Gå til innhold

Bordsetting- foreldre

Hvordan sitter foreldrene?  

1 stemme

1. 1. Hvordan sitter foreldrene?

• Foreldrene har sin egen ektefelle til bords
      11
    • Foreldrene har hverandre til bords, på tvers av familien
      17

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en intern diskusjon om hvor det er skikk og bruk at foreldre sitter, i følge tradisjonen. Ingen er skilt. Gjester generelt sitter ikke sammen med sin partner.

Skal de sitte slik (brudgommens foreldre "utenpå" brudens foreldre):

brudg mor - brud far - brud- brudgom - brud mor - brudg far

Eller slik (foreldreparene har sin ektefelle til bords):

brud mor - brud far - brud - brudg - brudg mor - brudg far

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan plassere dem slik man vil,men det "riktige" er vel brudens far sammen med brudgommens mor på brudens side,og omvendt.Hos oss plasserte vi dem sammen,altså min mor sammen med sin mann på min side,og mannens foreldre sammen på hans side.

Skrevet

Skikk og bruk tilsier at de skal "bytte partner" med brudens far ved siden av bruden osv.

Hos oss skal alle par få sitte sammen (var nylig i bryllup selv hvor vi ble splittet og likte det IKKE), så for oss er det naturlig å la våre foreldre ha sin egen partner til bords også (ellers ville de jo blitt de eneste som ikke fikk det...)

Skrevet

Jeg vet vi kan plasere dem hvordan vi vil, men våre foreldre er altså helt uenige i hvordan man skal sitte. Begge mener det de mener er skikk og bruk, og at noe annet vil ta seg svært dårlig ut.

De som mener at foreldrene skal ha sin egen partner til bords mener dette er rikitg, fordi det ellers vi se ut som at brudens foreldre har betalt alt og er vertsskap.

De som meenr at foreldrene skal ha hverandre til bords, mener at når alle par er splittet, unntatt brudeparets freldre mener det da vil se ut som at foreldrene ikke kan snakke sammen og derfor må sitte hver for seg.

Uansett hvordan de blir plassert, vil mao noen bli sure, for alle mener at det er DE mener som er skikk og bruk....

Skrevet

vi skal holde foreldrene våre sammen - tror nok min foreldre vil like det best... også hans tror jeg..

Skrevet

Hos oss satt alle sammen med sin partner, og det gjorde våre foreldre også. Vi brydde oss ikke om tradisjonen, men satte dem der de hadde lyst til å sitte.

Skrevet

I følge tradisjonell skikk og bruk, skal ugifte par sitte sammen, men ikke gifte (gjelder alle gjester). Dette er jo selvfølgelig ikke helt overførbart til dagens samfunn da de fleste er samboere før man gifter seg. Er da samboere "gifte" og skal sitte hver for seg?

På samme måte skal bruden og brudgommens foreldre ha hverandre til bords, med brudens foreldre "innerst". Som det ene foreldreparet (dine svigers, antar jeg :wink:) sier, kan dette sikkert føles som at brudens foreldre var vertskap. Skikken stammer jo fra den tiden da dette var vanlig, men jeg hadde virkelig ikke tenkt over at dette kunne føles urettferdig før nå. For meg har det liksom bare vært kotyme. Så egentlig er jeg glad for å se at så mange setter foreldrene med sine respektive, da det er dette jeg har planlagt i mitt eget bryllup, pga diplomati :tunge1:

Poirot, det er til syvende og sist du og din kjære som må ta valget. Tradisjonell skikk og bruk er ikke helt overførbart til dagens samfunn, så jeg tror faktisk jeg ville ha sett litt på hvem som blir "mest fornærmet" (konfliktsky?!?), men ikke minst kjent på min egen magefølelse...

Skrevet

Hos oss sitter min mor og far nærmest oss. Brudg. mor og far deretter (dvs. våre foreldre sitter ikke sammen).

Passet også best slik, i.o.m. at mine foreldre er skillt og gift på nytt. Nye ektefeller sitter som nr. 3 igjen.

Skrevet
Hos oss satt alle sammen med sin partner' date=' og det gjorde våre foreldre også. Vi brydde oss ikke om tradisjonen, men satte dem der de hadde lyst til å sitte.[/quote']

Som sagt: Jeg spurte ikke etter hva folk gjorde, vi VET man kan gjøre som man vil.

Spørsmålet er hva som er SKIKK OG BRUK.

Har lånt 3 skikk og bruk-bøker på biblioteket i dag, og de er entydige: Ha hverandres foreldre til bords.

Skrevet
jeg tror faktisk jeg ville ha sett litt på hvem som blir "mest fornærmet" (konfliktsky?!?),

Ja, det er en løsning. Men nå er det slik at det ene parret lager diskusjon om ALT, mens de andre godtar det meste (unntatt akkurat dette, men de tåler vel dette også). Jeg synes ikke det er rett å skulle få grine seg til alt, og belønnes for å være vanskelig.

Spesielt ikke når argumentet er "skikk og bruk".

Skrevet

Brudeparet sitter naturligvis ved siden av hverandre. På den andre siden av bruden sitter hennes far eller eldste familiemedlem. Brudens far har brudgommens mor til bords. På den andre siden av brudgommen, sitter brudens mor og deretter brudgommens far. Forloverne skal ha hverandre til bords. Nær slekt av brudeparet plasseres nærmest mulig brudeparet ved bordsettingen.

Kilde: Bryllupsmagasinet

Skrevet

Er det ikke herlig med sånne familieforhold!?!? :evil:

Men, jeg har aldri hørt andre skikk og bruk-råd enn at at brudeparets foreldre har hverandre til bords. På det feltet tror jeg at det er noen foreldre som har jenket litt på skikk og bruk-reglene sånn at de skal passe sin egne ønsker og behov :wink:

Lykke til med diskusjonen og surmulingen!

Skrevet

Gjestene plasseres vanligvis etter rang; brudens far sitter ved brudens høyre side og har brudgommens mor til bords ved den andre siden. På brudgommens venstre side, sitter brudens mor som igjen har brudgommens far ved sin side. Deretter følger tradisjonelt de eldste, den som viet paret, forloverne, og toastmaster. Øvrig familie og venner plasseres etter beste evne, og etter hvem brudeparet tror vil trives i hverandres selskap.

http://www.brudepikene.no/bordplassering.htm

Tradisjonelt har gjestene blitt plassert etter rang. Da skal foreldreparene sitte nærmest brudeparet. Brudens far sitter på hennes høyre side og har brudgommens mor til bords. På brudgommens venstre side sitter brudens mor, og hun har brudgommens far som bordkavaler. Hvis en eller flere av brudeparets foreldre er gått bort eller ikke er tilstede, inntas deres plasser av den nærmeste kvinnelige eller mannlige slektning. Er foreldrene til brud eller brudgom skilte, er det vanlige at de likevel sitter på disse plassene. Så søsken, besteforeldre, faddere og onkler og tanter, nedover E'ens armer. Regelen er at kvinnene skal sitte til høyre for mannen.

http://www.dbas.no/planleggeren/bordplassering.asp

Se også:

http://www.bryllupsweb.no/bordplassering.html

Kort sagt, alle steder jeg har lest om dette (også bøker) sier det samme. Foreldrene skal sitte ved siden av brudeparet, og brudens far skal ha brodgommens mor til bords, og brudens mor skal ha brudgommens far.

Skrevet

Jeg tror at dersom mine og hans foreldre hadde vært vanskelige pga en slik filleting, så hadde vi funnet på en tredje, alternativ løsning, og kalt det ett kompromiss. (=Alle blir like sure... :P )

Skrevet
Jeg tror at dersom mine og hans foreldre hadde vært vanskelige pga en slik filleting' date=' så hadde vi funnet på en tredje, alternativ løsning, og kalt det ett kompromiss. (=Alle blir like sure... :P )[/quote']

Men jeg er jo enige med et av parrene... :wink:

Skrevet

Da ville jeg satt foten ned og sagt Vårt bryllup = Vi bestemmer. Dersom det ikke holdt, og det var mine foreldre ville jeg prøvd å spille på dårlig samvittighet: "Vil du virkelig ødelegge den største dagen i mitt liv med å furte pga en bagatell...?"

Skrevet

Beklager så mye da! :roll:

Som sagt, jeg sa at vi ikke brydde oss om tradisjonene, og da er det vel inneforstått at tradisjonen er motsatt av det vi gjorde. Hjelpes!

Skrevet

Leste ikke godt nok før jeg stemte - sorry.

Vi skal la alle sitte sammen med egen partner, men vet at foreldrene tradisjonelt skal "blandes".

Skrevet
Jeg vet vi kan plasere dem hvordan vi vil, men våre foreldre er altså helt uenige i hvordan man skal sitte. Begge mener det de mener er skikk og bruk, og at noe annet vil ta seg svært dårlig ut.

De som mener at foreldrene skal ha sin egen partner til bords mener dette er rikitg, fordi det ellers vi se ut som at brudens foreldre har betalt alt og er vertsskap.

De som meenr at foreldrene skal ha hverandre til bords, mener at når alle par er splittet, unntatt brudeparets freldre mener det da vil se ut som at foreldrene ikke kan snakke sammen og derfor må sitte hver for seg.

Uansett hvordan de blir plassert, vil mao noen bli sure, for alle mener at det er DE mener som er skikk og bruk....

Ni kanske inte ska placera föräldrarna vid samma bord över huvudtaget ;)

Precis som andra säger så är det skick och bruk att brudgummens föräldrar har brudens föräldrar till bordet.

Jag tror det grundar sig i att man faktiskt blandar släkterna i och med ett giftemål. Det är Brudparet och deras familj - inte brudparet och hans familj och hennes familj.

Övriga gäster ska enligt etikett (skick och bruk) blandas så att endast förlovade har varandra till bordet. För att inte blanda FÖR mycket kan man placera delade par så att de har sin äktefälle tvärs över bordet - då sitter man nära varandra men har någon annan till bords.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...