AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #1 Skrevet 6. juni 2015 Hei, jeg er 15 år og mamma blir forbanna over den minste lille ting. Om jeg gjør noe litt galt så eksploderer hun, og det ender med at jeg må stå der å høre på hennes kjennepreken i flere minutter. Jeg krangler aldri tilbake, jeg snakker bare i en rolig stemme når jeg svarer henne når hun kjefter for å ikke provosere henne mere. Det skaper alltid en sykt dårlig stemning etter hun har kjeftet også. Eksempel på ting jeg har gjort i det siste som hun har eksplodert pga: Fikk en dårlig karakter på norsktentamen pga jeg ikke skrev del B Jeg ville ta med PCen min på et lan hos en venn Jeg holdt på å gå ned i orden på skolen At jeg nektet å ha med meg et eple på skolen Jeg forstår selvfølgelig at det er naturlig å reagere negativt på disse ovenfor, og det burde hun. Men det betyr jo ikke at hun trenger å reagere å hardt. Hun er i overgangsalderen og er hormonell, men jeg er jo også hormonell (puberteten), og jeg klarer fortsatt å kontrollere sinnet mitt. Har dere noen idè om hvordan dette kan slutte? Jeg ville satt pris på svar Anonymous poster hash: 20c86...dd5 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #3 Skrevet 6. juni 2015 Hvor gammel er din mor?Anonymous poster hash: 13f3e...883
Persephone Skrevet 6. juni 2015 #4 Skrevet 6. juni 2015 Jeg tror jeg nettopp innså hvorfor moren min kan gå fra avslappet til å rase på et halvt sekund. Jeg vet ikke hva man skal gjøre. Dytt! 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #5 Skrevet 6. juni 2015 Hei, jeg er 15 år og mamma blir forbanna over den minste lille ting. Om jeg gjør noe litt galt så eksploderer hun, og det ender med at jeg må stå der å høre på hennes kjennepreken i flere minutter. Jeg krangler aldri tilbake, jeg snakker bare i en rolig stemme når jeg svarer henne når hun kjefter for å ikke provosere henne mere. Det skaper alltid en sykt dårlig stemning etter hun har kjeftet også. Eksempel på ting jeg har gjort i det siste som hun har eksplodert pga: Fikk en dårlig karakter på norsktentamen pga jeg ikke skrev del B Jeg ville ta med PCen min på et lan hos en venn Jeg holdt på å gå ned i orden på skolen At jeg nektet å ha med meg et eple på skolen Jeg forstår selvfølgelig at det er naturlig å reagere negativt på disse ovenfor, og det burde hun. Men det betyr jo ikke at hun trenger å reagere å hardt. Hun er i overgangsalderen og er hormonell, men jeg er jo også hormonell (puberteten), og jeg klarer fortsatt å kontrollere sinnet mitt. Har dere noen idè om hvordan dette kan slutte? Jeg ville satt pris på svar Anonymous poster hash: 20c86...dd5 Det du ramser opp er jo symptomer på et større problem, ikke isolerte hendelser. Sannsynligvis er du like rotete, uorgansiert og irriterende som tenåringer flest (dvs litt mer, hvem "glemmer" å skrive hele tentamen og ingen går ned i orden uten grunn...). Når du i tillegg velger å "glemme" alt det andre og tror du er mer rasjonell (neppe tilfellet, sett utenfra..), så er det ikke rart det eksploderer........... Anonymous poster hash: 15f77...280 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #6 Skrevet 6. juni 2015 Hei, jeg er 15 år og mamma blir forbanna over den minste lille ting. Om jeg gjør noe litt galt så eksploderer hun, og det ender med at jeg må stå der å høre på hennes kjennepreken i flere minutter. Jeg krangler aldri tilbake, jeg snakker bare i en rolig stemme når jeg svarer henne når hun kjefter for å ikke provosere henne mere. Det skaper alltid en sykt dårlig stemning etter hun har kjeftet også. Eksempel på ting jeg har gjort i det siste som hun har eksplodert pga: Fikk en dårlig karakter på norsktentamen pga jeg ikke skrev del B Jeg ville ta med PCen min på et lan hos en venn Jeg holdt på å gå ned i orden på skolen At jeg nektet å ha med meg et eple på skolen Jeg forstår selvfølgelig at det er naturlig å reagere negativt på disse ovenfor, og det burde hun. Men det betyr jo ikke at hun trenger å reagere å hardt. Hun er i overgangsalderen og er hormonell, men jeg er jo også hormonell (puberteten), og jeg klarer fortsatt å kontrollere sinnet mitt. Har dere noen idè om hvordan dette kan slutte? Jeg ville satt pris på svar Anonymous poster hash: 20c86...dd5 Hadde klikket for meg om datteren tok med PC til en venn/lånte bort. Tentamen: krise...hvorfor er du så sløv? Du bør jo spise litt frukt, så ja til eple! Sikkert tøft med tenåring i hus ☔️Anonymous poster hash: 13f3e...883
Hulderen Skrevet 6. juni 2015 #7 Skrevet 6. juni 2015 Hei, jeg er 15 år og mamma blir forbanna over den minste lille ting. Om jeg gjør noe litt galt så eksploderer hun, og det ender med at jeg må stå der å høre på hennes kjennepreken i flere minutter. Jeg krangler aldri tilbake, jeg snakker bare i en rolig stemme når jeg svarer henne når hun kjefter for å ikke provosere henne mere. Det skaper alltid en sykt dårlig stemning etter hun har kjeftet også. Eksempel på ting jeg har gjort i det siste som hun har eksplodert pga:Fikk en dårlig karakter på norsktentamen pga jeg ikke skrev del B Jeg ville ta med PCen min på et lan hos en vennJeg holdt på å gå ned i orden på skolenAt jeg nektet å ha med meg et eple på skolen Jeg forstår selvfølgelig at det er naturlig å reagere negativt på disse ovenfor, og det burde hun. Men det betyr jo ikke at hun trenger å reagere å hardt. Hun er i overgangsalderen og er hormonell, men jeg er jo også hormonell (puberteten), og jeg klarer fortsatt å kontrollere sinnet mitt. Har dere noen idè om hvordan dette kan slutte? Jeg ville satt pris på svar Anonymous poster hash: 20c86...dd5 Det beste er nok å prøve å ikke tirre moren din. Hvis det stadig er småkonflikter mellom dere, så skal det mindre til for å hun eksploderer. At hun blir sint når du står i fare for å gå ned i orden og får dårlig karakter på tentamen fordi du ikke har gjort alle oppgavene er forståelig. Dette er ting som kan gjøre det vanskelig for deg i fremtiden. Går du i tiende? I så fall er det veldig viktig å prioritere skole så du får gode nok karakterer til å komme inn på vgs. Dårlig karakter i orden er ikke så farlig nå, man legger ikke ved karakterer fra ungdomsskolen når man søker jobb. Med mindre du ikke har noen utdannelse etter det. At du ikke fikk ta med PC på lan høres merkelig ut. Er det som en del av en straff for annet du har gjort? At du ikke vil ha med eple på skolen, er selvsagt ditt valg. Med mindre du har et elendig kosthold. Lever du stirt sett på junkfood, så kan hun vær redd for helsen din, Mitt råd er: prøv å oppføre deg helt eksemplarisk i et par uker. Si JA til alt hun ber deg om, og ta selv initiativ til å rydde i huset og gjøre ærender. Etter det vil du trolig få mer slakk, og kan oppføre deg mer "normalt". Bare sørg for å ligge unna det du vet tirrer mest.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #8 Skrevet 6. juni 2015 Jeg oppfatter det vel sånn at TS skjønner forskjellen mellom konstruktiv tilbakemelding og er inneforstått med at det i disse tilfellene var på sin plass- men at moren reagerer i overkant. Det med du holdt på å gå ned i orden er også et tegn på at du kanskje undervurderer din egen oppførsel, så kanskje dere er to om å skape konflikter her? Har du forsøkt, utenom en krangel- å si at du merker hun reagerer mer ekstremt om dagen og hvorvidt det kan ha noen årsak?Anonymous poster hash: 428cb...a02 1
HvittHus Skrevet 6. juni 2015 #9 Skrevet 6. juni 2015 For å få respekt må man gi respekt, og det går begge veier. At moren din eksploderer totalt på småting, er ikke med på å gi respekt til henne. At du ikke gjør ditt beste på skolen, er ikke med på å gi respekt til deg. Her må dere gi og ta begge to. Du må skjerpe deg på skolen, hun må skjerpe seg i forhold til å eksplodere på småting. Å ta med pcen på LAN er så normalt som det går an, og å lage bråk over et eple er helt bak mål. Be om at dere tar en prat under rolige forhold. Lag gjerne et lite brev hvor du ber om at dere tar en samtale om hvordan dere begge skal få det bedre, og at du er villig til å gjøre forandringer, men at du da trenger at hun er med på laget, samt legger bort kjeftsmellingen. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #10 Skrevet 6. juni 2015 Kan være man mangler litt selvinnsikt både som illsint kvinne i overgangsalder og som hormonell femtenåring. Jeg var selv tenåring i hus med mor i overgangsalderen.. Det er til tider vondt for alle parter. Mitt råd er å prøve å snakke sammen og vise forståelse. Vi kom oss gjennom perioden, men har i voksen alder både fått og gitt en del unnskyldninger for denne perioden.. (Du forstår iallefall at det kan være snakk om overgangsalderen.. Jeg trodde bare hun syntes jeg var verdens verste ungdom) Anonymous poster hash: a7640...ee0 1
Sunnfjording Skrevet 6. juni 2015 #11 Skrevet 6. juni 2015 Dere høres egentlig ut som en ganske vanlig familie, livet er ikke alltid så enkelt og harmonisk som man ønsker. Kjenner meg godt igjen i å underprestere på skolen og gå ned i orden og trasse på bagateller som et eple, men jeg har kanskje litt mer forståelse for at din mor eksploderer nå som jeg er voksen og har kjent på angsten for at ikke barna mine skal ha det bra. Synes det var et godt forslag over, prøv å være the bigger person med ekstra snill oppførsel et par uker og se om det kommer noe bra utav det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #12 Skrevet 6. juni 2015 Det slutter når du begynner å oppføre deg. Anonymous poster hash: 1fc07...769
sirenas Skrevet 6. juni 2015 #13 Skrevet 6. juni 2015 Tror også, som flere over her at dette ikke _bare_ er mamma i overgangsalderen. Det sagt så er det jo utrolig kjipt når hverdagen blir preget av dårlig stemning! Kan du alliere deg med noen, far, stefar,besteforldre eller en vennine av mor? En som kan fungere som en tredjepart i en samtale med din mor? Mulig hun burde bli fulgt opp av lege ifb overgangsalderen, eller kansje hun ikke har det helt greit for tiden. En annen mulighet er jo at du er mer vansklig enn du klarer å se selv. Uansett hadde det vært en fordel om dere sammen kunne komme til en forstålse av situasjonen og en enighet om at endring må til. Hun synes sikkert ikke at stemningen hjemme er helt på topp hun heller! I
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #14 Skrevet 6. juni 2015 For å få respekt må man gi respekt, og det går begge veier. At moren din eksploderer totalt på småting, er ikke med på å gi respekt til henne. At du ikke gjør ditt beste på skolen, er ikke med på å gi respekt til deg. Her må dere gi og ta begge to. Du må skjerpe deg på skolen, hun må skjerpe seg i forhold til å eksplodere på småting. Å ta med pcen på LAN er så normalt som det går an, og å lage bråk over et eple er helt bak mål. Be om at dere tar en prat under rolige forhold. Lag gjerne et lite brev hvor du ber om at dere tar en samtale om hvordan dere begge skal få det bedre, og at du er villig til å gjøre forandringer, men at du da trenger at hun er med på laget, samt legger bort kjeftsmellingen. Takk for fint svar Anonymous poster hash: 20c86...dd5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #15 Skrevet 6. juni 2015 Det du ramser opp er jo symptomer på et større problem, ikke isolerte hendelser. Sannsynligvis er du like rotete, uorgansiert og irriterende som tenåringer flest (dvs litt mer, hvem "glemmer" å skrive hele tentamen og ingen går ned i orden uten grunn...). Når du i tillegg velger å "glemme" alt det andre og tror du er mer rasjonell (neppe tilfellet, sett utenfra..), så er det ikke rart det eksploderer........... Anonymous poster hash: 15f77...280 TS her: Jeg har aldri sagt at jeg glemte å skrive ferdig norsktentamen. Jeg gav rett og slett opp (og jeg vet hvor teit og dumt det er), og valgte selv og gå. Der kan jeg jo selvfølgelig skjønne hvorfor mamma klikker, men jeg ser ingen grunn til at hun skal begynne å være sarkastisk og frekk med meg når hun kjefter. Og til de som lurer, jeg går i 9. klasse. Anonymous poster hash: 20c86...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #16 Skrevet 6. juni 2015 Det beste er nok å prøve å ikke tirre moren din. Hvis det stadig er småkonflikter mellom dere, så skal det mindre til for å hun eksploderer. At hun blir sint når du står i fare for å gå ned i orden og får dårlig karakter på tentamen fordi du ikke har gjort alle oppgavene er forståelig. Dette er ting som kan gjøre det vanskelig for deg i fremtiden. Går du i tiende? I så fall er det veldig viktig å prioritere skole så du får gode nok karakterer til å komme inn på vgs. Dårlig karakter i orden er ikke så farlig nå, man legger ikke ved karakterer fra ungdomsskolen når man søker jobb. Med mindre du ikke har noen utdannelse etter det. At du ikke fikk ta med PC på lan høres merkelig ut. Er det som en del av en straff for annet du har gjort? At du ikke vil ha med eple på skolen, er selvsagt ditt valg. Med mindre du har et elendig kosthold. Lever du stirt sett på junkfood, så kan hun vær redd for helsen din, Mitt råd er: prøv å oppføre deg helt eksemplarisk i et par uker. Si JA til alt hun ber deg om, og ta selv initiativ til å rydde i huset og gjøre ærender. Etter det vil du trolig få mer slakk, og kan oppføre deg mer "normalt". Bare sørg for å ligge unna det du vet tirrer mest. TS her: Takk for bra svar. Jeg skal ta tipsene dine. Jeg innrømmer at jeg har en viss treiskhet som kan gjøre henne veldig forbanna, men jeg skal prøve å skjerpe meg. Jeg tror ikke at jeg ikke fikk ha pcn med til lan pga jeg hadde gjort noe dumt tidligere, siden jeg er den type rolig person som ikke gjør noe særlig ugang. Kostholdet mitt er helt normalt, det med eplet var fordi jeg ikke fikk spist frokost pga vi begge forsov oss, så hun ville at jeg skulle stappe et i meg eple når jeg kom på skolen (selv om jeg hadde penger til lunsj). Jeg skjønte bare ikke hvorfor hun ikke kunne ta et nei som et nei :s Anonymous poster hash: 20c86...dd5
Hulderen Skrevet 6. juni 2015 #17 Skrevet 6. juni 2015 Jeg er glad for å høre at du bare går i niende Da har du fortsatt muligheten til å gjøre det bra neste år. Det vil også bli lettere for deg å prestere om du får bedret forholdet til moren din. Jeg tror du er en flott ungdom og at det vil gp seg til, for du har en del selvinsikt og klarer å se fremover. Lykke til, du skal se det ordner seg! 1
Chizue Skrevet 6. juni 2015 #18 Skrevet 6. juni 2015 Hadde klikket for meg om datteren tok med PC til en venn/lånte bort. Tentamen: krise...hvorfor er du så sløv? Du bør jo spise litt frukt, så ja til eple! Sikkert tøft med tenåring i hus ☔️Anonymous poster hash: 13f3e...883 LAN = En samling av ungdommer som spiller sammen, eller alene, men det er sosialt og det er ikke unormalt at venner har "LAN" hjemme hos seg selv, men man må ta med egen laptop/stasjonær..Eksempel: "The Gathering" 1
missLynch Skrevet 6. juni 2015 #19 Skrevet 6. juni 2015 Åh, du har all min sympati, TS. Min mamma var i perioder en forferdelig person å dele hus med da hun kom i overgangsalderen. Irrasjonelle raseriutbrudd i fleng. Det gikk seg til etterhvert men det var en slitsom periode for oss alle. Foreldre har ingen rett til å være sarkastiske eller frekke mot barna sine- de oppfører seg ikke slik mot andre heller. Vanlig folkeskikk må gjelde innen husets fire vegger også. 1
bobler Skrevet 6. juni 2015 #20 Skrevet 6. juni 2015 Hadde klikket for meg om datteren tok med PC til en venn/lånte bort. Tentamen: krise...hvorfor er du så sløv? Du bør jo spise litt frukt, så ja til eple! Sikkert tøft med tenåring i hus ☔️Anonymous poster hash: 13f3e...883 serr? det hadde klikket for deg om dattera di tok med pcn sin på lan? blir jo ikke lan uten pc 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå