AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #1 Skrevet 5. juni 2015 Og eventuelt hvilke tiltak kan iverksettes? Noen som har erfaring?Anonymous poster hash: 72b1f...fa1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #2 Skrevet 5. juni 2015 De utreder det med hundrevis (føles slik) av tester som foreldre + barnehagen må svare på (lange tester) + at kontaktpersonen fra PPA-tjenesten gjerne observerer selv også ved at barnet gjennomfører noen tester. Tiltak vil jeg nok anbefale deg å vente med å tenke på frem til dere har kommet såpass langt i prosessen at det er nødvendig. Anonymous poster hash: d4fe9...79e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #3 Skrevet 5. juni 2015 De utreder det med hundrevis (føles slik) av tester som foreldre + barnehagen må svare på (lange tester) + at kontaktpersonen fra PPA-tjenesten gjerne observerer selv også ved at barnet gjennomfører noen tester. Tiltak vil jeg nok anbefale deg å vente med å tenke på frem til dere har kommet såpass langt i prosessen at det er nødvendig. Anonymous poster hash: d4fe9...79e Det er snakk om skolebarn.Anonymous poster hash: 72b1f...fa1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #4 Skrevet 5. juni 2015 Mange utreder med ulike tester som undersøker ulike aspekter ved språk, hukommelse, innlæring og konsentrasjon, gjerne i samarbeid med bup. Foreldre og lærere fyller ut spørreskjema og barnet gjør det hvis det er stort nok. Samtaler med barn, foreldre og observasjoner på skolen. Anonymous poster hash: 3018b...4ba
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #5 Skrevet 5. juni 2015 Og en generell evnetest! Tiltak gjøres ut fra alvorlighetsgrad Anonymous poster hash: 3018b...4ba 1
LilleSnupp Skrevet 5. juni 2015 #6 Skrevet 5. juni 2015 Tiltakene gjøres ut fra hvilke lærevansker elevene har. Er det konsentrasjonsproblemene som gir lærevansker, så er det andre tiltak enn om det f.eks er dysleksi som gir lærevansker.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #7 Skrevet 5. juni 2015 Mange utreder med ulike tester som undersøker ulike aspekter ved språk, hukommelse, innlæring og konsentrasjon, gjerne i samarbeid med bup. Foreldre og lærere fyller ut spørreskjema og barnet gjør det hvis det er stort nok. Samtaler med barn, foreldre og observasjoner på skolen.Anonymous poster hash: 3018b...4ba Det er PPT som er 1. instans ift utredning. BUP kommer kun inn i bildet dersom det er snakk om psykisk helse, som f.eks. ved mistanke om adhd, add, autisme og lignende diagnoser. Ved konsentrasjonsproblemer og lærevansker er det skolen som henviser i samtykke med foresatte. Kontaktlærer gjør en del tester med eleven som Språk 6-16 m.m., i tillegg til å fylle ut en del skjema. Skolen henviser til PPT, PPT kontakter foresatte og har en oppstartssamtale. PPT kommer på skolen og observerer eleven, eleven gjennomfører en del tester som f.eks. Wisc. En ny samtale med skole og foresatte hvor PPT forteller om sine observasjoner og resultater. De skriver så en IOP som de sender til skolen med sine anbefalinger som skolen skal følge. Anonymous poster hash: 67be4...ecb
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #8 Skrevet 6. juni 2015 Enig i at bup ikke kommer inn i bildet uten videre. Anonymous poster hash: d4fe9...79e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2015 #9 Skrevet 6. juni 2015 Det er ikke sikkert at det blir fattet noe vedtak. PPT kommer til å utrede elevens bakgrunn (intervju med kontaktlærer og foreldre) deretter så vil eleven bli observert og testet. Hvilke tester som blir brukt varierer fra kommune til kommune, men i hovedsak så vil nok rådgiveren prøve å danne seg et helhetlig bilde av barnet. Altså se på alt fra evnerprofil, sosiale ferdigheter, motorikk, språk, kompetanse i fag ift. norm/alder også videre. Om det foreligger behov for spesialundervisning så vil PPT skrive en sakkyndig vurdering på barnet. Den vil inneholde både en beskrivelse av elevens forutsetninger samt hvilke pedagogiske tiltak som vil gi et forsvarlig opplæringstilbud. Etter dette er skolen pliktet til å utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP). Typiske tiltak kan f.eks. være at undervisningen skal rettes mot visse mål i enkelte (eller flere) fag, større lærertetthet i gruppa, undervisning i liten gruppe osv. Som forelder har du innsyn i både den sakkyndige vurderingen og IOP. Vil anbefale deg å sette deg inn i det som står der. Jeg jobber i skolen selv og opplever veldig ofte at ekstra ressurser som blir satt inn for å hjelpe elever med IOP blir omdisponert til andre ting, noe som gjør at disse barna taper hjelp de har rett på iflg. opplæringslova. Anonymous poster hash: ca472...a2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå