passe til en person. Mye fås kjøpt singel- eller løsfryst. Til meg, som er en liten dame, er dette passe for en middag:

En svinekotelett, en oksekotelett, to lammekoteletter, et kyllinglår, seks kyllingvinger, et halvt andebryst, en laksefilet, eller to kryddersildfileter;

200-250 gram potet eller søtpotet, enten ovnsbakt eller som mos (potetmosen blir utsøkt med 10% pastinakk, og finhakket rød chili er utmerket til søtpotetmos), en maiskolbe (kan kokes, men jeg foretrekker grillet/ovnsstekt), 50 gram byggryn (må bløtlegges først), ris eller spaghetti (tørr vekt);

70 gram fryste erter eller grønne bønner, eller salat, eller en pastinakk skåret i kubber, ovnsbakt med olje, honning og sesamfrø.

Eller middag for to dager, chili: 100 gram byggryn, 200 gram kjøttdeig av lam, en stor løk, rikelig med grønnsaker, inkludert en eske hermetisk tomat og en boks bønner - eller spaghetti med kjøttsaus: 100 gram spaghetti, 200 gram kjøttdeig av storfe, løk, tomat, grønnsaker, og et par ss revet parmesan. Suppe: Freser løk og grønnsaker i olje i en stor kjele, tilsetter buljong og krydder, koker mørt, kjører med stavmikser, tilsetter en liten klump smør eller en gjeng baconterninger.

Spesielle middager inkluderer en maiskolbe, en stor eller to små artisjokker, smeltet smør og 100 gram kokt skinke;

eller blåskjell, østers eller hjertemuslinger, hvor tilbehøret kan bli nokså tilfeldig;

eller cheese on toast: 2x2 skiver brød, ost, sennep, ketchup, sylteagurk, finhakket løk, stekt i panne.

Jeg bruker lite penger på mat, men spiser som en dronning hver dag og kaster nesten ingenting av matvarer.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...