Gå til innhold

Tips til campingplasser og hva man bør gjøre på Sørlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal på teltferie på Sørlandet i juli, noen som har tips til barnevennlige campingplasser og ting å finne på? :)

Anonymous poster hash: 2d699...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal på teltferie på Sørlandet i juli, noen som har tips til barnevennlige campingplasser og ting å finne på? :)

Noen tips til ting å finne på.

Dyreparken er vel nærmest obligatorisk.

Setesdalsbanen, gammelt damptog som kjører fra Grovene stasjon like nord for Vennesla. Veldig koslig tur, annbefales sterkt.

Båttur til Ny Hellesund, rutebåt går fra Søgne.

Båttur mellom Kristiansand og Lillesand gjennom Blindleia.

Kan og annbefale tur til Lindesnes fyr, i tillegg til å besøke selve fyret finnes det og et gammelt tysk kystfort fra 2VK her man kan besøke.

Er dere litt spreke er det mulig å leie dresin og sykle med denne på den nedlagte Flekkefjordbanen.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal dere til Kristiansand, så vær på campingplassen på Hamresanden :) Utrolig fint og koselig, har mine beste camping-barndomsminner derfra. Fin og stor Strand, også kort vei til dyreparken :)

Anonymous poster hash: e8c85...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) Ser du har fått mange gode tips her allerede... men vil og anbefale Rosfjord camping i Lyngdal, uteareal for barn og fin sandstrand og badeanlegg "sørlandsbadet" rett i nærheten. Om du tar turen mot Flekkefjord vil jeg også anbefale deg Rixen, et vannsport anlegg...mn avhenger selvfølgelig av alderen på barnet...dette ligger rett i nærheten av Egenes Camping :-) Flekkefjord er en koselig småby så absolutt verdt å få med seg...:-) Om du velger å bli i Kristiansand vil jeg anbefale deg og sjekke Dvergsnestangen camping :-) Ønsker dere en god ferie, kos dere på det blide Sørlandet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesand har en flott campingplass, kort sykkelavstand fra sentrum som er helt utrolig i sommermånedene! Også kort sykkeltur til handlesenteret som har mye.

Ellers er det nesten obligatorisk å fiske krabber, finne en liten serveringsplass ved vannet og spise reker, badelandet i kristiansand sentrum er helt utrolig om det regner. Masse flott natur og fine strender så godt som overalt. Sørlandsparken/senteret er massivt! Tror det er gocart og bowling nesten overalt.  Mandal har skalldyr festivalen i August.

http://www.visitnorway.com/sorlandet

Det er så mye! Med og uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for så mange gode tips! :) Skal sjekke nettsidene til disse stedene.

Kristiansand Dyrepark i juli blir det i hvert fall ikke, det er så slitsomt med fullstappet park... Synes det er verre der enn Tusenfryd el.l fornøyelsesparker. Har vært i Dyreparken flere ganger tidligere og foretrekker mai eller sent i sesongen. :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville vurdert overnatting på Bragdøya (tror det er noen muligheter for å sove i telt det uten å si det sikkert). Anbefaler uansett en tur dit. Se om det er noen av fyrtårnene dere kan besøke (Grønningen, oksø osv).

Ellers er det Dyreparken, Hamresanden camping, dvergsnestangen camping eller Åros som jeg vil anbefale. En båttur fra ny Hellesund og piknik i ravnedalen :)

Anonymous poster hash: dcc46...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville vurdert overnatting på Bragdøya (tror det er noen muligheter for å sove i telt det uten å si det sikkert). Anbefaler uansett en tur dit. Se om det er noen av fyrtårnene dere kan besøke (Grønningen, oksø osv).

Ellers er det Dyreparken, Hamresanden camping, dvergsnestangen camping eller Åros som jeg vil anbefale. En båttur fra ny Hellesund og piknik i ravnedalen :)

Også glemte jeg helt å nevne Evje. Der har de et aktivitetssenter med masse morsomt (elverafting, kajakk, klatring, paintball og div) tror de også har campingplass der, hvis ikke så har de en fin campingplass på Byglandsfjord.

Og en nydelig camping i Høvåg, skottevig camping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du skal ha skikkelig sørlandsopplevelse anbefaler jeg å campe enten i Lindesnes- eller Mandalsområdet. I Mandal har de mange gratiskonserter i løpet av uken, Lindesnes fyr er like i nærheten. Vikingland kan også være gøy for de små og campingplassen som ligger rett ved siden av der er det bokstavelig talt 20 meter å gå til stranda. I tillegg har de noe som heter barnas dyrepark, en bitteliten dyrepark som ikke er i nærheten av hverken prisene eller trengselen til Kristiansand Dyrepark. 

Strender er det flust av i både Mandal og Lindesnes. Anbefaler spesielt Sjøsanden og Risørbank i Mandal og Njervesanden på Spangereid. 

Kristiansand er såklart også verdt et besøk, og det er mange flotte restauranter ved Fiskebrygga, eller bare ta en is. Bystranda er også fin!

På sommeren har de også veldig billige overnattinger på forskjellige fyrlykter, hadde kanskje vært kult å tatt ei natt på for eksempel Ryvingen fyr? Skyss ut kan ordnes billig.

Anonymous poster hash: 6252e...674
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også drive litt reklame for min gamle hjemby Grimstad. De har blant annet to flotte campingplasser som heter Moysanden og Marivold. Kjrmpegreit med barn. Og så har de Skral festival i sommer! www.skralfestival.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...