Gå til innhold

Familie som drikker mye.. Kommer de til å ødelegge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Nå har vi vært forlovet en stund og har begynt å planlegge bryllupet. Jeg har alltid ønsket en stor bryllupsfest med hvit kjole, masse blomster, god mat og masse gjester. Saken er bare at familien min drikker, mye! Ikke kjernefamilien, altså mamma, pappa og brødre. De holder seg på matta, og holder seg til 1-2 glass vin. Men min fars familie drikker MYE og flere av dem blir skikkelig ufine. De banner, steiker og snakker rett fra levera. Jeg er redd dette kommer til å ødelegge festen min, hva kan jeg gjøre? Tror heller ikke dette blir godt mottatt av min kjæres familie da disse er totalt motsatt. 

Skal selvfølgelig ikke ha åpen bar, men disse folkene har veldig god råd. Så de kommer til å kjøpe akkurat hva de vil, og hvor mye de vil. Er det mulig å stenge baren? Jeg syns det høres kjedelig ut også, det er jo en fest. Det går heller ikke an å be dem holde seg på matta - til og med konfirmasjoner betyr flatfylla for deres del.. Hva skal jeg gjøre? De er den eneste familien jeg har, så jeg kan ikke la være å invitere hele slekta heller.. 

Kan noen være så snill å komme med tips til hva jeg skal gjøre? :-)

Anonymous poster hash: fcd10...1b8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sørget for å ha et bryllup der de ikke var bedt. Du har jo valget: Enten kommer de og blir drita og ødelegger, ellers må du ha et mindre bryllup uten dem. De kommer dessverre ikke til å ta hensyn til at du ikke vil ha fylla deres i bryllupet. :(

Anonymous poster hash: 9f2b1...7fb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sørget for å ha et bryllup der de ikke var bedt. Du har jo valget: Enten kommer de og blir drita og ødelegger, ellers må du ha et mindre bryllup uten dem. De kommer dessverre ikke til å ta hensyn til at du ikke vil ha fylla deres i bryllupet. :(

Anonymous poster hash: 9f2b1...7fb

Nei de kommer ikke til å ta hensyn. Når de ikke tar hensyn i konfirmasjon - festen til en 15 åring (!!!!) - så tar de ikke hensyn til noe... Men det virker så trist å ikke invitere dem, de er min eneste biologiske familie :-(

Men jeg heller mer og mer mot et bryllup med kun ''kjernefamilien'' og svigerfamilien.. Har heldigvis et suverent forhold til hele svigerfamilien, de behandler meg som om jeg var deres egen familie  :hug: Men virker fremdeles veldig trist å ikke invitere min egen i mitt bryllup... 

AnonymBruker
Skrevet

Nei de kommer ikke til å ta hensyn. Når de ikke tar hensyn i konfirmasjon - festen til en 15 åring (!!!!) - så tar de ikke hensyn til noe... Men det virker så trist å ikke invitere dem, de er min eneste biologiske familie :-(

Men jeg heller mer og mer mot et bryllup med kun ''kjernefamilien'' og svigerfamilien.. Har heldigvis et suverent forhold til hele svigerfamilien, de behandler meg som om jeg var deres egen familie :hug: Men virker fremdeles veldig trist å ikke invitere min egen i mitt bryllup...

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men har du pratet med dem om dette edru?

Hvor lenge er det til bryllupet? Om dere er på en tilstelning før bryllupet sammen ville jeg filmet vedkommende når de er skikkelig fæle og vist det til dem (og selvsagt ingen andre).

Anonymous poster hash: 092a0...e1b

AnonymBruker
Skrevet

Min mor drakk seg alt for full i bryllupet vårt, det var kjipt der og da når det varte og rakk før hun dro (mest kjipt pga at mine yngre søsken var på festen mye lenger enn de skulle, de var alt for unge til å være der så sent), men det er ikke det jeg husker best idag heldigvis. Forloveren min tok seg av henne og sørget for at jeg ble skjermet for det meste.

Anonymous poster hash: 9042e...438
Skrevet

Oi. Den der var kinkig.. Kunne du hatt en bartender som var dyktig på å ikke selge til folk som hadde fått nok? 

Prøve å si ifra på forhånd og være ærlig om at de blir ufine når de får i seg for mye. Om de ikke greier å beherske seg så får de heller droppe å komme. Det er ikke rett at bruden skal grue seg til dagen sin fordi noen må drikke seg fra sans og samling.

• Liker 1
Gjest Trolletrine
Skrevet

Kan du gi drikkebonger til gjestene? Sånn at de får et begrenset antall alkoholenheter?

Evt lage en alternativ plan?

Vi er vant til flere alkoholikere i vår familie, og mor til min svoger lagde tidenes rabalder under bryllupet til min søster. Da ble det ha det bra og taxi på svigermor...

Jeg hadde enten begrenset drikkemulighetene (drikkebonger eller stengt bar etter en viss tid) eller ikke invitert de i det hele tatt.

Skrevet

Jeg ville alliert meg med bartenderen. De har faktisk myndlighet til å si at en person har fått nok alkohol mtp skjenkeloven. Si til bartenderen at han ikke må holde tilbake når det gjelder å slutte å servere mennesker han ser har fått nok.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! Du som lurte på det: Min farmor har tatt dette opp med dem flere ganger, da de drikker seg fulle på ytterst upassende steder (som konf.) til ingen nytte. Men jeg kan prøve å snakke med dem selv, når de er edru ja, takk for det tipset! 

Kan prøve å få tak i en bartender med ben i nesa, og ikke en 20 år gammel jente som ikke tåler kjeft! Det var lurt :-) Det er jo faktisk ikke lov å servere folk som har fått nok, er det ikke slik?

Skrevet

Hadde ikke prata med bartender, tenk om de reagerer med aggresjon mot den stakkars bartenderen? To mot en? Her må du si ifr til brødrene dine og evt ordne med en vakt som kaster dem ut om det blir ille. Det hadde jeg også sagt til brødrene dine.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å droppe alkoholservering? Eller begrense det til vin til maten? Kan virke som det er den eneste løsningen for å unngå bråk hvis du vil invitere dem.

Skrevet

Prat med bartender, og si at det er lov å nekte servering hvis de blir overstadig beruset. Det går også an å sende dem hjem/til hotellet i taxi. 

Der jeg kommer fra er det vanlig med store bryllup hvor alkoholen flyter mer eller mindre fritt, og det er vanlig at en del blir overstadig beruset. Stort sett går det bra, men noen blir jo ufine utover kvelden og må forlate selskapet. Måten dette løses på er at toastmaster opplyser om at gjester som blir så fulle at de utagerer eller er ufine, de blir plassert i en taxi og kjørt hjem for egen regning. Har bare sett ett tilfelle av dette i alle bryllup jeg har vært i, og vedkommende tok kontakt med brudeparet dagen derpå for å beklage sin oppførsel.

Ikke sikkert dette fungerer overalt da, men det er normen der jeg kommer fra. 

Skrevet

Jeg ville hatt en bartender som nektet berusede folk servering. Hvis det ikke er alt for mange kan du jo også peke ut værstingene for han i forkant så han vet hvem han skal være obs på. Du kan jo også høre med foreldrene eller søsken om de kan fungere litt som "vakt" og ta seg av å kaste ut de som blir for fulle så dere slipper den dårlige stemningen. 

Skrevet

Takk for svar dere! Du som lurte på det: Min farmor har tatt dette opp med dem flere ganger, da de drikker seg fulle på ytterst upassende steder (som konf.) til ingen nytte. Men jeg kan prøve å snakke med dem selv, når de er edru ja, takk for det tipset! 

Kan prøve å få tak i en bartender med ben i nesa, og ikke en 20 år gammel jente som ikke tåler kjeft! Det var lurt :-) Det er jo faktisk ikke lov å servere folk som har fått nok, er det ikke slik?

Det er ikke lov å servere berusede mennesker om det er på et offentlig sted, altså et sted med egen bevilgning. Du må ha bevilgning om du skal ha betalbar så da holder jo det argumentet fint. Om det er et privat sted og åpen bar trenger dere ikke bevilgning og da er det fritt frem for å skjenke berusede folk. 

Så da kan du dra en hvit løgn og si at du hørte rykter om at skjenkekontrollen skal dra rundt til fester og at du kan få en gigantisk bot om de ser at overstadig berusede folk får kjøpe drikke. Evt. bare si at du syns de er skikkelig kvalme og personlig ikke vil at de skal være fulle og ødelegge festen. 

AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal ha et sted med bar med rettigheter/skjenkebevilling så har faktisk ikke bartenderen engang lov til å selge til de som er overstadig beruset. Så er det dessverre ikke alle bartendere som overholder dette på samme måte, så sørg for å ha en godt voksen bartender som har guts til å si fra at det er nok. 

Anonymous poster hash: eaa7c...94d
AnonymBruker
Skrevet

Kan du gi drikkebonger til gjestene? Sånn at de får et begrenset antall alkoholenheter?

Evt lage en alternativ plan?

Vi er vant til flere alkoholikere i vår familie, og mor til min svoger lagde tidenes rabalder under bryllupet til min søster. Da ble det ha det bra og taxi på svigermor...

Jeg hadde enten begrenset drikkemulighetene (drikkebonger eller stengt bar etter en viss tid) eller ikke invitert de i det hele tatt.

Min eraring er at drikkebonger fungerer dårlig for å hindre fyll. Ender gjerne med at de som syns de har fått for få sitter å prater om det til andre, og da er det alltids noen som ikke skal ha noe eller føler de ikke trenger så mange som gir de bort.

Anonymous poster hash: 8a2d7...354

AnonymBruker
Skrevet

Bra idè. Ville stukket innom den lokale brune puben og spurt den mest erfarne bartendern der. De pleier å ha god erfaring med å si at nok er nok.

AnonymBruker
Skrevet

Min eraring er at drikkebonger fungerer dårlig for å hindre fyll. Ender gjerne med at de som syns de har fått for få sitter å prater om det til andre, og da er det alltids noen som ikke skal ha noe eller føler de ikke trenger så mange som gir de bort.

En måte å løse det på er bonger med navn printet på, da kan man ikke bare gi dem bort. 

Anonymous poster hash: eaa7c...94d

Gjest Trolletrine
Skrevet

Jo, ser den. Utfordringen ligger vel i at det er et bryllup - man vil at alle skal kose seg, uten at man blir sett på som kjip eller uvennlig.

Selv om disse det diskuteres om ikke er helt til å stole på ift drikking, hadde jeg likevel tatt meg en prat med de på forhånd. Hadde sagt at dersom de blir fullstendig snydens og skaper utrivelig stemning, så er det ut fra festen uten noe mer om og men.Og så hadde jeg alliert meg med et par staute menn som hadde håndhevet dette på en grei måte ved behov. Rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...