AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #1 Skrevet 5. juni 2015 På 17. mai, altså for tre uker siden, skulle jeg hoppe ned fra en mur, og jeg landet forkjært på den venstrefoten (i bunadssko med hæl). Jeg husker ikke nøyaktig hvordan jeg landet (altså om foten rullet inn eller ut), men det var veldig vondt umiddelbart. Jeg var ganske full på dette tidspunkt, og fortsatte bare å gå på foten hele resten av dagen og kvelden selv om det egentlig var kjempevondt. Altså dessverre ikke noe RICE. Dagen etter kunne jeg ikke gå på foten i det hele tatt, og det var fortsatt skikkelig vondt i flere dager, så vondt at jeg unngikk så godt jeg kunne å belaste foten. Nå, tre uker senere, er det fortsatt såpass vondt å gå på foten at jeg ubevisst halter, særlig når jeg belaster ventrefoten på vei opp trapper (da er det så vondt at jeg automatisk "krymper meg" litt for hvert skritt). Det er også noe smertefullt å bevege ankelen (feks "rulle" på foten) når jeg ikke har noe belastning på foten. Det vondeste er helt klart å gå opp trapper samt å stå på ett ben på venstrefoten og vri på kroppen uten å flytte foten. Jeg har droppet all kondisjonstrening siden (bortsett fra et forsøk på ellipsemaskinen for noen dager siden - etter et par minutter var det så vondt at jeg bare måtte gi opp). Jeg har trent styrke annenhver dag de siste to ukene, da blant annet knebøy, som er litt - men ikke veldig - vondt. Det samme gjelder bulgarske utfall på den ene siden (når jeg står på venstrefoten). Det jeg lurer på er egentlig om det er normalt at ankelen fortsatt er så vond. Det "rare" er at den verken var hoven dagen etter skaden skjedde (hvordan den så ut rett etter uhellet vet jeg dessverre ikke), og der var heller ingen blodutredelser. Jeg antok derfor at dette kom til å gå fort over, men bortsett fra den umiddelbare bedringen fra veldig vondt til ganske vondt de første dagene merker jeg liksom ingen fremgang. Er det noe jeg kan/bør gjøre for å fremskynde prosessen? Bør jeg kutte ned på styrketrening samt gåing så langt det lar seg gjøre, eller er det bra å bruke foten "normalt"? Jeg er også veldig utålmodig etter å få startet med jogging og fjellturer igjen - kan jeg begynne med dette selv om det gjør vondt, eller vil det hemme tilhelingen? Og er det noen grunn til å oppsøke lege når det tross alt ikke var noen hevelse eller blodutredelser? Kjempetakknemlig for alt av råd/erfaringer :-)Anonymous poster hash: 47f0f...820
Gjest Sleeve Skrevet 6. juni 2015 #2 Skrevet 6. juni 2015 Ikke belast ankelen dersom det er vondt. Ankler er fæle å skade, og du må smøre deg med tålmodighet. Selv har jeg både brukket og forstuet anklene tidligere. Da jeg brakk ankelen var det et 'pent' brudd rett av tjukkbenet. Jeg fikk plater skrudd fast for å holde benet sammen, og gikk faktisk fint på benet etter en ukes tid. Mye opptrening pga stivt ledd, men lite smerter altså. Men da jeg engang forstuet ankelen var det verre. Litt som deg faktisk. Jeg og hoppet ned fra en kant og vred foten en eller annen vei. Det var så vondt! Foten hovnet opp og jeg ble kjørt til sykehuset for røntgen. Ingen brudd, men kraftig forslått. Jeg var også i tillegg flink til å kjøle ned og holde benet høyt, men smertene varte og varte. Legen min sa faktisk at brudd ofte leges raskere enn ille forstuinger. Tror jeg hoppet på krykker i 6 uker før jeg i det hele tatt stod ned med foten, og fortsatt haltet jeg litt. Etter kanskje 12 ukers tid var ankelen så god som ny. Håper ikke du behøver å ha vondt så lenge, men ankler er noe dritt å skade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå