Gå til innhold

A4-livet er komplett; to barn og stasjonsvogn


A4-livet

Anbefalte innlegg

Leggetid? Unnskyld meg, nybegynner her :fnise: Er det en sånn greie der ungen legges tidligere enn de voksne? Hvordan fungerer det da? Etter at M har sovna på puppen hender det at jeg klarer å snike meg over på mannen sin side for litt spooning. Men det tar ikke såå lang tid før hun begynner å kave seg bort til oss :ler: Så jeg må kanskje drøye denne :hjerte:leggetiden:hjerte:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle unger er sikkert forskjellige, men da mini-m begynte å nærme seg tre måneder, ble hun plutselig trøtt om kvelden! Istedenfor å herje rundt til klokken elleve-tolv-ett før hun aller nådigst sov i kanskje en time-halvannen, sluknet hun plutselig klokken syv-åtte, og istedenfor å feste i timesvis hver gang hun våknet om natten begynte hun å sovne igjen med en gang etter å ha spist. Det pleier å skje en forandring i søvnmønsteret omtrent på den tiden, fordi babyen begynner å reagere på melatonin (søvnhormon) omtrent som voksne og større barn. Plutselig ble det noen timer voksentid på kvelden, noe som var ganske herlig for ho mor  --> :hjerte: leggetid :hjerte: ;) Kunne sikkert slengt på enda flere hjerter også uten å overdrive.

Det skal sies at hun begynte å våkne hvert 45. minutt natten lang fra hun var ca 4 måneder gammel, men da sovnet hun også alltid igjen med en gang hun fikk pupp i munnen :) 

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt leggetid i 2,5 uke nå. Fy så deilig det er med voksentid. Hun har bare funnet ut av det selv så skal ikke skryte på meg noe. Jeg bare begynte å legge henne i sengen på soverommet når hun begynte å bli trøtt. 

Jeg krysser fingrene for at det blir kveld for dere og snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et interessant konsept! Jeg hadde ikke sett for meg at det skulle skje så snart. Jeg har egentlig ikke begynt å drømme om Weebs-tid på kveldene enda, men nå virket det plutselig fantastisk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER fantastisk! Sier hun som sitter med en sovende baby i armene mens mannen sitter oppe og venter på at jr skal sovne :fnise:  Men de finner ut selv når de skal begynne å legge seg tidlig ja. Syns vi akkurat gikk fra å sovne halv ett til å sovne klokka elleve jeg.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M våkna i det sekundet mannen kom ned og jeg begynte å gå mot trappa. Hun har vært blid da, så null stress. Tror hun akkurat prøvde å le, det var veldig søtt :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leggetid! :hjerte::hjerte: Krysser fingrene for at det er det M driver og pønsker på. Jeg gleder meg allerede til den tiden kommer :fnise: Kanskje liiitt tidlig å begynne og se frem til det allerede, men.. det er noe med de timene man plutselig får for seg selv på kvelden! Innser at jeg må ninyte de siste dagene med alenetid nå, for snart blir det vel lenge til neste gang.
Husker fremdeles da jeg dro på butikken helt alene for første gang etter at vi fikk Mini, der jeg ble sittende i bilen i sikkert tjue minutter mens jeg hørte på radio, drakk iskaffe og bare nøt stillheten :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggetid! :hjerte: S glemte liksom det konseptet da hun tippet 14 mnd og begynte i bhg hun, så voksentid er det lite av her i huset for tiden. :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31. januar 2017 den 12.16, miore skrev:

Det skal sies at hun begynte å våkne hvert 45. minutt natten lang fra hun var ca 4 måneder gammel, men da sovnet hun også alltid igjen med en gang hun fikk pupp i munnen :) 

Til hvor lenge? Har en 45-minutters baby her.. men han har vært sånn siden han var seks uker :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt deppa av å lese om leggetid, her har jeg ikke hatt egentid siden poden kom til verden for snart fem måneder siden.. :glare: Er nødt til å legge meg når han legger seg om det skal bli nok timer med søvn.. Begynner nesten å grine når jeg tenker på hvor lenge jeg har vært uten egentid :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carouselle skrev:

Til hvor lenge? Har en 45-minutters baby her.. men han har vært sånn siden han var seks uker :bond:

Til hun ble ca 6 måneder gammel! Da nattavvente vi henne fordi jeg holdt på å bli fullstendig bananas loco av mangel på kontinuerlig søvn. Hvis ikke hadde hun sikkert holdt på enda lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror M har innført leggetid sånn ca klokka ni. Riktignok på armen min og på leit etter puppen hvert tiende minutt, men det er en start. Nå når jeg la henne i senga sov hun bare videre og da ble jeg sånn: :bond: og tenkte at kanskje jeg kunne lagt henne der en time tidligere. Men gidder ikke fly opp og ned hele kvelden. Om hun tar kvelden klokka ni de neste to dagene også skal hun få ligge i senga si da. Eller, min da.... I går sovnet hun forresten av seg selv. Ville ikke ha mer pupp og siden hun var rolig lå jeg bare ved siden av henne. Etter et kvarter sov hun :ohmy: Hun har kutta de lange dagduppene, men i går sov hun litt i vogna på kvelden (var på foredrag) og i dag sov hun 1,5 time i vogna fra litt over tre. Hun sover jo aldri alene etter klokka tre-fire. Ett stk lettere forvirra mamma her om dagen altså. Søvn kommer jeg aldri til å skjønne noe av...

Stakkars, nå måtte jeg avvise mannen. Han så sitt snitt til  at vi kunne havluft voksentid ( :sengekos:), men etter at jeg satte inn spiralen har jeg hatt konstant litt småblødninger. Ikke mer enn at jeg må bruke truseinnlegg, men føler ikke helt for at noen skal fikle nedi der da. Så vi får heller satse på at det gir seg ganske snart. Nå skal det soves (med en snorkende M ved siden av meg) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carouselle skrev:

Jeg blir litt deppa av å lese om leggetid, her har jeg ikke hatt egentid siden poden kom til verden for snart fem måneder siden.. :glare: Er nødt til å legge meg når han legger seg om det skal bli nok timer med søvn.. Begynner nesten å grine når jeg tenker på hvor lenge jeg har vært uten egentid :grine:

:klemmer: Om det er noen trøst kjenner jeg flere som er på alder med din som ikke legger seg før foreldrene. Tror jeg skal kjøpe en magnumflaske med vin/musserende til sommeren og så kan du komme hit så vi kan drikke oss tipsy i hagen en varm sommerdag :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gah, begynner å bli litt lei av å være smokk hver kveld. M tar jo ikke smokk. Hs sa at man burde begynne å øve på å finne søvnen selv, men det er ikke så lett når det eneste hun vil er å ha pupp. Funker greit å forsvinne bort fra henne etter hun har sovnet og så ligge med ryggen til når hun småvåkner og leter etter puppen igjen da. Men det er jo ikke det samme akkurat.... Jr bæsja på do for første gang i dag da. Var fryktelig stolt, så det må vi fortelle om i bhg i morgen. Gleder meg til den dagen jeg ikke må skifte stinkbleiene hans :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink jr! :hoppe: 

Så frustrerende med en puppegal bebis som ikke tar smokk! Det er jo nok amming selv med en baby som elsker smokken.. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia her. M sitt idol er tydeligvis M :fnise: Pupp er topp og smokk er blæ :( Finne søvnen selv er uaktuelt. Hun leter etter noe å sutte på helt til hun blir frustrert og bare enda mer våken. 

Gratulerer med Jr! Det blir nok greit med bare én bleiebaby :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3. februar 2017 den 22.38, A4-livet skrev:

:klemmer: Om det er noen trøst kjenner jeg flere som er på alder med din som ikke legger seg før foreldrene. Tror jeg skal kjøpe en magnumflaske med vin/musserende til sommeren og så kan du komme hit så vi kan drikke oss tipsy i hagen en varm sommerdag :jepp: 

Åhh takk for oppmuntring, det høres ut som en bra plan :kristin: :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forresten det var litt tidlig fra HS å forvente at M skal finne søvnen selv?! Jeg har jo lest MASSE om søvn og babyer disse månedene, og det som går igjen er at de første månedene så må spedbarn ha hjelp til å finne søvnen. Det er jo litt trøst i det synes jeg.. Hvis M ikke klarer det på egenhånd, så er det ikke hennes skyld :)  Men skjønner frustrasjonen.. og tenker jo også mitt om at jeg kanskje har vært litt for rask med å bruke puppen som trøst og kos ved hver legging.. Men altså, jeg ble så fascinert over hvor bra den funker! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2017 den 15.19, Carouselle skrev:

Synes forresten det var litt tidlig fra HS å forvente at M skal finne søvnen selv?! Jeg har jo lest MASSE om søvn og babyer disse månedene, og det som går igjen er at de første månedene så må spedbarn ha hjelp til å finne søvnen. Det er jo litt trøst i det synes jeg.. Hvis M ikke klarer det på egenhånd, så er det ikke hennes skyld :)  Men skjønner frustrasjonen.. og tenker jo også mitt om at jeg kanskje har vært litt for rask med å bruke puppen som trøst og kos ved hver legging.. Men altså, jeg ble så fascinert over hvor bra den funker! :fnise:

Men det er jo så LETT å bare slenge ut puppen :fnise: Jeg gidder ikke stresse med at hun skal finne søvnen selv, får ta det etter at hun har begynt å legge seg før meg (hvis det skjer....). Men kanskje prøve å bysse litt mer. Eller vente med å legge henne til hun er skikkelig skikkelig trøtt, da sovner hun mye fortere. Funket greit i går hvertfall :)

I dag har jeg hatt besøk av barselgruppa. Skulle egentlig gå til et sted i sentrum siden vi er så mange, men så var det noen som var syke og med 7 minus, snø og vind fristet det mer å være inne. Så da ba jeg på lunsj i stedet :) M hadde nok ganske vondt i magen i dag, bare vræling ganske lenge. Men da de andre gikk sovnet hun på armen min og der har hun omtrent sovet siden. Var våken nesten en time så jeg fikk spist middag og ammet litt. Men altså sovet i tre timer siden klokka tre. Stakkar.... Jr fikk bade i badekaret i stedet for balja si i dag, ett stk veldig fornøyd gutt der altså :) I helga var han søt da. Mannen skulle hente klær på soverommet før M og jeg hadde stått opp. Da hører jeg fra jr: ikke vekke M da, pappa. :rodmer: *smelt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3. februar 2017 den 15.46, miore skrev:

Til hun ble ca 6 måneder gammel! Da nattavvente vi henne fordi jeg holdt på å bli fullstendig bananas loco av mangel på kontinuerlig søvn. Hvis ikke hadde hun sikkert holdt på enda lengre. 

Ja, ser ut som det er eneste løsning her.. Bananas her og!:bond:  Tenker vi må vente til at han er 6 måneder, siden han fortsatt er litt liten for strengt leggeregime! Gruer meg til å ta den kampen! Tar gjerne i mot noen tips på hvordan dere fikk det til! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...