AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #1 Skrevet 5. juni 2015 Jeg er under Nav nå, og tenkte at det kunne vært interessant å lese andres erfaringer. Kan være både positive og negative opplevelser og man kan skrive så mye eller lite man vil Kan jo begynne jeg, men min erfaring er dessverre mest negativ. Først og fremst er det jo en voldsom treghet i alt, og jeg har måttet mase mye på dem. Noe jeg egentlig føler er ganske unødvendig når man allerede er i en kjip situasjon. Har man i tillegg en spesiell sak eller visse ting krever litt mer vurdering,så er min erfaring at det om mulig går enda tregere. Kommunikasjon er ikke Navs sterkeste side,og da kommer masingen inn i bildet igjen. Det har vært en evig runddans for meg, og jeg har blitt sittende lenge uten å komme i gang med noe. Det er ingen god følelse, og jeg ble ganske deprimert av å leve i uvisshet. Så etter mange måneder kom jeg endelig i gang med noe, og det på grunn av at jeg har en fantastisk lege som har pushet på. Jeg synes hele opplevelsen av å samarbeide med saksbehandler og andre er ganske kaldt. Ingen smiler til deg eller er vennlig, men de er stort sett profesjonelle. Man føler seg liten, og noen ganger snakker de om meg som jeg ikke var i rommet. Akkurat som jeg er et barn, som er med på foreldremøte. Min mening har også svært lite å si egentlig. Jeg kan si hva jeg ønsker og hva jeg tror er best for meg, men egentlig har ikke det noe å si. Jeg forstår at de har sine regler og retningslinjer, men det er en vond følelse å ikke bli hørt eller tatt hensyn til. Sier jeg min mening, så kommer alltid spørsmålet "er det vanskelig?" Akkurat som jeg prøver å være vanskelig eller at jeg bruker unnskyldninger for å ikke jobbe. Jeg er ingen vanskelig person, og ønsker å prøve meg. Men min mening burde jo ha noe å si. Det er mitt liv, og det er jeg som skal leve med de endringene som blir gjort. Det er den følelsen av å bare være en i bunken, og at de vil ha deg bort fortest mulig. Jeg er takknemlig for at vi har et slikt system, men det er endel som ikke fungerer. Nav er også mer beskyttet enn andre serviceinstitusjoner, som er mer opptatt av å yte service og hva kundene/brukerne sier. Det å klage til Nav direkte for eksempel er av min erfaring ganske nytteløst. Følelsen jeg sitter med er at jeg skulle ønske at jeg aldri ble syk, og at jeg kunne klare meg selv. Forhåpentligvis blir jeg det snart, for jeg ønsker jo min selvstendighet tilbake. Ja,det var mine tanker og erfaringer. Noe av det er jo selvsagt slik jeg opplever det, og det blir veldig subjektivt. Andre som har erfaringer de vil dele Anonymous poster hash: fa379...904 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #2 Skrevet 5. juni 2015 NAV Trygd har hjulpet meg fra dag en da jeg gikk til lege med mine vansker, har aldri opplevd noe negativt og er superfornøyd med hjelpen jeg har fått. Går nå på AAP. NAV Sosial har jeg derimot hatt en veldig negativ erfaring med, da jeg en gang skulle forsøke å søke sosialhjelp, men ble møtt på en slik måte at jeg ga opp forsøket. Anonymous poster hash: 6bdf8...b9a
RompeRusk Skrevet 5. juni 2015 #3 Skrevet 5. juni 2015 Jeg har stort sett positive erfaringer Flinke ansatte som er høflige og hjelper til når jeg ringer. Får svart på alle spørsmål og god hjelp. Eneste negative jeg har opplevd, er 3 ganger hvor jeg har sendt inn papir som de har rotet bort. Egentlig ganske ekkelt da de ikke vet hvor mine sensitive opplysninger havner...
Brimi Skrevet 5. juni 2015 #4 Skrevet 5. juni 2015 Jeg har nesten bare positive erfaringer. Skulle søke om å få beholde pengene mens jeg dro på ferie og jeg fikk ikke beskjed om at søknaden var avklart. Fikk jo ja, men jeg måtte mase på de for å få svaret. Ellers synes jeg saksbehandleren min er kjempe grei. Han kan spørre om jeg er klar for f.eks arbeides trening eller hva enn de vil, men de respekterer når jeg sier nei. Enda blidere blir de om du møter de på halvveien. Jeg må f.eks ta opp en del fag da jeg aldri fullførte vgs.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #5 Skrevet 5. juni 2015 Personlig bare positivt så langt, men så har jeg og kun vært i kontakt med NAV i forbindelse med dagpenger og brukt deres ledige stillinger og for informasjon om regler for støtte og søknadsprosedyrer. Jeg gruer meg allikevel til kontakt med NAV i forbindelse med barn. Min samboer har blandet erfaring. Men hennes tidligere arbeidsplass hadde en god del skyld i noe av det. Anonymous poster hash: 87c5f...a22
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #6 Skrevet 5. juni 2015 Jeg har erfaringer med NAV både som arbeidsgiverrepresentant, sykemeldt og som jobbsøker. Alt i alt synes jeg de gjør en svært god jobb, med få unntak. Som arbeidsgiver opplevde jeg at NAV var ekstremt samarbeidsvillige overfor bedriften under oppfølging av sykemeldte arbeidstakere. Så lenge bedriften kunne vise at de hadde tenkt gjennom ulike forhold og kunne tilrettelegge innenfor rimelighetens grenser, var det ingen problem. Det var heller ikke noe problem den gangen vi hadde en arbeidstaker som vi av ulike grunner ikke kunne tilrettelegge mer for enn vi allerede hadde gjort. Da var NAV svært behjelpelige overfor denne arbeidstakeren slik at det ble fortgang både i helsebehandling og andre tiltak som kunne gjøre den personen arbeidsfør igjen. Det er kun én person innenfor NAV trygd (eller var det forvaltning?) som jeg opplevde at stilte med en generell mistro mot arbeidsgiver, og som var svært påståelig om at arbeidsgiver ikke hadde gjort pliktene sine, mens NAV var ufeilbarlige. En kort samtale avklarte situasjonen, der også. Som sykemeldt har jeg opplevd at dialogsamtaler har gått helt fint. Jeg har ikke hatt problemer med sykepenger, og har fått det jeg har rett til. Da jeg ble arbeidsledig fikk jeg svært god veiledning til utfylling av skjemaer for søknad om dagpenger, og gode råd om å søke om fritak fra karanteneperioden. (Jeg sa opp selv, og hovedregelen er 8 ukers karantene fra dagpenger.) Dagpengene ble beregnet på riktig grunnlag og jeg har ikke hatt noen problemer med å få dem. Da tiden for oppfølgingssamtale med saksbehandler kom, var dialogen god. Saksbehandler var konstruktiv, realistisk og imøtekommende. Det skal også sies at jeg kunne dokumentere at jeg som arbeidssøker hadde gjort det en arbeidssøker plikter, nemlig å søke jobber. Det ble ikke stilt urimelige krav om at jeg skulle søke irrelevante jobber på den andre siden av landet o.l. slik jeg har lest avisoverskrifter om. Jeg betviler ikke at det finnes mange som har problemer med saker innenfor NAV-systemet, men jeg tror oppriktig at de aller fleste saker er ganske uproblematiske. Anonymous poster hash: 5a1e4...61e 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #7 Skrevet 5. juni 2015 Er på AAP på 5. året og kan ikke annet enn å si at jeg er fornøyd med det meste hele veien. Aldri vært noe tull med utbetalinger, hyggelige veiledere på de tre kontorene jeg har tilhørt. De har vist forståelse og latt meg jobbe så mye jeg har hatt kapasitet til hele veien uten noe "mas". Et par ting som ikke har helt gått på skinner, men i en så stor bedrift som nav, må man nesten regne med at ikke alle er like kompetente. Anonymous poster hash: af02c...4a4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #8 Skrevet 5. juni 2015 Har dessverre ikke gode erfaringer med nav:( Jeg gikk ut av studiene og fikk ikke jobb med en gang men fikk hverken dagpenger eller AAP, fikk bare avslag, jeg klaget men fikk avslag igjen. Men jeg var jo ned-sauset i studielån, og de eneste sparepengene jeg hadde igjen var BSU, så den måtte jeg ta hull på da jeg fikk valget mellom intakt BSU eller tak over hodet. Hadde ikke noe av verdi å selge heller på en liten hybel. Det endte med at jeg tilbragte en uke på gaten. Heldigvis snublet jeg inn på en dårlig betalt jobb som overhodet ikke var studierelevant, men grep den med begge henda og tviholdt meg fast. Fikk heldigvis sove på jobben frem til jeg fikk leid meg ny hybel. Nå har jeg heldigvis en studierelevant og godt betalt jobb, så nå har jeg spart opp nok til å kunne klare meg 2 år uten hjelp fra nav slik jeg bor nå. Jeg bor faen ikke på gata en gang til. Anonymous poster hash: 415f6...135 1
asterix Skrevet 5. juni 2015 #9 Skrevet 5. juni 2015 Har dessverre ikke gode erfaringer med nav:( Jeg gikk ut av studiene og fikk ikke jobb med en gang men fikk hverken dagpenger eller AAP, fikk bare avslag, jeg klaget men fikk avslag igjen. Men jeg var jo ned-sauset i studielån, og de eneste sparepengene jeg hadde igjen var BSU, så den måtte jeg ta hull på da jeg fikk valget mellom intakt BSU eller tak over hodet. Hadde ikke noe av verdi å selge heller på en liten hybel. Det endte med at jeg tilbragte en uke på gaten. Heldigvis snublet jeg inn på en dårlig betalt jobb som overhodet ikke var studierelevant, men grep den med begge henda og tviholdt meg fast. Fikk heldigvis sove på jobben frem til jeg fikk leid meg ny hybel. Nå har jeg heldigvis en studierelevant og godt betalt jobb, så nå har jeg spart opp nok til å kunne klare meg 2 år uten hjelp fra nav slik jeg bor nå. Jeg bor faen ikke på gata en gang til.Anonymous poster hash: 415f6...135 Du kan da seriøst ikke gi NAV skylden for de problemene du nevner her. Når man er ferdig å studere må man selv gjøre alt man kan for å få seg en jobb i god tid før studiene er over. Må man flytte til "Indre Bortgjømma" for å få jobb så gjør man det. Har man sparepenger så bruker man de for å greie seg over kneika enten de står på en BSU eller ei. Det er faktisk ikke slik at NAV er til for å hjelpe kresne, tiltaksløse jobbsøkere å beholde sparepengene sine. 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #10 Skrevet 5. juni 2015 Ts her. Ja, jeg tror det er mange positive opplevelser med Nav, men må jo tenke på hvor mange som er innom Nav og alle er jo innom dem på et eller annet sted i livet. Men siden systemet er så stort så er det jo mange negative opplevelser også dessverre. Min sak tror jeg kunne vært løst med kommunikasjon og muligens en mer erfaren saksbehandler. De er i hvert fall enige i at det ikke er min feil. Endel av de dårlige opplevelsene kommer jo også av tidspress og slike ting. For eksempel har jeg fått andres papirer og daer det et eller annet som svikter.Anonymous poster hash: fa379...904
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #11 Skrevet 5. juni 2015 Du kan da seriøst ikke gi NAV skylden for de problemene du nevner her. Når man er ferdig å studere må man selv gjøre alt man kan for å få seg en jobb i god tid før studiene er over. Må man flytte til "Indre Bortgjømma" for å få jobb så gjør man det. Har man sparepenger så bruker man de for å greie seg over kneika enten de står på en BSU eller ei. Det er faktisk ikke slik at NAV er til for å hjelpe kresne, tiltaksløse jobbsøkere å beholde sparepengene sine. Det er vel helt unødvendig å kalle folk for tiltaksløse, syntes du ikke? Mange som sliter med å få jobb når studiene er ferdig, spesielt i disse dager med lav oljepris og kjøligere økonomi. Når det er sagt så er det ikke fordi NAV er kjipe som ikke støtter deg, men fordi man ganske enkelt ikke har opptjent rettigheter til AAP/dagpenger hvis man ikke har jobbet inn minimumsbeløpet de foregående årene. Anonymous poster hash: ffa78...811 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #12 Skrevet 5. juni 2015 Det er vel helt unødvendig å kalle folk for tiltaksløse, syntes du ikke? Mange som sliter med å få jobb når studiene er ferdig, spesielt i disse dager med lav oljepris og kjøligere økonomi. Når det er sagt så er det ikke fordi NAV er kjipe som ikke støtter deg, men fordi man ganske enkelt ikke har opptjent rettigheter til AAP/dagpenger hvis man ikke har jobbet inn minimumsbeløpet de foregående årene. Anonymous poster hash: ffa78...811 En eller annen jobb, et eller annet sted får man. Jeg har selv flyttet til småsteder og måttet avslutte BSU-sparingen pga at vi trengte pengene til å flytte dit vi begge fikk jobb. NAV er for å hjelpe de som faktisk ikke greier seg selv og ikke for de av oss som kanskje må ta noen ubehagelige valg for å greie oss videre.Anonymous poster hash: 13414...36b 3
Gjest Angry Man Skrevet 5. juni 2015 #13 Skrevet 5. juni 2015 NAV gjør vel stort sett en grei jobb. Men å klage til klagenmnda er heller håpløst. Jeg har aldri kommet over en eneste sak hvor klager har fått gjennomslag der, uavhengig av hvor god klagen er. Virker som om de bare sitter på gjerdet og skyver sakene foran seg til den på et senere tidspunkt havner i trygderetten. Det blir litt som å be om noe fra forsikringselskaper -rent stereotypisk sett.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #14 Skrevet 5. juni 2015 Jeg har gått på aap i tre år nå, fordi jeg er for syk til å jobbe nå. Er veldig takknemlig for at jeg får penger, men skulle ønske det kunne vært høyere utbetalinger.. Vet ikke hva som gjør meg dårlig, og med den lave satsen er det vanskelig å ta seg råd til doktorer. Hvis jeg hadde fått dobbelt så mye i måneden, kunne jeg kanskje fått ordentlig utredning, og sluppet å gå arbeidsledig. Det ville jo nav tjent på i lengden også. Ellers fornøyd!Anonymous poster hash: 58770...ee8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #15 Skrevet 5. juni 2015 Jeg synes nav burde ha hatt ett bedre system for å hjelpe unge ut i jobb. For er mange som søker jobber og oppsøker bedrifter men som aldri får napp, og da burde nav hjelpe bedre til. Men eneste formen for jobbhjelp de tilbyr er å plassere en på såkalte praksisplasser. er riktig det fyller CVn din, det er bra, bare trist at det faktisk ikke hjelper dge videre. en blir faktisk sendt fra praksisplass til praksisplass for å jobbe gratis, det er ren utnytting og ikke får man jobb heller... Anonymous poster hash: d9df3...844 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #16 Skrevet 5. juni 2015 Jeg synes nav burde ha hatt ett bedre system for å hjelpe unge ut i jobb. For er mange som søker jobber og oppsøker bedrifter men som aldri får napp, og da burde nav hjelpe bedre til. Men eneste formen for jobbhjelp de tilbyr er å plassere en på såkalte praksisplasser. er riktig det fyller CVn din, det er bra, bare trist at det faktisk ikke hjelper dge videre. en blir faktisk sendt fra praksisplass til praksisplass for å jobbe gratis, det er ren utnytting og ikke får man jobb heller... Anonymous poster hash: d9df3...844 Har du noen konkrete forslag til hvordan NAV kan gjøre dette? Jeg jobber med ungdom i NAV og skulle gjerne hatt en god løsning for hvordan kan kunne få flere ut i jobb, men jeg kan jo ikke lage jobber heller? Pr i dag har vi en masse tiltak vi kan sette i gang for å heve kompetanse, gi arbeidstrening, åpne dører til arbeidslivet og lignende, men ofte er det arbeidsgiverne som ikke vil gi ungdommene innpass videre. jeg er så lei alle som sier at NAV burde gjøre mer, men som ikke har noen ideer om HVA dette MER skal være? Får vi gode forslag så tester vi det selvsagt ut! Anonymous poster hash: 88ce0...ba3 5
Gjest O.G. Skrevet 5. juni 2015 #18 Skrevet 5. juni 2015 Har du noen konkrete forslag til hvordan NAV kan gjøre dette? Jeg jobber med ungdom i NAV og skulle gjerne hatt en god løsning for hvordan kan kunne få flere ut i jobb, men jeg kan jo ikke lage jobber heller? Pr i dag har vi en masse tiltak vi kan sette i gang for å heve kompetanse, gi arbeidstrening, åpne dører til arbeidslivet og lignende, men ofte er det arbeidsgiverne som ikke vil gi ungdommene innpass videre. jeg er så lei alle som sier at NAV burde gjøre mer, men som ikke har noen ideer om HVA dette MER skal være? Får vi gode forslag så tester vi det selvsagt ut! Anonymous poster hash: 88ce0...ba3 Jobbet i NAV selv og fikk aldri tilslag om å sende ungdommer som var litt ute og kjøre og gikk på sosialstønad om å få dem på folkehøyskole for litt innput og dannelse, selv om jeg kunne slå i bordet med at i Danmark hadde de hatt gode resultater med det. Kanskje du får det til?
Cowboy Lotte Skrevet 5. juni 2015 #19 Skrevet 5. juni 2015 Har svært dårlige erfaringer med nav. Nav sa at jeg var tilbakestående og at det var lite å hente mt. på jobb. Så følte meg naturligvis svært såret og lei meg. Er i karantene for å få noe pga jeg trodde det var Ok å tjene litt mens jeg fikk trygd, men det var tydeligvis galt. Får mulighet til å søke om hjelp fra og med neste måned... Har levd i campingvogn nå pga dårlig råd... 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #20 Skrevet 5. juni 2015 Jobbet i NAV selv og fikk aldri tilslag om å sende ungdommer som var litt ute og kjøre og gikk på sosialstønad om å få dem på folkehøyskole for litt innput og dannelse, selv om jeg kunne slå i bordet med at i Danmark hadde de hatt gode resultater med det. Kanskje du får det til? Spørs om det ville fungert. På min skole puttet de inn en håndfull utlendinger for å integrere dem, men de holdt seg bare til sin egen gruppe og hadde ikke blitt det spor mer integrerte da de sluttet. Det vl vel bli noe av det samme med ungdommer som ute på skråplanet også. Hadde et par sånne også på skolen, og de var like ille som da de begynte, i tillegg til at deres dårlige holdninger hadde smittet over på noen av de andre elevene. Anonymous poster hash: 5dc4e...258
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå