Gå til innhold

Stressa hund i byen - hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til veterinærhøgskolen på Adamstuen, vet hvor det er, har vært der før. Reisen innebærer tog, gåing og trikk og tar ca 1 time ++. Det hadde gått helt fint det, hadde det ikke vært for at hunden ikke kan gå selv. Dvs han "kan gå selv", men han sliter med "stressbæsjing", noe som trigges av by og reise. Han blir ekstremt stressa av alle lydene, luktene og de ukjente omgivelsene, så han får løs mage. Noe som resulterer i bæsjing midt på åpen gate, og da hvert 5.min så vi ikke bare blir kraftig forsinket, men jeg må tørke ham i rumpa med våtservietter (renner nedover pelsen) og det blir et salig stress for oss begge. Og nedklining av Oslo sentrum ;)

Han veier over 7 kg, jeg forsøkte samme ruten ved å bære ham i hundebag sist og mildt sagt så bar jeg meg nesten ihjel. Det er bla.a 1 km å gå et stykke. Kan jeg putte ham i ryggsekken, eller er det slemt? Vanlig ryggsekk altså..........

Anonymous poster hash: 16572...186

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Uff, høres ikke kjekt ut for noen av dere. Du kan nok ha ham i ryggsekk, så lenge han får sitte litt komfortabelt og hodet stikker ut. Han vil nok fort sprelle om det blir ukomfortabelt.

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du gå i 1 km? Jeg mener at trikken stopper veldig nærme vetrinærhøyskolen, er det ingen reiseruter som ikke innebærer gåing, selv om du kanskje må ta en ekstra buss?

I denne situasjonen ville jeg nok forsøkt å få lånt bil eller betalt litt til en venn eller et familiemedlem for å bli kjørt.. Er det helt umulig å få til?

Om hunden synes sekk er ok så tenker jeg at det må gå bra. Han bæsjer ikke i sekken da?

(PS: Hvor gammel er hunden? Høres jo slitsomt ut at den er så lite vant til by.. jeg ville kanskje prøvd å jobbe litt med det i fremtiden, iallfall om det fremdeles er en ung hund :))

Anonymous poster hash: d459f...924
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, høres ikke kjekt ut for noen av dere. Du kan nok ha ham i ryggsekk, så lenge han får sitte litt komfortabelt og hodet stikker ut. Han vil nok fort sprelle om det blir ukomfortabelt.

Kan putte et teppe oppi der eller noe :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du gå i 1 km? Jeg mener at trikken stopper veldig nærme vetrinærhøyskolen, er det ingen reiseruter som ikke innebærer gåing, selv om du kanskje må ta en ekstra buss? I denne situasjonen ville jeg nok forsøkt å få lånt bil eller betalt litt til en venn eller et familiemedlem for å bli kjørt.. Er det helt umulig å få til? Om hunden synes sekk er ok så tenker jeg at det må gå bra. Han bæsjer ikke i sekken da? (PS: Hvor gammel er hunden? Høres jo slitsomt ut at den er så lite vant til by.. jeg ville kanskje prøvd å jobbe litt med det i fremtiden, iallfall om det fremdeles er en ung hund :)) Anonymous poster hash: d459f...924

Det er ikke i Oslo jeg må gå 1 km :) men før jeg kommer til byen. Alle jeg kjenner som kunne kjørt jobber, og føler det er en ekstremt stor tjeneste å be om, dessuten tar undersøkelsen veeeeldig mange timer, så de måtte tatt hele dagen fri bare for det.

Har aldri noensinne forsøkt å putte ham i en sekk :P så vet ikke om han liker det, men det må vel være bedre enn alternativet. Han bæsjer bare hvis han får gå på gata og lukte etc.

Han er 4 år, og vi er aldri i byen, så det er bare et problem når vi "må til Norges veterinærhøgskole på Adamstuen" i tjukkeste Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg, men håper turen går greit.

:hug: til både deg og lille hunden.

Anonymous poster hash: bbd56...5bf
Skrevet

Men hvis det er før byen du må gå så kan han vel gå selv? Så tar du han bare på armen når dere kommer til Oslo? 

Du kan selvsagt putte han i en sekk, men jeg ville testet det på forhånd. Har hatt hunden min i sekk flere ganger, men han måtte vennes litt til det - i alle fall om han skulle sitte der en stund (brukte sekk fordi vi gikk tur med begge hundene da den lille var valp og han klarte ikke gå like langt som den voksne). Hvis han er urolig i sekken kan jeg anbefale å ha sekken på magen. Det ser lamt ut, ja, men hunden min roet seg kraftig når jeg bar han på magen. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis det er før byen du må gå så kan han vel gå selv? Så tar du han bare på armen når dere kommer til Oslo? 

Du kan selvsagt putte han i en sekk, men jeg ville testet det på forhånd. Har hatt hunden min i sekk flere ganger, men han måtte vennes litt til det - i alle fall om han skulle sitte der en stund (brukte sekk fordi vi gikk tur med begge hundene da den lille var valp og han klarte ikke gå like langt som den voksne). Hvis han er urolig i sekken kan jeg anbefale å ha sekken på magen. Det ser lamt ut, ja, men hunden min roet seg kraftig når jeg bar han på magen. :)

Det er ikke før byen jeg må gå, det er snakk om kilometeren, jeg må fortsatt gå masse i Oslo. Og nei, han er for tung til å tas på armen dessverre. Han trenger ikke å være i sekken på toget - etter togturen er det vel (litt avhengig av når det går trikk og kø osv) en halvtime med reise.

Jeg hater Oslo selv, og får nesten hjertestans bare av å tenke på det. Skulle vært bæresele til hund ;)

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ikke et annet veterinærkontor litt nærmere der du bor da?

Hvis ikke så ville jeg absolutt testet ut det med sekken noen ganger før dere faktisk skal avgårde.

Kanskje du kunne hatt på ham bleie? :)

Anonymous poster hash: f8146...5c2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det ikke et annet veterinærkontor litt nærmere der du bor da? Hvis ikke så ville jeg absolutt testet ut det med sekken noen ganger før dere faktisk skal avgårde. Kanskje du kunne hatt på ham bleie? :)Anonymous poster hash: f8146...5c2

Nei, det er snakk om forberedelser til en spesiell undersøkelse, er avhengig av forsikringsdekning av undersøkelsen og de vil bare dekke hvis vi bruker den klinikken.

Bleie går ikke nei :)

Tror ikke han blir krakilsk i sekken og hvis det ikke er dårlig gjort så bruker jeg den.

Skrevet

Det er ikke før byen jeg må gå, det er snakk om kilometeren, jeg må fortsatt gå masse i Oslo. Og nei, han er for tung til å tas på armen dessverre. Han trenger ikke å være i sekken på toget - etter togturen er det vel (litt avhengig av når det går trikk og kø osv) en halvtime med reise.

Jeg hater Oslo selv, og får nesten hjertestans bare av å tenke på det. Skulle vært bæresele til hund ;)

Ok, jeg har min på 9-10 kg på armen om han skaper seg og jeg synes ikke han er for tung, derfor jeg foreslo det. 

Da ville jeg kanskje gått for sekk, men test det på han først for å se hva han synes om å sitte oppi der. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, jeg har min på 9-10 kg på armen om han skaper seg og jeg synes ikke han er for tung, derfor jeg foreslo det. 

Da ville jeg kanskje gått for sekk, men test det på han først for å se hva han synes om å sitte oppi der. :)

Din bæsjer kanskje ikke utover hele seg selv heller? Han er litt skitten, så det er ikke bare tyngden som avgjør. Men jeg har helseproblemer som gjør at jeg ikke kan/skal bære så mye :)

Skrevet

Din bæsjer kanskje ikke utover hele seg selv heller? Han er litt skitten, så det er ikke bare tyngden som avgjør. Men jeg har helseproblemer som gjør at jeg ikke kan/skal bære så mye :)

Oh, excuse me, Princess. Du skrev at han for tung til å ha på armen og at sist hadde du han i hundebag og at du holdt på å bære deg ihjel, men samtidig skrev du at han var (over?) 7 kg - derfor jeg skrev som jeg skrev. 

Om han driter på seg selv på armen din så gjør han det i ryggsekken, i hundeveska og whatnot også, så vaske han burde du vel uansett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oh, excuse me, Princess. Du skrev at han for tung til å ha på armen og at sist hadde du han i hundebag og at du holdt på å bære deg ihjel, men samtidig skrev du at han var (over?) 7 kg - derfor jeg skrev som jeg skrev. 

Om han driter på seg selv på armen din så gjør han det i ryggsekken, i hundeveska og whatnot også, så vaske han burde du vel uansett.

Har du problemer eller? Ro deg ned litt, du! Noterer meg nicket ditt.

Ja, sist, i 2014! Sa jeg at sist var mai 2015? Nei. Det er lenge siden sist, og han har gått opp i vekt.

Les det jeg skriver, siter meg på at jeg skriver at han driter når jeg bærer ham. Så skal jeg svare på det.

Egentlig kan du pelle deg ut av tråden, du kommer bare med dritt uansett :)

Skrevet

Har du problemer eller? Ro deg ned litt, du! Noterer meg nicket ditt.

Ja, sist, i 2014! Sa jeg at sist var mai 2015? Nei. Det er lenge siden sist, og han har gått opp i vekt.

Les det jeg skriver, siter meg på at jeg skriver at han driter når jeg bærer ham. Så skal jeg svare på det.

Egentlig kan du pelle deg ut av tråden, du kommer bare med dritt uansett :)

Rapportert. 

• Liker 5
Skrevet

Håper dette ordner seg. Mulig forsikringen dekker transport? Synes dette hørtes vanvittig komplisert og stressende ut for hunden.

Et råd til TS er ihvertfall å la hunden få god tid å roe seg i flere dager etter denne hendelsen. Dette for å unngå at stresset setter seg.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta taxi da?

Anonymous poster hash: f741f...2b0
Gjest Evans
Skrevet

Har du mulighet til å trene litt på buss/trikk/byliv før dere skal inn til Oslo? Begynn i det små og ta en liten busstur nå og da, så blir han mer vant til at dere kjører buss, og du slipper problemene med stressmage?

Det er en fordel at hunden din blir vant med å ta buss/tog tenker jeg. Plutselig er det ett eller annet som gjør at dere må kjøre kollektivt, eller inn til en større by, og da er det greit å ha øvd litt på det på forhånd :)

Det vi gjør når vi kjører buss/tog/trikk er for det første å finne en plass hvor han kan ligge. Det er ikke alltid like lett, men som regel gjør folk plass så han kan ligge. Vi har med mye godbiter, og han får en liten godbit når han ser opp på oss og ligger stille på plassen han er anvist til. Sliter hunden med stressmage er det kanskje ikke like lurt med godbiter, men noen gode ord er sikkert godt.

Hunden din er på 7 kilo, i forhold til vårt lille beist på 35, så for han er det nok mer plass på trikk/buss. Vår hund blir i hvert fall litt ustø av å sitte, så det er en fordel at han ligger.

Jeg ville begynt med små korte bussturer. Bare ett stopp i starten, og økt. Så vil han forhåpentligvis bli vant med det etter noen ganger :) Og ikke gi opp: vår kasta opp på bussen en av de første gangene. Det var kjipt, men neste tur gikk det bedre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...