AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #1 Skrevet 5. juni 2015 Hei! Jeg er i en prosess for å få kjøpt min første leilighet, og trenger råd. Jeg har ca. 320 000 i egenkapital, noe studielån, og i tillegg har jeg et lite forbrukslån (som opprinnelig var et depositumslån) som nå er på ca. 24 000,-. Jeg bor i en leilighet der jeg ikke har betalt depositum, så jeg vil ikke ha penger som vil løses ut da leieavtalen avsluttes. Dette depositumslånet er fra tidligere, og står nå med automatisk trekk fra kontoen min med en rimelig lang nedbetalingstid (det er ikke noe gunstig lån). Da jeg fikk depositumspengene tilbake etter mitt tidligere leieforhold brukte jeg disse pengene på å kjøpe møbler. Mitt spørsmål er derfor; bør jeg betale ned dette smålånet med egenkapitalet mitt, eller lønner det seg å eventuelt snakke med banken om en refinansiering når jeg tar opp boliglånet? Hva vil banken eventuelt se på som mer negativt; det jeg har utestående på depositumslånet, eller mindre egenkapital? Anonymous poster hash: 22044...0a7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #2 Skrevet 5. juni 2015 Tenk deg litt om selv. Skjønner ikke at du ikke har betalt mye mer på lånet før siden du tydligvis har lagt av en del til sparing. Når du ikke betaler lån og RENTER så sparer du opp igjen det beløpet mye fortere. Anonymous poster hash: b8f4d...fb1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #3 Skrevet 5. juni 2015 Tenk deg litt om selv. Skjønner ikke at du ikke har betalt mye mer på lånet før siden du tydligvis har lagt av en del til sparing. Når du ikke betaler lån og RENTER så sparer du opp igjen det beløpet mye fortere.Anonymous poster hash: b8f4d...fb1 TS her. Ja, og det forstår jo jeg også at jeg skulle ha gjort. Men situasjonen er nå at jeg må flytte ut av leiligheten jeg leier i løpet av nærmeste fremtid, og da hadde det beste for meg vært å kjøpe noe eget i stedet for å finne en ny leilighet å leie videre. Det er ikke noe problem for meg å få kjøpt noe med den summen jeg har i egenkapital og den inntekten jeg har, men jeg ønsker jo selvfølgelig at situasjonen min skal se best mulig ut i et bankmøte. I en perfekt verden skulle selvfølgelig ikke dette depositumslånet vært noe jeg måtte ta stilling til, men når det enda er sånn at det står i mitt navn, så lurte jeg derfor på hva det beste å gjøre ville vært nå. Burde jeg beholde det og få det refinansiert, eller møtt opp i banken med mindre egenkapital? Anonymous poster hash: 22044...0a7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #4 Skrevet 6. juni 2015 Du bør betale det før du går i banken. Et depositumslån hvor pengene har blitt sløset bort ser kjempedårlig ut for din evne til økonomiske prioteringer. Anonymous poster hash: 52689...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #5 Skrevet 8. juni 2015 Du bør betale det før du går i banken. Et depositumslån hvor pengene har blitt sløset bort ser kjempedårlig ut for din evne til økonomiske prioteringer.Anonymous poster hash: 52689...0d2 Takk for tilbakemeldingene dine. Jeg betalte ikke inn depositumslånet. Kan forøvrig si at det ble ikke satt noen spørsmålstegn ved mine "evner til økonomiske priotiteringer" - alt dette har jeg forstått er veldig individuelt. Jeg fikk lånet jeg trengte på tross av "sløsingen" min. TS Anonymous poster hash: 22044...0a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå