Gå til innhold

A4-livet er komplett; to barn og stasjonsvogn

A4-livet

Anbefalte innlegg

Det hadde Sigrid også. Var ikke betennelse (selv om det ser slik ut grunnet alt pusset som kommer ut), det er trolig en tett tårekanal. Den åpent seg rett etter hun fylte fem måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Pyntestøv skrev:

Det hadde Sigrid også. Var ikke betennelse (selv om det ser slik ut grunnet alt pusset som kommer ut), det er trolig en tett tårekanal. Den åpent seg rett etter hun fylte fem måneder :)

Hvordan behandlet dere det? Lest at man skal massere tårekanalen og vaske bort med lunket vann. Noen steder står det også at man kan bruke morsmelk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini hadde også tett tårekanal, vi fikk faktisk antibiotika på sykehuset :fy_fy:  Vi visste jo ikke bedre og brukte det i flere uker uten bedring, Legen på helsestasjonen ble rasende, for det er jo en kjent sak at nyfødte har medfødt tette tårekanaler som gir puss. Men det visste jo ikke vi.. Men det går som sagt over av seg selv, massere kroken ved neseroten og å rense med vann og bomullspad er vel det eneste man gjør? :Nikke: Hos Mini ble det i en uke skikkelig ille, masse puss og gjenklistrede øyne - men selv det gikk over av seg selv altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fortsetter jeg bare som jeg har gjort hittil med å rense godt. Får besøk av helsesøster på mandag også så hun har sikkert noen tips :Nikke: Akkurat nå er det ikke så ille men før i dag var det Quasimodo-tendenser her :fnise:  Hadde en skikkelig sprutgulp her før i dag stakkars. Og det slo henne helt ut, etter det har hun kun glippet med øynene to ganger når hun har vært sulten. Jr var jo en storgulper så fikk litt flashbacks her. Satser på at det var en engangshendelse da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort man glemmer alt fra babytiden :bond: Både tette tårekanaler og sprutgulping er ting jeg ikke har tenkt så mye på de siste to årene gitt. Mini her var også en storgulper, så vi har iallefall sikret oss med minst 40 gulpekluter som ligger klar om nestemann også blir det :P 

Gratulerer med ny dagboktittel forresten - neste steg må være å endre litt på tickeren din :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg skrev at vi vasket med vann - men tror faktisk vi brukte øyedråper eller en steril rensevæske? Sjekk med helsesøster du :)

Sprutgulp har jeg lite erfaring med, men godt det finnes lekre gulpekluter da, og her  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Carouselle skrev:

Forresten, jeg skrev at vi vasket med vann - men tror faktisk vi brukte øyedråper eller en steril rensevæske? Sjekk med helsesøster du :)

Sprutgulp har jeg lite erfaring med, men godt det finnes lekre gulpekluter da, og her  ;) 

De fra sebra har vi til Lille. Hun elsker de. Hun var ikke gulpebaby, men hun bruker de som kos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, sitronkake skrev:

Så fort man glemmer alt fra babytiden :bond: Både tette tårekanaler og sprutgulping er ting jeg ikke har tenkt så mye på de siste to årene gitt. Mini her var også en storgulper, så vi har iallefall sikret oss med minst 40 gulpekluter som ligger klar om nestemann også blir det :P 

Gratulerer med ny dagboktittel forresten - neste steg må være å endre litt på tickeren din :fnise: 

Vi hadde også endel fra jr heldigvis, har liggende noen i begge etasjene for sikkerhets skyld :Nikke: 

Ticker ja, glemmer den når jeg bare er på KG på mobilen. Skal få surra meg til å gjøre det en dag :fnise: 

1 time siden, Carouselle skrev:

De siste der har jeg faktisk. Sykt gode og myke :jepp: 

jeg har jo linsevæske, kanskje jeg kan bruke det. Får høre i morgen tenker jeg :)

56 minutter siden, Pentu skrev:

De fra sebra har vi til Lille. Hun elsker de. Hun var ikke gulpebaby, men hun bruker de som kos. 

Er nesten så jeg bruker de til kos selv, de er jo så gode! Angrer på at jeg bare bestilte én pakke. 

Ble én runde til med masse gulp i går. Flaks at jeg har ett putetrekk under og ett over lakenet. Pluss gulpeklut og en eller to gulpekluter til i bakhånd. I dag har det bare kommet én liten gulp, så nå har jeg fått vasket vippestolen også :fnise: Tok henne med ut i vogna da jr var ute og lekte med noen andre unger, da lå hun bare og sov. Deilig :) Tenkte jeg skulle skrive en liste over hva som er likt og forskjellig fra forrige gang, den lista over hva som er forskjellig kommer til å bli lengst for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, her kommer en liste over hva som er forskjeller og likheter mellom barseltiden med jr og M.

forskjeller: ingen rifter og vondter i høna, ikke svimmel første dagene, baby som sover masse og som kan ligge for seg selv, har på ni dager spist middag i fred åtte ganger (avslutta ammingen litt for tidlig i dag), baby kan fint ligge i vogn (med mindre hun er sulten selvfølgelig), gravidkiloene sitter bedre denne gangen og melkeproduksjonen har ikke tatt like mye av så jeg trenger faktisk ikke ammeinnlegg. I tillegg er jo ikke omveltningen så stor denne gangen så ting er generelt lettere. 

Likheter: pappaen er den samme :ler: Kan se ut som om vi har en tidvis storgulper denne gangen også. 

Det er det jeg kom på i farta. Har akkurat vært og skifta etter å ha blitt nedgulpa av M. Greit med amme-bh som samler opp gulpet så det ikke rant helt ned til buksa :fnise: Nå stinker jeg sur melk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi helsesøster på besøk. Hun var 20 minutter forsinka så kom rett før svigerfar og svigerinna mi. Altså ble det litt kaotisk hjemmebesøk :fnise: M har lagt på seg nøyaktig 400 gram på åtte dager, har visst fløte i puppene denne gangen også selv om ikke melka spruter som forrige gang. Hun har begynt å feste blikket også. Jeg sa til mannen i går at jeg syns det så ut som om hun gjorde det, men i dag bemerket helsesøster det også så da er jeg helt sikker. Hun sa at hun hadde velværesmil også, det teller vel nesten som skikkelige smil :) Fikk valget mellom om å bli med på barselgruppe som starter 5. desember eller slutten av januar/begynnelsen av februar så da valgte jeg desember. Jo før jo bedre tenker jeg. Når jeg tenker meg om hadde jeg havnet i barselgruppe med tre naboer om jeg hadde ventet men de kan jeg jo treffes utenom sånne ting så da blir jeg heller med i den der én nabo kommer til å være. 

Nå har jeg lagt et stykk krakilsk jr. Herregud som den gutten kan hyle og bære seg noen ganger. Etter å ha prøvd mannens metode med å kjefte litt (pleier å hjelpe når mannen gjør det) og diverse annet endte jeg med å holde han fast og være helt rolig og trøste. Da roet han seg endelig ned. Etter nærmere en halvtime med hyl..... Kan være litt at han straffer meg pga lillesøster, er vel typisk at det er mammaen det går utover. Mannen lurte på om han skulle ta over men jeg fant ut at dette må jeg bare gjøre selv. Og til slutt ble det jo ganske hyggelig. Men fortsetter han sånn kommer jeg til å pådra meg tinnitus før jul :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig mange likheter mellom de to søsknene! :fnise: Måtte le litt da jeg leste det.. Så bra det ble en fin stund med Jr. til slutt - det er ikke verst å finne sin måte å gjøre en stund som i utgangspunktet var så vanskelig til noe så bra! Det høres ut som om det går bra med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, det går veldig bra @lille_frosk. Jr er en utfordring om dagen da, hørte det var riiiiimelig mye hyling på han i dag morges. Mannen har permisjon til og med i morgen, etter det må jeg ta både jr og M hver morgen. Det kan bli, eh, spennende...... Nå ligger mannen og sover på sofaen, M ligger oppe i senga og jeg sitter i en stol og prøver å være så stille jeg kan. Syns litt synd på den stakkars mannen min som får alle de tidlige morgenene med ett stk grumpy jr :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så vanskelig det er å beholde roen når jr bare står og skriker, slår og nekter å samarbeide. Jeg klarte det ikke i dag og endte med å brøle tilbake :sjenert: Blir artig å ha ansvaret for både han og M i morgen tidlig.... Igjen så roet han seg da jeg bare holdt han og snakket rolig, må huske å prøve det først i morgen tidlig og ikke gjøre det etter en halvtime med hyling og grining (fra begge, det kom noen tårer fra meg i dag også). Visste jo at de gjerne lar ting gå utover foreldrene når de får småsøsken, men alt annet enn legging går jo kjempefint. Bah, slitsomt..... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, for andre gang på under to uker klarer jeg å miste telefonen min i do fordi jeg har den i baklomma. Håper telefonen overlever så jeg slipper å innrømme det for mannen. #ammetåke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Jeg gruer meg skikkelig til sånn styrere nummer 1 og liten krabat som hyler mens samtlige svetter i halvpåkledd vintertøy og en bare :kjempesinna: 

Jeg er veeeeeerdens dårligste på sånne ting. Spesielt om jeg er varm, trøtt og/eller sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 25.11.2016 den 7.31, miore skrev:

Det har jeg gjort litt for mange ganger selv :sjenert: tipper jeg har hatt 50:50 overlevelsesrate ;) 

Telefonen overlevde. Det gjorde den andre også men det så ut som om den var i ferd med å dø så kjøpte en ny. Så nå sitter jeg med to fungerende telefoner. Litt irriterende å bruke fem tusen på en ny telefon når den andre viste seg å overleve da....

17 timer siden, Ludodama skrev:

Jeg gruer meg skikkelig til sånn styrere nummer 1 og liten krabat som hyler mens samtlige svetter i halvpåkledd vintertøy og en bare :kjempesinna: 

Jeg er veeeeeerdens dårligste på sånne ting. Spesielt om jeg er varm, trøtt og/eller sulten. 

Den første morgenen gikk heldigvis fint. Mannen dro senere på jobb så han stod opp med jr og satte han foran tven før han vekket meg. Da var jr heldigvis i godt humør. Blir mer spennende til uka :)

I går var M to uker gammel. Herregud så fort tida har gått nå i begynnelsen. Hun sover nesten hele tiden og eneste gangene det er lyd i henne er når hun må rape eller levere en stor bæsj. Mannen var på julebord i går, så da var jr hos broren min og så hadde vi jentekveld her hjemme. Dvs, M sov mens jeg strikket. Ble ferdig med et bein på buksa i går så da er det ikke mange dagene igjen med strikking før den er ferdig. Så er det bare å vente på at M vokser seg inn i den. Den er jo nesten like stor som henne :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker! Herregud, det har gått fort! :hakeslepp: I går fikk jeg forresten mannen til å love at han skulle kjøre i kollektivfeltet om fødselen startet i rushen, merker at den fødselen din har satt seg i minnet altså :fnise: Blir fremdeles litt småsvett i hendene av å tenke på den. Haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: jeg har også tenkt på det der! Spurte mannen:

"Mr. miore, du hadde kjørt i kollektivfeltet om jeg holdt på å føde, sant?"

Mannen bare, "miore, vi har el-bil."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta
4 minutter siden, miore skrev:

:ler: jeg har også tenkt på det der! Spurte mannen:

"Mr. miore, du hadde kjørt i kollektivfeltet om jeg holdt på å føde, sant?"

Mannen bare, "miore, vi har el-bil."

:hoho: 

Vi havna bak en bobil som lå i 60 da vi skulle til føden i sommer. Flaks det ikke var deg, @A4-livet! (Nå har jo vi en times reisevei til sykehuset, så det hadde jo ikke gått uansett for din del, men læll...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...