AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #1 Skrevet 5. juni 2015 Jeg har søkt studie i Bergen, og har godt over snittet for å komme inn. Tingen er at jeg ser etter leiligheter, og er usikker på fra når det er lurt å skrive kontrakt? Mange jeg finner er ledig i begynnelsen av juli, som jo er tidlig da hovedopptaket er midten av juli. Går de fleste leiligheter/rom/bofelleskap nå i begynnelsen av sommeren, eller kommer det vanligvis flere på markedet, helst med kontrakt fra august måned. Hvor mye lever man av (mat og drikke) i måneden i Norge (har studert i utlandet og har ikke helt oversikt over norske priser ). Inngår vann og avløp. i leiepris eller kommer dette utenom sammen med strøm? Betaler man dette når man er student i Norge? Setter stor pris på all hjelp! Anonymous poster hash: edb11...1b0 Anonymous poster hash: e8cad...89f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #2 Skrevet 5. juni 2015 bump, ts Anonymous poster hash: e8cad...89f
LoneWolf Skrevet 5. juni 2015 #3 Skrevet 5. juni 2015 bump, ts Anonymous poster hash: e8cad...89f Bump etter 15 minutter? Hvor travelt har du det egentlig? 11
Gjest Daenerys Skrevet 5. juni 2015 #4 Skrevet 5. juni 2015 Har du muligheten ville jeg ha leid fra juli. Det er nok en del som har søkt flere steder i landet, og når de får vite at de kommer inn i Bergen blir det fullt kjør på å få seg bolig. Når jeg flyttet til en annen by for å studere leide jeg fra juni, og sikret meg dermed en flott leilighet med alt inkludert til en veldig god pris. Mat varierer, men om du er alene bør du fint klare deg på maks 2000 i måneden til mat. Husk å regne med kollektivkort, klær av og til, eventuelle turer hjem. Umulig å si hva som er inkludert i leien, det varierer. Er du heldig finner du en med inkludert strøm, det hjelper på. Vann har jeg aldri sett vært noe annet enn inkludert. Mulig du må betale tv/internett separat. Men det kommer som sagt an på utleier
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #5 Skrevet 5. juni 2015 Har du muligheten ville jeg ha leid fra juli. Det er nok en del som har søkt flere steder i landet, og når de får vite at de kommer inn i Bergen blir det fullt kjør på å få seg bolig. Når jeg flyttet til en annen by for å studere leide jeg fra juni, og sikret meg dermed en flott leilighet med alt inkludert til en veldig god pris. Mat varierer, men om du er alene bør du fint klare deg på maks 2000 i måneden til mat. Husk å regne med kollektivkort, klær av og til, eventuelle turer hjem. Umulig å si hva som er inkludert i leien, det varierer. Er du heldig finner du en med inkludert strøm, det hjelper på. Vann har jeg aldri sett vært noe annet enn inkludert. Mulig du må betale tv/internett separat. Men det kommer som sagt an på utleier Så selv om jeg ikke har fått bekreftet studieplass så ville du sagt ja til leie? Studiet har ca 4.7 i snitt og jeg ligger på 5.4, men er så redd for å tråkke i salaten viss jeg mot alle odds ikke skulle komme inn for en eller annen grunn. TS Anonymous poster hash: e8cad...89f
Gjest Daenerys Skrevet 5. juni 2015 #6 Skrevet 5. juni 2015 Så selv om jeg ikke har fått bekreftet studieplass så ville du sagt ja til leie? Studiet har ca 4.7 i snitt og jeg ligger på 5.4, men er så redd for å tråkke i salaten viss jeg mot alle odds ikke skulle komme inn for en eller annen grunn. TS Anonymous poster hash: e8cad...89f Jeg forstod det slik at du er veldig sikker på å komme inn. Har du kun søkt i Bergen, eller flere andre steder også? For hvis du har andre studievalg du risikerer å komme inn på (om snittet skulle hoppe) som også er i Bergen er du trygg Hvis ikke er det en vurdering å ta. Men prisene kan hoppe etter datoen hvor det blir kjent hvor man skal studere.
RompeRusk Skrevet 5. juni 2015 #7 Skrevet 5. juni 2015 Så selv om jeg ikke har fått bekreftet studieplass så ville du sagt ja til leie? Studiet har ca 4.7 i snitt og jeg ligger på 5.4, men er så redd for å tråkke i salaten viss jeg mot alle odds ikke skulle komme inn for en eller annen grunn. TSAnonymous poster hash: e8cad...89f Det er veldig lurt å leie fra juli av ja!
lisske Skrevet 5. juni 2015 #8 Skrevet 5. juni 2015 Jeg søkte Bergen som første og andre ønske. Jeg avtalte visning i uken etter hovedopptaket, slik at jeg kunne avlyse den om jeg ikke kom inn på noen av de to første. Kom inn på første-ønsket som forventet. Reiste på dagstur med fly for å se på rom og skrive kontrakt. Tok rommet, ikke det største og billigste, men veldig god beliggenhet og god standard. Fikk da kontrakt fra 1/8, og "sparte" en-to mndleier. Men ble jo en kostnad ved å reise langt for visning, men huseier var ikke bekvem med å leie ut usett. Har hatt ulike løsninger på leien. Men vann/kloakk og renovasjon har alltid vært huseiers ansvar. Noen steder har alt vært inkludert, også møbler. Andre har hatt strøm(+nettleie), tv og internett vært utenom. Hatt venner som har hatt vaskekjeller, og derfor betalt per klesvask. Jeg lå på litt mer enn 500 kr i uken i mat. Buss kostet litt(syklet mest), turer hjem(spesielt uforutsette) kostet mye.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #9 Skrevet 5. juni 2015 Det vanligste er å leie fra juli for å sikre seg. Men vi har vært heldige og trenger ikke leie før fra midten av august Men det er uvanlig altså Anonymous poster hash: cfd52...820 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #10 Skrevet 5. juni 2015 Jeg forstod det slik at du er veldig sikker på å komme inn. Har du kun søkt i Bergen, eller flere andre steder også? For hvis du har andre studievalg du risikerer å komme inn på (om snittet skulle hoppe) som også er i Bergen er du trygg Hvis ikke er det en vurdering å ta. Men prisene kan hoppe etter datoen hvor det blir kjent hvor man skal studere. Har søkt Bergen de tre første plassene,. Kommer man ikke inn på 1st ønske får man da tilbud fra 2ndre (sett at man har karakterer nok?) Beklager alle spm men har ikke hatt med samordna opptak å gjøre siden vgs. TS Anonymous poster hash: e8cad...89f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #11 Skrevet 5. juni 2015 Bump. ts Anonymous poster hash: e8cad...89f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #12 Skrevet 5. juni 2015 Jeg har skrevet under på leiekontrakt nå, selv om jeg ikke vet om jeg kommer inn. Dersom jeg ikke kommer inn, risikerer jeg å måtte betale en måneds husleie eller to, men jeg prøver å tro at jeg kommer inn. Anonymous poster hash: 262a6...d67
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #13 Skrevet 6. juni 2015 Bump. Spør igjen: Kommer man ikke inn på 1st ønske får man da tilbud fra 2ndre (sett at man har karakterer nok?) TS Anonymous poster hash: e8cad...89f
mijaa Skrevet 6. juni 2015 #14 Skrevet 6. juni 2015 Bump. Spør igjen: Kommer man ikke inn på 1st ønske får man da tilbud fra 2ndre (sett at man har karakterer nok?) TS Anonymous poster hash: e8cad...89f Jepp Og sånn fortsetter det nedover lista du satte opp da du søkte
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #15 Skrevet 6. juni 2015 Jepp Og sånn fortsetter det nedover lista du satte opp da du søkte Men viss man takker nei til 1 tilbudet, så får man ikke svar fra de andre? Har 5.4 i snitt for et 4.7 studie så er rimelig sikker på at jeg kommer inn. Det skal vell noe drastisk til for et så stort hopp i snitt? TS Anonymous poster hash: e8cad...89f
mijaa Skrevet 6. juni 2015 #16 Skrevet 6. juni 2015 Men viss man takker nei til 1 tilbudet, så får man ikke svar fra de andre? Har 5.4 i snitt for et 4.7 studie så er rimelig sikker på at jeg kommer inn. Det skal vell noe drastisk til for et så stort hopp i snitt? TS Anonymous poster hash: e8cad...89f Vet ikke helt hvordan det er hvis man takker nei, men regner med at man får tilbud fra neste på lista da også. Alt det her står vel på sidene til Samordna opptak, eller?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #17 Skrevet 6. juni 2015 Vet ikke helt hvordan det er hvis man takker nei, men regner med at man får tilbud fra neste på lista da også. Alt det her står vel på sidene til Samordna opptak, eller? Takker man nei, får man ikke flere tilbud så vidt jeg vet. Men i stedet for at TS sitter her og er så tafatt kan han sjekke på samorda opptak. Anonymous poster hash: cfd52...820 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #18 Skrevet 6. juni 2015 Vet ikke helt hvordan det er hvis man takker nei, men regner med at man får tilbud fra neste på lista da også. Alt det her står vel på sidene til Samordna opptak, eller? Nei, får ikke neste på listen. Alle får jo tilbud samme dag, og alle studieplasser fylles opp av de best kvalifiserte der og da. Anonymous poster hash: fac91...968
Jeanetto Skrevet 6. juni 2015 #19 Skrevet 6. juni 2015 Får du tilbud om 1. valget så detter du ut av køen på det du har på 2. -3. plass.. Kommer du inn på 2. kan du takke ja, og så takke ja til å stå på venteliste til 1. valget. Mener jeg hvertfall! I Bergen er det få plasser, og mange studenter som trenger et sted å bo. Så vil anbefale deg å begynne å se etter en plass allerede. Husk at utleierne somregel kan velge og vrake hvem de vil skal bo der. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2015 #20 Skrevet 8. juni 2015 Får du tilbud om 1. valget så detter du ut av køen på det du har på 2. -3. plass.. Kommer du inn på 2. kan du takke ja, og så takke ja til å stå på venteliste til 1. valget. Mener jeg hvertfall! I Bergen er det få plasser, og mange studenter som trenger et sted å bo. Så vil anbefale deg å begynne å se etter en plass allerede. Husk at utleierne somregel kan velge og vrake hvem de vil skal bo der. Jepp, slik fungerer det. Og jeg hadde så absolutt skaffet meg hybel allerede nå (eller fra 1. juli) i stedet for å vente til etter Hovedopptaket. For all erfaring tilsier at de private utleierne skrur husleieprisene i været i perioden med mest pågang, dvs. fra Hovedopptaket og til litt uti september. Så det kan fort bli veldig dyrt å vente med å skaffe seg hybel for å spare en husleie... Anonymous poster hash: 44eed...67a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå