AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #1 Del Skrevet 5. juni 2015 har pleid å kjøpe ferdig kuttet og vasket salat i butikken og det har variert litt om jeg har tatt en ekstra skyll eller ikke, det står jo vasket og klar på posen- Nå ser jeg til min fortvilelse at den siste posen jeg har kjøpt- der ser det ut som det er litt jordrester på noen av bladene- Selv om det står at den er vasket og skylt og klar til bruk! Er selvfølgelig livredd for at jeg skal ha fått i meg jordbakterier.. Anonymous poster hash: 6d5d3...c39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #2 Del Skrevet 5. juni 2015 Har også opplevd dette, i tillegg synes det som kvaliteten ikke er så god. Så jeg kutter og vasker grønnsakene selv. Det blirogså litt til kaninen. Anonymous poster hash: 6a44c...8af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #3 Del Skrevet 5. juni 2015 Huff. Har vært fornøyd med kvaliteten på de jeg har kjøpt og synes den smaker godt. Andre typer salat skyller jeg alltid, men det var altså et par ganger jeg har spist akkurat denne uten å skylle, siden det står ferdig skylt..At man ikke kan stole på noe..og jeg som er hysterisk fra før av:( Anonymous poster hash: 428ff...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #4 Del Skrevet 5. juni 2015 og jeg som har hatt så lyst på salat og spist masse av, tenkt at det jo bare er sunt..Og trodd at jeg var påpasselig..er så bekymret nå Anonymous poster hash: 428ff...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 5. juni 2015 #5 Del Skrevet 5. juni 2015 Å herregud.... Jordbakterier?! Man blir ikke syk selv om man er hysterisk/bekymret for å bli det. Vi kan nok fint spise en neve med jord uten å bli syke uansett (med unntak av kvalme rett etter). Du får bare vaske den fra nå av om du vil det, men gjort er gjort og spist er spist så ikke noe vits i å bekymre seg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #6 Del Skrevet 5. juni 2015 Å herregud.... Jordbakterier?! Man blir ikke syk selv om man er hysterisk/bekymret for å bli det. Vi kan nok fint spise en neve med jord uten å bli syke uansett (med unntak av kvalme rett etter). Du får bare vaske den fra nå av om du vil det, men gjort er gjort og spist er spist så ikke noe vits i å bekymre seg Tipper den hysteriske ikke hatt lært seg forskjellen på bakterier og parasitter og tenker på toxoplasmose. Anonymous poster hash: 4b2cf...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 5. juni 2015 #7 Del Skrevet 5. juni 2015 Tipper den hysteriske ikke hatt lært seg forskjellen på bakterier og parasitter og tenker på toxoplasmose.Anonymous poster hash: 4b2cf...146 Det har ikke den uhysteriske (meg) lært seg heller Har bare aldri blitt matforgiftet, og jeg vasker stort sett ingen grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #8 Del Skrevet 5. juni 2015 Det har ikke den uhysteriske (meg) lært seg heller Har bare aldri blitt matforgiftet, og jeg vasker stort sett ingen grønnsaker. Nå er det vel ikke matforgiftning det er snakk om her, men ting som gravide burde være ekstra obs på. Toxoplasmose er definitivt en av de tingene, men sjansen for å få det fra littegranne jord på salaten er så liten at det er fullstendig bortkasta energi å bekymre seg for det .Anonymous poster hash: 4b2cf...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #9 Del Skrevet 5. juni 2015 Det har ikke den uhysteriske (meg) lært seg heller Har bare aldri blitt matforgiftet, og jeg vasker stort sett ingen grønnsaker. Synes overhodet ikke TS er hysterisk! Man skal være bevisst på smittekildene for toxoplasmose. Forøvrig kan du ha blitt smittet med dette uten å være klar over det da ikke alle får symptomer! Her er det tross alt snakk om fare for fosterets helse. Fra helsedirektoratet: Hva er toksoplasmose? Toksoplasmose er en sykdom som er forårsaket av en parasitt som kalles Toxoplasma gondii. De fleste (ca. 80%) av dem som blir smittet av parasitten har ingen sykdomstegn. De som får symptomer opplever, lette influensaliknende plager som slapphet, muskelsmerter, leddsmerter, hodepine, sår hals og hevelse av lymfeknutene. Sykdommen går over av seg selv, og er kun farlig for personer med alvorlig svekket immunsystem, eller i svangerskap. Hos gravide som ikke har hatt infeksjonen tidligere, kan smitte med parasitten i noen tilfeller gi en alvorlig infeksjon hos fosteret, og føre til spontanabort eller misdannelser. Anonymous poster hash: 500df...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LindaM Skrevet 6. juni 2015 #10 Del Skrevet 6. juni 2015 Jeg har spist kjempe masse salat i svangerskapet. Eneste jeg ikke har blitt kvalm av. Har brukt mye ferdigskylte poser, og aldri tenkt over at det ikke var trygt nok. Naivt kanskje.. Har forsåvidt heller ikke funnet jordrester. Blir ikke spesielt bekymret selv, men skyller nok ekstra neste gang. Du kan dra til legen og be om en blodprøve for å sjekke toxoplasmose. Da får du iallefall svar, og slipper og bekymre deg resten av svangerskapet. Var veldig bekymret for alt i første svangerskap. Denne gangen er jeg litt mer avslappet. Holder meg såklart til alle retningslinjene. Mer får man ikke gjort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #11 Del Skrevet 6. juni 2015 takker for svar. Har forsøkt å roe meg ned med dette i dag. Spist er spist ja. Det skal vel mye til at det jeg evt har fått i meg av jord har inneholdt toxoplasmose. Var bare et sjokk å oppdage jord i en ferdig vasket salat, trodde liksom jeg hadde tatt nok forholdsregler..har nesten fått litt matangst av å være gravid Anonymous poster hash: 428ff...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 6. juni 2015 #12 Del Skrevet 6. juni 2015 Jeg kjøper ikke ferdigsalat ofte men fant små snegler en gang og har også funnet det i ferdigskylt pose med spinat så skyller for synes ikke det er særlig appetittelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå