Rio Skrevet 1. september 2004 #1 Skrevet 1. september 2004 Noen her som har fått giftet seg i kirken uten å være medlem, ved at partneren er medlem? Eller ikke har fått giftet seg? Jeg leste at det går, men den enkelte prest kan nekte å vie. Jeg er ikke medlem, og vil gifte meg i kirken en gang. Orker ikke melde meg inn med dåp og slikt.
maki Skrevet 1. september 2004 #2 Skrevet 1. september 2004 Jeg er ikke døpt, skal gifte meg til sommeren, ringe til kirkekontoret fikk der vite at det var greit at jeg ikke var døpt så lenge han jeg skal gifte meg med er det. (pluss at jeg spurte her om noen her trodde det ville være et stort problem) Presten kan nekte, men går sikkert greit å finne en som vil vie dere hvis han/hun første dere kommer til nekter.
Fakse Skrevet 1. september 2004 #3 Skrevet 1. september 2004 For en del prester er det avgjørende om man er kristen eller ikke. Er den ene medlem av statskirka og den andre kristen uten å være medlem er det som regel ikke noe problem. Om du har en annen religion eller er ateist/agnostiker kan det være litt værre. Forbered i såfall noen argumenter for presten på hvorfor det er viktig for dere å bli gift i kirka.
Tari Skrevet 1. september 2004 #4 Skrevet 1. september 2004 "Reglene" sier at den ene parten må være medlem. Min mann er det ikke, og det var ikke noe problem det.
lampeskjerm Skrevet 1. september 2004 #5 Skrevet 1. september 2004 Ring og spør presten. Man har ikke krav på kirkelig vielse når bare den ene er medlem. Noen er strenge på dette, andre er ikke.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 1. september 2004 #6 Skrevet 1. september 2004 Så du vil av prinsipp ikke være medlem av statskirken, men vil gjerne ha den som ramme rundt en av ditt livs viktigste begivenheter? Eller er dette noe du vil gjøre for partnerens skyld?
Pip Skrevet 1. september 2004 #7 Skrevet 1. september 2004 Presten kan nekte viss ikkje begge er medlemmer, ja, men det skjer sjeldan. (Men det skjedde med mine foreldre (for 25 år sidan... ) - mamma høyrer til pinsemenigheten, og dette var gjerne litt 'hard kost' for den gamle konservative presten... ) Og viss det skulle skje, er nok presten behjelpeleg med å finne ein annan prest (var i alle fall det i deira tilfelle). Ein kan faktisk gifte seg i kyrkja sjølv om ingen av brurefolket er medlem i statskyrkja òg - kjenner nokon som har gjort det. Dei har høyrt til andre kyrkjesamfunn, og hatt vigselsmann derfrå. (Vert på ein måte berre kyrkjebygninga dei leiger, kan ein seie... Ser ikkje heilt poenget, trur eg, men kyrkjer er jo vakre og store...) I alle fall - gift i kyrkja blir du om du vil!
Rio Skrevet 2. september 2004 Forfatter #8 Skrevet 2. september 2004 Så du vil av prinsipp ikke være medlem av statskirken' date=' men vil gjerne ha den som ramme rundt en av ditt livs viktigste begivenheter? Eller er dette noe du vil gjøre for partnerens skyld?[/quote'] Saken er vel at jeg orker ikke å styre med det, de krever dåp og hele pakken. Jeg har vært medl i pinsekirken siden jeg var født pga mine foreldre, hva jeg er nå aner jeg helt ærlig ikke. Jeg er iallefall ikke aktivt medl noen steder. Men for min del er det temmelig uaktuelt å gifte seg på rådhuset f.eks. Jeg forstår dette er noe som kommer helt an på presten man prater med. Satser vel egentlig på at det skal gå bra, når det blir aktuelt .)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå