Gå til innhold

Tips til fersk dvergkanineier?

Vivekke

Anbefalte innlegg

Min søster skal i morgen gå til innkjøp av en dvergkanin - så på vegne av henne tenkte jeg at jeg skulle prøve å få noen gode råd fra erfarne kanineiere her inne på forumet! Vi hadde kanin da vi var yngre, men det er jo en god del år siden nå, så vi husker ikke mye av dette. Regner med at dyrebutikkeieren kommer til å gi noen tips, men det kan jo hende dere har bedre råd å komme med.... :sjarmor:

Jeg tenker spesielt på råd av typen: Hvor ofte gi mat, hva slags mat, hvor ofte buret må renses/vaskes, noe spesielt man kan gjøre for å aktivisere kaninen osv. osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde to dvergveddere som liten, og nå har jeg to søstre på andre året. så håper jeg kan svare deg på noen av spørsmålene i alle fall!

Når det gjelder mat så får de bare tørrfor om høsten/vinteren/tidlig på våren, når det er kaldt, snø og lite gress. tørrfor får de en gang om dagen (ca. en skål til to kaniner), i tilegg får de hardt brød som har tørket i 4-5 dager, knekkebrød, gulrøtter og rester av salat. om sommeren spiser de gress, blader, løvetann, kvister, tørket brød, gulrøtter, grønnsaker og knekkebrød. pass på at de alltid har høy i buret og tørket brød, sommer eller vinter. dette for at de skal ha noe å tygge på, både for tennenes og kjedsomhetens skyld.

Buret bør tas når det trengs. det er ikke godt for dem å tråkke rundt i avføringen deres. det høyet de ikke spiser og som bare blir vått og tråkket ned kan gjerne byttes ut hver dag. buret kan tas to-tre ganger i uka, alt etter behov.

Husk å ha rikelig med plass til kaninen, så den ikke blir sittende og se framfor seg hele dagen. dessuten kan du kjøpe deg et kanin-bånd og ta den med på tur eller ut i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen Mylian! Skal printe ut tipsene dine og gi dem til søsteren min... Tenker hun blir glad! Takk igjen!

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mylian har svart bra, men jeg kom på en ting å legge til:

Kjøp en neglesaks når dere er i dyrebutikken neste gang. Kaninen sliper klørne selv gjennom graving, men som regel så har den begrensede muligheter til dette i fangeskap (om dere ikke da lar den gå rett på myk bakke). Da er det viktig å klippe dem med jevne mellomrom slik at de ikke blir for lange og blir plagsomme for den lille. Når det blir tid for dette vil dere se på neglen hvor nerven slutter, klipp i god avstand fra den (og tull kaninen inn i et håndkle eller lignende for å unngå sparking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...