Gå til innhold

Over 100 kilo ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jente - 28 år - 102 kilo - 166 cm høy.

Stillesittende jobb - trener aldri (går ikke inn på hvorfor, men er umulig pga sykdom )

Hvor mange kalorier må jeg spise for å gå ned i vekt? Ellers noen råd og tips?

Jeg må nok ned mye for å komme i normalen.

Anonymous poster hash: 5989e...4e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

under 1500kacl i døgnet, og når du har kommet ned på ideal vekt må du ikke spise mer enn du forbrenner altså ca 1500-2000kacl i døgnet for å beholde vekten, spiser du mer, går du rett opp igjen. 

Anonymous poster hash: f274a...c36
  • Liker 1
Skrevet

under 1500kacl i døgnet, og når du har kommet ned på ideal vekt må du ikke spise mer enn du forbrenner altså ca 1500-2000kacl i døgnet for å beholde vekten, spiser du mer, går du rett opp igjen. 

Anonymous poster hash: f274a...c36

Ikke hør på dette, i alle fall.

Vektnedgang avhenger i størst grad av kostholdet, så du skal helt fint klare å gå ned i vekt uten å trene :) Grunnen til at det er anbefalt å trene er for å ikke bli "dvask". Jeg har gått ned 20kg uten å trene noe annet enn kondisjon, og jeg har egentlig akkurat samme kroppen som før jeg gikk ned, bare mindre i omkrets. Tenker å begynne å "forme" kroppen når jeg nærmer meg målet mer :)

Jeg anbefaler Grete Roede sin formel for å finne ut antall kalorier. Føler den har flere variabler enn de "standard"-kalkulatorene på nett, og dermed er mer nøyaktig.

Ellers; ta det ett skritt av gangen, og prøv deg frem med å finne ut hva som funker for deg. Ikke legg deg på lavest mulig kaloriinntak med en gang, for da har du ingenting å gå på om du stagnerer. Spis minst det samme som hvileforbrenningen din hver dag.

Du sier trening er uaktuelt, men kan du for eksempel gå tur? Sykle? Svømme? Det er ikke så mye som skal til for å gjøre en forskjell!

• Liker 1
Skrevet

Med din vekt er nok 1500 kalorier for lite.

Start med der du er nå. Er vekta stabil? Da regner du ut hvor mye du spiser i gjennomsnitt hver dag, og trekker fra 500 kalorier. Går du opp i vekt gjør du det samme, men ha som første mål å stabilisere vekta/stoppe vektoppgang.

For meg har ikke trening først og fremst hatt med kaloriforbrenning å gjøre. Det har vært et alternativ til tv og sjokoladeplate, det har vært en måte å takle vanskelige perioder (som jeg ofte før brukte mat for å takle) etc. Etter å ha trent synes jeg heller ikke usunn mat/godteri/chips er særlig fristende. Kan du finne alternativer til trening som kan fungere på samme måte? Hva med en tur ut i solen? Og er absolutt all form for fysisk aktivitet utelukket? Jeg var på et tidspunkt mye tyngre enn du er nå, og merket stor forskjell da jeg begynte å gå tre ganger om dagen, 10-15 minutter rolig gange hver gang.

Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på dette, i alle fall.

Vektnedgang avhenger i størst grad av kostholdet, så du skal helt fint klare å gå ned i vekt uten å trene :) Grunnen til at det er anbefalt å trene er for å ikke bli "dvask". Jeg har gått ned 20kg uten å trene noe annet enn kondisjon, og jeg har egentlig akkurat samme kroppen som før jeg gikk ned, bare mindre i omkrets. Tenker å begynne å "forme" kroppen når jeg nærmer meg målet mer :)

Jeg anbefaler Grete Roede sin formel for å finne ut antall kalorier. Føler den har flere variabler enn de "standard"-kalkulatorene på nett, og dermed er mer nøyaktig.

Ellers; ta det ett skritt av gangen, og prøv deg frem med å finne ut hva som funker for deg. Ikke legg deg på lavest mulig kaloriinntak med en gang, for da har du ingenting å gå på om du stagnerer. Spis minst det samme som hvileforbrenningen din hver dag.

Du sier trening er uaktuelt, men kan du for eksempel gå tur? Sykle? Svømme? Det er ikke så mye som skal til for å gjøre en forskjell!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer frem til at ditt daglige kaloriforbruk er ca 2200 kcal i følge en kalkulator jeg selv har brukt tidligere. Du burde ligge på ca 500 kcal under dette, dvs. ca 1700 kcal. Med din høyde burde du i alle fall ned til 69 kg. Dersom du følger denne formelen vil det ta ca. 80 uker ((32 kg x ca 7500 kcal per kg)/3000 kcal underskudd per uke).

Med det sagt vil jeg anbefale deg å ta kontakt med legen din for å få hjelp og råd til dette siden du sier du sliter med sykdom. 

lykke til :)

Anonymous poster hash: ea4a4...e73
  • Liker 3
Skrevet

Varier kosten din :) Nå vet jo ikke jeg hva du vanligvis spiser og hvor variert og sunt.

-Lag ulike wok til middag

-Spis rent kjøtt

-Bruk mindre salt (noe av vekten kan være væske i kroppen pga for høyt saltinntak)

-Lag gode salater, men husk på at dressing ofte inneholder mange kalorier

-Vær forsiktig med sauser, lag fra bunnen av og husk at mange sauser inneholder mye smør, salt og feite meieriprodukter

-Spis mindre godteri/snacks. Hold kos til lørdager (dersom du pleier å spise snop o.l), og kjøp mindre enn ellers.

-kutt ut ris, pasta, poteter og brød. Hold deg hvertfall til mindre mengder enn før.

-Lag hjemmelagde supper, og bruk lettvarianter av fløte eller evt melk istedefor vanlig kremfløte/matfløte.

-drikk skummet melk istedenfor helmelk dersom du drikker melk

-kjøp mindre ferdig produkter, halvfabrikata, take away, gå ut å spise o.l.
-Lag mat fra bunnen av om du har mulighet (vet ikke hvor mye sykdommen din begrenser deg). Om ikke sjekk innholdsfortegnelser.
-Gå turer dersom du har mulighet til det. Eller finn annen trening som er mulig til tross for din sykdom. Kanskje det er noe du kan klare? Spinningsykkel foran TVen? Men igjen vet jeg jo ikke hvor mye sykdommen din begrenser deg.
-Spis mindre porsjoner oftere enn store porsjoner et par ganger for dagen når du er kjempesulten.
-Spise deg noenlunde mett før du handler, så du ikke kjøper med unødvendig mat.
-Ellers så kan du selvfølgelig telle kalorier :) Du kan også ta kontakt med ernæringsfysiolog med tanke på at det gjerne er mest kostholdet du kan endre på og ikke bruke trening i tillegg. 

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og svar til dette.

Rainbow81, mod

AnonymBruker
Skrevet

Jente - 28 år - 102 kilo - 166 cm høy.

Stillesittende jobb - trener aldri (går ikke inn på hvorfor, men er umulig pga sykdom )

Hvor mange kalorier må jeg spise for å gå ned i vekt? Ellers noen råd og tips?

Jeg må nok ned mye for å komme i normalen.

Om jeg var deg ville jeg begynt på 2300 kalorier om dagen å redusert den med 100 pr annen uke til heg nådde 1500. Deretter ville jeg blitt der til jeg nådde vektmålet å deretter gradvis økt med 50 pr uke til jeg nådde det jeg trengte for å beholde vekta. Tenker sånn jeg da, at for å nå din vekt så må du ha spist mye over tid. Hopper du rett på 1500 vil du bli uthungra og Mest sannsynlig sprekke fort. Mye bedre å gradvis redusere. Å nå din vekt har tatt tid og da er det greit å bruke tid på å gå ned igjen å for å øke tjansen for å holde idealvekt når du når den :)

Anonymous poster hash: b52cf...31e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...