Gå til innhold

Bror som ikke rydder opp etter seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nå er både foreldrene mine og jeg lut lei av å måtte rydde opp rotet til broren min, typ. skittentøy, skitne kopper, søppel, osv. Vi har vært alene hjemme siden tirsdag og jeg har vært på skole og jobb hele uken, men tatt oppvasken for husroens skyld. Han går bare rundt i huset og driver dank hele dagen. I går var jeg på senvakt og gikk rett å la meg da jeg kom hjem, uten å rydde opp etter hans rot for dagen. 

Idag kom jeg hjem fra skolen i tre-tiden og kjøkkenet var BOMBET. Han sa han skulle rydde det før han dro bort på helgetur. Vel, det gjorde han ikke. Jeg har nå satt skittenkoppene (og ellers alt rotet han har etterlatt seg) i en plastkurv og satt den inne på rommet hans. Er dette urimelig? :bond:

Hvordan kan vi få han til å rydde opp etter seg? Vi begge skal bo hjemme hele sommeren og jeg gruer meg. Han tar virkelig ikke noen hensyn i huset.  :vetikke:

Kjenner magesåret kommer tilbake snart  :dry:

Anonymous poster hash: b36ac...a53
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ta det så innover deg så du får magesår, det er da ikke ditt rot? Bare forsett som du gjør, putt alt i en søplesekk og bær det inn på rommet hans,

Anonymous poster hash: 10878...415
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det du skal gjøre er å ikke gjøre noen ting. Han må forstå at det blir rot ut av det han gjør når han ikke rydder etter seg. Du er ikke hans mamma. Det er ikke ditt ansvar å kaste hans søppel, eller vaske hans klær. Ei heller å rydde etter ham. Hvor gamle er dere? Hvor gjør ikke foreldrene dine noe mer drastisk? Har han god peiling på data? Har han sin egen data? Det kan være et tips at foreldrene dine endrer passordet til nettverket i huset, og at de endrer navnet på nettverket deres til noe a la XX (navn på din bror) får passordet til nettverket etter å ha ryddet/vasket/konkrete navn på rom (du skjønner tegninga, håper jeg?)

Anonymous poster hash: e7817...379
AnonymBruker
Skrevet

Er det ditt ansvar å oppdra broren din? Det er bare å si til foreldrene din at du gjør så godt du kan, men at om de kommer hjem til et bombet hus så får de ta det opp med sønnen din og ikke deg. Du skal ikke gå og være tjener for han.

Anonymous poster hash: 89a5f...f72
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom til å tenke på en tråd som heter "Hjelpes ... Dette kommer til å bli litt av et rotehus!" eller noe sånt. En mor som var fortvilt over å være den eneste i heimen som holdt orden, i tillegg ble det forventet av svigerforeldrene hennes også, som bodde på samme eiendom(stor gård). Til slutt fikk hun flesteparten av familien på glid, bare den eldste sønnen nektet. Det ble foreslått, og gjennomført, litt forskjellige tiltak, etter hvert som tiden gikk. Kanskje du finner noen tips der?

Flere sier at det ikke er hennes ansvar. Vel, enten må noen ta rotet, eller så må man flytte ut. En ting er klærne hans, men når det er tomt for kopper og fat i skapene fordi de står skitne på rommet til ts' bror ...

Anonymous poster hash: 9018d...e32
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det samme hjemme hos oss. Men våre foreldre er sykmeldte slik at de bryr seg ikke, for de har ikke noe annet å gjør om dagen. Jeg klager og kjefter men hva hjelper det når foreldrene støtter latskapen hans?

Det beste er egentlig å kun rydde etter deg selv og foreldrene dine (for å hjelpe) og la din brors rot ligge. Da legger de merke til hvor mye rot han lager. Det positive er at du lever lykkelig den dagen du flytter ut

Anonymous poster hash: acf51...3c8

Skrevet

Denne er tricky, men den eneste måten du kan få broren din til å virkelig rydde opp etter seg er å starte en gigantisk konfrontasjon som ender i et totalt ultimatum der du har backing fra dine foreldre. Det må være tydelige konsekvenser dersom han fortsetter å legge rydde-ansvaret på deg. Straff må implementeres av dine foreldre. Eksempler kan være å fjerne PC/laptop, moped/bil, internettpassord, osv. 

Fyren må rett og slett forstå at han ikke har noe valg. Dette er egentlig basic oppdragelse, og jeg mener dine foreldre har sviktet når bror ikke tar ansvar. Livet er ikke et hotell, deal with it.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...