Gå til innhold

Spørsmål til dere med au pair.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker å ha en au pair hos oss.

Har lest en del om temaet, og ha gjort meg noen tanker som kanskje dere her på KG har svar på? :)

Vår minste skal ikke ha barnehageplass, men være hjemme med au pairen. Men da overskrider man vel fort de tilmålte timene hun kan jobbe hver uke?

Jeg er opptatt av å være inkluderende. Men hva gjør dere f.eks hvis dere har et vennepar på middag en lørdagskveld? Inviterer dere au pairen også?

Og hva hvis dere drar bort på besøk til noen.. Tar dere au pairen med?

Kan de jobbe ekstra mot betaling? F.eks passe ungene en helg mens vi er på julebord?

Oppholder au pairen seg sammen med dere i stua om kvelden eller trekker hun seg tilbake? Her vil hun få et stort rom på 20 kvadrat + eget bad og walk in closet.

Men jeg vil jo ikke at hun skal føle seg henvist dit når hun har fri.

Del gjerne noen tanker om hvordan dere gjør det... Redd for å tråkke en au pair på tærne... Grensen mellom jobb og del av familien er antakelig ganske hårfin....

Anonymous poster hash: cedc4...088

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke au-pair selv, men hvis du ønsker tilbakemeldinger og svar fra noen på andre enden kan jeg gjerne svare. Var au-pair selv i England når jeg var 17 år, og er evig takknemlig for min opplevelse. Har kontakt med min "ekstrafamilie" den dag i dag, nesten 8 år etter jeg flyttet dit.

Gjest Magdalene
Skrevet

Aupairer skal vel ikke bli brukt som dagmamma?

• Liker 8
Skrevet

Det høres ut som at du trenger en dagmamma, ikke en au pair. Var selv au pair i utlandet et år. Da var jeg med barna etter skoletid/dagmamma mandag til fredag. I tillegg gjorde jeg enkelt husarbeid en time om dagen. Det var da klesvask (barnas klær), rydde kjøkkenet etter frokost og barnas middag, holde orden på barnas rom og lekerom og slike ting. "Jobbet" rundt 5 timer per dag. Helgene hadde jeg fri.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

"En kan bli og få au pair gjennom en organisasjon eller sette opp en avtale på egen hånd. Ordningen kan bli misbrukt for å skaffe underbetalte hushjelper fra utlandet."

Sånne som deg ts skulle vært meldt til kripos. Det er slaveri du er ute etter.

Anonymous poster hash: 93170...2b5
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tar denne som anonym...

Bor tett på noen som er på sin tredje Au pair.

Jentene har alle brydd seg enormt mye om barna, men de jobber så utrolig mye. Eneste tilretteleggingen er at de går på norskkurs to x 3 timer i uka.

Minste er ikke i barnehagen, så hun har barnet hele dagen og flere timer pr kveld. Fulle dager i helger.

Det er ikke noe organ som fanger opp dette, så således jentene ikke sier ifra selv så blir det sånn.

Om de får ekstra betalt vet jeg ikke :) Så det kan være sånn de løser det, men det er generelt mye arbeid for de.

Husk også at barna blir veldig bundet til au pairen, hvis de er med de mesteparten av tiden. Har sett hun på 18 mnd som sa mamma til au pairen - sårende for moren, men når barnet er med au pairen 20 timer om dagen (sover sammen), så hva kan man forvente.

Anonymous poster hash: ba82c...f90
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok heller at å skaffe en dagmamma og eventuelt noen andre som kan passe kveld/helg hadde vært mer passende. Det du ber om er den type "tjener" som min farmor var for 60 år siden; hun lagde julemiddag til dem men fikk ikke sitte sammen med dem og spise engang. 

Anonymous poster hash: a2f62...45f
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tar denne som anonym...

Jentene har alle brydd seg enormt mye om barna, men de jobber så utrolig mye. Eneste tilretteleggingen er at de går på norskkurs to x 3 timer i uka.

Minste er ikke i barnehagen, så hun har barnet hele dagen og flere timer pr kveld. Fulle dager i helger.

Det er ikke noe organ som fanger opp dette, så således jentene ikke sier ifra selv så blir det sånn.

Om de får ekstra betalt vet jeg ikke :) Så det kan være sånn de løser det, men det er generelt mye arbeid for de.

Husk også at barna blir veldig bundet til au pairen, hvis de er med de mesteparten av tiden. Har sett hun på 18 mnd som sa mamma til au pairen - sårende for moren, men når barnet er med au pairen 20 timer om dagen (sover sammen), så hva kan man forvente.

Åja "stakkars mor". Som neglesjerer sitt eget barn og utnytter en ungdom som ikke får startet sitt eget liv fordi hun må være fulltidsmamma for noen andres barn for husly. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vår minste skal ikke ha barnehageplass, men være hjemme med au pairen.

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 7992c...9db

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 7992c...9db

For å spare penger selvfølgelig, så de kan reise vekk i helgene og overlate barna til tjenerkasten. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Skjønner jo at jeg ikke skulle spurt her. Vi er livredde for å tråkke på en au pair, og det var derfor jeg spurte. Vi er faktisk mennesker med stor omtanke for andre.

• Liker 6
Skrevet

"En kan bli og få au pair gjennom en organisasjon eller sette opp en avtale på egen hånd. Ordningen kan bli misbrukt for å skaffe underbetalte hushjelper fra utlandet."

Sånne som deg ts skulle vært meldt til kripos. Det er slaveri du er ute etter.

Ikke hvis au pairen får skikkelig betalt.

Skrevet

Ts her.

Skjønner jo at jeg ikke skulle spurt her. Vi er livredde for å tråkke på en au pair, og det var derfor jeg spurte. Vi er faktisk mennesker med stor omtanke for andre.

Vet du, det er ikke alle her som skjærer folk med hjelp i huset over en kam. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar denne som anonym...

Saken er jo den at de fleste filippinske jentene som kommer hit neppe gjør det for kulturutvekslingens del. Mange kommer først og fremst for penger, de sender pengene hjem, og sier neppe nei til å jobbe trippelt så lenge det blir penger av det.

Om det er "greit" å utnytte au pair-ordningen fordi jentene blir glade for pengene, varierer nok. Jeg synes ikke det er greit. Andre tenker nok annerledes.

Vi vurderte en stund au pair vi også, og var inne på diverse nettsider. Mitt valg- og råd til dere- ville være å velge en mannlig, tysk au pair. Det finnes en del gutter som vil dra på utveksling også, og også europeisk ungdom. Da er dere relativt sikre på at det ikke blir noe utnytting i det hele tatt ;)

Anonymous poster hash: a5444...120

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt au pair lenge, og er veldig fornøyd. Vi prøver å respektere de lover og regler som finnes for ordningen, og holder oss innenfor det timeantallet som gjelder og den betalingen som gjelder.

Skal det være en erstatning for barnehage, ligger det i sakens natur, at dere kommer til å bryte lovverket. Om dere vil bryte lovverket på dette området, får være opp til deres egen samvittighet. Hvis våre au pairer har gitt avkall på fritiden sin, har de fått ekstra betalt.

Ellers verner au pairer gjerne veldig om fritiden sin, og ønsker å tilbringe den sammen med sine egne venner, men tror noen er mer med på familielivet enn andre. En som bodde hos oss ville for eksempel alltid være med oss på ferie, selv om hun egentlig hadde fri, mens en annen ville ha fri mest mulig. Tror det er litt personavhengig :).

Anonymous poster hash: 4894e...242
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til en familie som hadde au pair, og au pairen gjorde alt husarbeidet og passet ungene fra morgen til kveld. I tillegg måtte hun dele rom med barna, som var 4 og 6 år.

Anonymous poster hash: 66987...370
Skrevet

Jeg kjenner til en familie som hadde au pair, og au pairen gjorde alt husarbeidet og passet ungene fra morgen til kveld. I tillegg måtte hun dele rom med barna, som var 4 og 6 år.

Da hadde jeg ikke klart å la være å si fra.

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg ikke klart å la være å si fra.

Familien bor ikke i Norge. Moren er norsk, og faren er spansk. Jeg vil tro det er internasjonale regler som gjelder, men jeg har annet å bruke ferien min på enn andres au pair.

Skrevet

Familien bor ikke i Norge. Moren er norsk, og faren er spansk. Jeg vil tro det er internasjonale regler som gjelder, men jeg har annet å bruke ferien min på enn andres au pair.

Sikker på at det var en au pair og ikke en vanlig tradisjonell hushjelp/barnepike?

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt au pair lenge, og er veldig fornøyd. Vi prøver å respektere de lover og regler som finnes for ordningen, og holder oss innenfor det timeantallet som gjelder og den betalingen som gjelder.

Skal det være en erstatning for barnehage, ligger det i sakens natur, at dere kommer til å bryte lovverket. Om dere vil bryte lovverket på dette området, får være opp til deres egen samvittighet. Hvis våre au pairer har gitt avkall på fritiden sin, har de fått ekstra betalt.

Ellers verner au pairer gjerne veldig om fritiden sin, og ønsker å tilbringe den sammen med sine egne venner, men tror noen er mer med på familielivet enn andre. En som bodde hos oss ville for eksempel alltid være med oss på ferie, selv om hun egentlig hadde fri, mens en annen ville ha fri mest mulig. Tror det er litt personavhengig :).

Anonymous poster hash: 4894e...242

Vi har ikke hatt noen intensjon om å bryte lovverk. På grunn av hvordan vi jobber ville au pair vært alene med minstemann 4 timer om dagen, 4 dager i uka. Derfor ser vi det ikke som nødvendig å ha barnehage. Eldste går til/fra skolen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...