Gå til innhold

Pinnsvin i fangenskap

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er vel ikke lov i Norge, men hypotetisk sett, har de det vondt innendørs hvis de hadde fått daglig lufting og et riktig kosthold? Skulle ønske det var lov å ha pinnsvin, de tar mange småkryp,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har det kanskje ikke vondt, men de vil jo ha det mye mer optimalt om de kan leve fritt. 

• Liker 2
Skrevet

De lukter ikke blomster akkurat....en venninne har vært fosterhjem for flere.

Ikke ble de tamme heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Er det ikke lov å fange pinnsvin?! :P

post-37809-0-40064100-1433809908_thumb.j

Fant den midt i veien i går, så tok den med inn for den oppførte seg veldig rart, så måtte sjekke den, men da jeg satte den inn i et skogsholt litt senere (etter at den hadde fått i seg litt vann og mat) så løp den avgårde. Håper bare den holder seg vekk fra trafikken...

Men pinnsvin har det mye bedre i det fri (dersom den ikke er syk/underenært)

Anonymous poster hash: df2bd...b55
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel ikke lov i Norge, men hypotetisk sett, har de det vondt innendørs hvis de hadde fått daglig lufting og et riktig kosthold? Skulle ønske det var lov å ha pinnsvin, de tar mange småkryp,

De hadde ikke likt seg pga det er for varmt for dem inne i hus.

Dessuten driver de med sånt som å gå i dvale om vintren. (Såkalt hibernering.) Da må de spise på seg en masse vekt først, sånn ca. en ekstra kilo, og ligge under en haug med blader i isende kulde og snø. Så de egner seg dårlig som husdyr.

Det fins en pygme-art som noen har som kjæledyr, som er tolerant for varme klimaer. Men det er ikke tillat importert til Norge, pga at det ikke skal slå seg ned i naturen vår.

Jo, og det med daglig lufting blir litt vanskelig, siden de liker å være våken om nettene.

Men, du kan jo lage en hage som er pingsvin-vennlig, med hekker og små murstein-murer rundt og legge igjen kvist og kvas og løv i hjørnene i hagen, som pingsvinet kan gå i dvale under.

Hvis de liker seg kommer de og bor der, så lenge det ikke er røyskatter og andre katter der, og hunder.

Jeg mener å ha hørt at de liker hager med frukt-trær, busker og blomsterbed. Og plen. Masse plen og hekker.

De liker også skogholt med løvtrær og grøftekanter.

P.S Det er mulig å kidnappe et pingsvin man finner i naturen og ta det med til hagen sin og tilrettelegge for at det skal slå seg ned, der. Da må man sette ut kattemat og vann til det, så det har mat før det blir kjent, der. Men dersom det går sin vei, kan man ikke tvinge det tilbake.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Hæ? Er det ikke lov å fange pinnsvin?! :P

attachicon.gif10301462_10155742950320094_6065366748956424429_n.jpg

Fant den midt i veien i går, så tok den med inn for den oppførte seg veldig rart, så måtte sjekke den, men da jeg satte den inn i et skogsholt litt senere (etter at den hadde fått i seg litt vann og mat) så løp den avgårde. Håper bare den holder seg vekk fra trafikken...

Men pinnsvin har det mye bedre i det fri (dersom den ikke er syk/underenært)

Anonymous poster hash: df2bd...b55

Det kalles å hjelpe dyr i nød, og er helt lovlig. :)

Skrevet

Herregud, jeg leste pingvin de hundre første gangene jeg så dette emnet. God natt

• Liker 4
Gjest snoopy_93
Skrevet

Aaaaw, pinnsvin!  :hjerte:  :hjerte: 
Husker jeg fanget de da jeg var yngre bare for å kose med de. De tisset ut genserne mine i det jeg løftet de opp. Skjønne dyr.  :rodmer:

Jeg tror ikke jeg ville hatt pinnsvin "for life", men å redde de fra en sikker død og evt hatt de i bur i noen uker hadde ikke gjort meg noe.  

Skrevet

Herregud, jeg leste pingvin de hundre første gangene jeg så dette emnet. God natt

Hahaha, bra det ikke bare var meg :D

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Pingvin er vel hakket verre, selvom de er fine de og!

Gjest Badebuksa
Skrevet

De lukter ikke blomster akkurat....en venninne har vært fosterhjem for flere.

Ikke ble de tamme heller.

Jeg synes ikke hunder lukter blomster heller. Lukter pinnsvin verre?

Skrevet

Jeg også. :ler: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...