Gå til innhold

Jeg har bursdag i dag, men facebook ødelegger alt :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenkte jeg måtte lufte tankene litt...

Jeg har bursdag i dag, men bursdager har alltid vært et sorgens kapittel for min del. Da jeg gikk på barneskolen ble bursdagene mine alltid fylt med krangling og konflikter. Det var veldig dårlig miljø mellom jentene i klassen min, ikke noe særlig å vokse opp i. I tillegg var jeg veldig ''englebarn'' og skoleflink, og ble ikke akkurat akseptert på skolen. Siden jeg er fra en liten bygd,og ikke kunne komme meg vekk fra miljøet, hang jeg fast i mønsteret mitt både på barne, ungdom og videregående. Jeg fikk aldri aksept blant de andre, selv om jeg alltid har vært veldig hyggelig, morsom og snill. 

Har også vokst opp i en familie med vold, og å feire bursdagen hjemme bringer ikke med seg mye positive assosiasjoner akkurat. 

Så i all tid har bursdagen min aldri vært en særlig spesiell fin dag. Men samtidig ikke noe jeg har tenkt særlig over, da jeg alltid har vært så mye alene. 

Som sagt har jeg alltid vært skoleflink, og kom etter vgs inn på en linje med veldig høyt snitt på NTNU. Begynte nå i høst, og fikk meg ganske raskt en ''gjeng''. Jeg er ganske sikker på at alle de har en oppfatning av meg som en veldig blid og hyggelig jente - og det er jeg også. Mange som møter meg tror jeg er av oppfatning av at jeg har masse venner grunnet min personlighet. I tillegg er jeg slank, har langt brunt hår og får mye oppmerksomhet av gutter nå - noe jeg aldri fikk før. Ofte er det mange som spør om hvorfor jeg ikke har hatt kjæreste før osv. 

Jeg har det bedre nå, enn før, men fortiden henger mye igjen. Jeg har jo ikke noe nettverk fra før, og har vel kun 250 venner på facebook. 

Jeg er i prinsippet en som aldri har brydd seg om likes eller hilsener, men etter at jeg kom inn i et miljø, ble jeg det. Jeg ser nå at de fleste får over 50 hilsninger og masse likes. Jeg synes det er flaut og ydmykende, fordi jeg selv ikke vil klare å få mer enn kanskje 20 hilsener. Dette er spes. flaut når mange er av oppfatning av at jeg er svært utadvendt og blid som person. Synes det er utrolig sårt, og i år igjen har jeg valgt å fjerne fødselsdatoen min fra facebook. Ingen vet at jeg har bursdag, bortsett fra familien. Jeg synes dette er utrolig trist og leit, men klarer samtidig ikke leve med at folk ofte ''stalker'' profilen til en person, og dermed ser de få kommentarene. Jeg har selv lest her på forumet om folk som synes det er flaut med 30 kommentarer. Jeg hadde vært veldig takknemmelig for dette, men jeg ser at folk generelt er av den oppfatning av at det betyr mye. 

Jeg lurer på om jeg noensinne vil klare å ha bursdag.  :(  :cry:  :cry:

Anonymous poster hash: c65e7...86d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har 243 venner på facebook, og får lite kommentarer og likes på ting. 

For meg handler det om at jeg utad er en sprudlende og godt likt kvinne, men ikke veldig "sosial" på facebook. Når jeg er inne på andres profiler og ser få kommentarer eller likes, så tenker jeg at dette er en fornuftig person, som ikke bruker mediet til oppmerksomhet eller popularitet. 

Det verste jeg ser er mennesker som har 700+ venner og bilder. Altså... DET er flaut! 

Jeg har alltid slettet bursdagen min, og mener selv at de som ønsker å gratulere meg, får gjøre det via mobil eller i person. :) Jeg har for så vidt ikke feiret bursdagen heller siden jeg var 18 (7 år siden). 

Du har ingenting å være flau over, ingenting å måtte tenke på i sammenheng med din bursdag. Facebook blir brukt feil i mine øyne, og du kan være stolt av deg selv for ikke å være en del av "se på meg" gjengen der ute. :) 

Vi er veldig like på dette området, forskjellen er at jeg er stolt over å ha det slik :) Det håper jeg du også blir en dag. Du er en utadvendt og sprudlende person når du går ut av døra, andre må være det på facebook også, og det virker bare tullete... :) 

Anonymous poster hash: d8e5a...17c
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist, men du må ta ansvar om du ønsker å feire bursdagen din. Du skulle jo invitert de nye venninnene dine(og eventuelt resten av omgangskretsen din) på feiring og om det ikke går pga eksamenslesing så kunne du jo flyttet litt på feiringen eller bare tatt den med kake og ikke alkohol.

Samtlige facebookvenner på NTNU hadde sikkert gitt deg facebookgratulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist, men du må ta ansvar om du ønsker å feire bursdagen din. Du skulle jo invitert de nye venninnene dine(og eventuelt resten av omgangskretsen din) på feiring og om det ikke går pga eksamenslesing så kunne du jo flyttet litt på feiringen eller bare tatt den med kake og ikke alkohol.

Samtlige facebookvenner på NTNU hadde sikkert gitt deg facebookgratulasjoner.

Edit: Det er ingen som holder det mot deg at du hadde lite sosialt nettverk før du begynte å studere og om du ikke forteller om det kommer heller ingen til å finne det ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å melde seg ut av Facebook så er problemet løst :)

Anonymous poster hash: 43d18...89b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å skjule bursdagen sin på facebook :)

Og du! Gratulerer så masse med dagen :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Kun" 250 venner på FB?

Anonymous poster hash: 25cf7...544
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjul bursdagen din på facebook, problem sovled.

Gratulerer så mye med dagen :)

Endret av Sirah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer så masse med dagen! 

Anonymous poster hash: d8e5a...17c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer med dagen! :)

Jeg har med hånda på hjertet ALDRI lagt merke til eller tenkt over hvor mange hilsener og likes andre får på dagen sin. Og sånn vil jeg tro de fleste har det. Folk generelt vet var facebook og den virkelige verden ikke er det samme, har jeg inntrykk av :)

Og heller få, ektefølte hilsener enn mange "tomme". Ikke så lenge siden jeg hadde bursdag selv og jeg fikk endel hilsener, men mange av dem var fra typ folk jeg gikk på ungdomsskolen sammen med, eller venner av kollegaer som jeg bare har truffet en gang. Da vet du at disse bare sitter og gratulerer alle som har bursdag, det er neppe så mye genuint i de lykkeønskningene ;)

Anonymous poster hash: 7c759...e23
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke 250 var så få jeg da.. :P Mulig du er i en yngre aldersgruppe enn meg og at ting er annerledes der, men jeg har aldri gått inn på andres sider og sett hvor mange hilsner de har fått.

En venninne av meg hadde nettopp bursdag og jeg tror hun har noen innstillinger for å skjule veggen sin for folk men at man likevel kan skrive der? Var inne på siden hennes og la igjen en hilsen, og det var kun min egen jeg kunne se. Kanskje du kan stille inn sånn, så ser ingen enn du hvilket antall du får, men du kan få hilsner fra de du faktisk er venner med :)

Og du, jeg har heller nesten ikke noe nettverk fra jeg var ung, har kanskje 2-3 venner som er fra før studietiden min, så det er ikke uvanlig! Tenk på det positive, at du har en gjeng nå, du er heldig :)

Anonymous poster hash: 54792...798
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hånda på hjertet ALDRI lagt merke til eller tenkt over hvor mange hilsener og likes andre får på dagen sin. Og sånn vil jeg tro de fleste har det. Folk generelt vet var facebook og den virkelige verden ikke er det samme, har jeg inntrykk av :)

Og heller få, ektefølte hilsener enn mange "tomme". Ikke så lenge siden jeg hadde bursdag selv og jeg fikk endel hilsener, men mange av dem var fra typ folk jeg gikk på ungdomsskolen sammen med, eller venner av kollegaer som jeg bare har truffet en gang. Da vet du at disse bare sitter og gratulerer alle som har bursdag, det er neppe så mye genuint i de lykkeønskningene ;)

Nemlig. Jeg er selv en av dem som gratulerer alle med dagen hver dag. Jeg gjør det jo absolutt for å være hyggelig, men når det er mennesker man egentlig ikke kjenner så er det klart at det stort sett er for å være høfflig. Jeg skal ærlig innrømme at jeg skriver «Gratulerer med dagen :)» og bruker copy+paste på resten av lista. Er det gode venner bruker jeg mer tid på hilsenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 er da mange. Gjennomsnitts antallet for venner facebook brukere har er 120. 

Det finnes også en kognetiv grense for hvor mange vennskap en hjerne greier følge opp og det tallet er 150. http://en.wikipedia.org/wiki/Dunbar%27s_number

Ellers så syntes jeg du er i overkant opptatt av status på sosiale medier

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig!

Jeg gratulerer aldri noen med dagen på Facebook, jeg..... De jeg ønsker å gratulere sender jeg en melding eller ringer til. Syns nesten det er litt pinlig med alle de som bare slenger avgårde et "gratulerer" til Gud og hvermann. Selv har jeg også skjult bursdagen min på Facebook, for da vet jeg at de som faktisk gratulerer meg den dagen husker på dagen selv og virkelig ønsker meg gratulasjoner.

Jeg legger heller aldri merke til hvor mange gratulasjoner andre mennesker får på bursdagen sin. Hvorfor skulle det bety noe?

Mistenker at du er en del yngre enn meg og da betyr kanskje slikt mer, men uansett tror jeg det er du som gjør det til et større problem enn det faktisk er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har med vilje bare de aller nærmeste på face og er oppe i 40 stk, venner og familie. Kolleger og andre har jeg ikke på listen. Synes ikke 250 er få?

Anonymous poster hash: b9745...5d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Kun" 250 venner på FB?

TS her. Jeg vet det anses som normativt lite for min alder. Jeg selv synes det er helt forkastelig å tenke slik, fordi jeg av min bakgrunn vet at man aldri kan vite hva en person faktisk har vært igjennom. Men jeg vet at mange ser på dette og dømmer en. Jeg vet det er teit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først. Gratulerer med dagen!

Deretter: skru på bursdagen på face, men slutt å lev livet ditt gjennom face. Det er INGEN som bryr seg med hvor mange hilsner/ikke hilsner du får :P

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Jeg vet det anses som normativt lite for min alder. Jeg selv synes det er helt forkastelig å tenke slik, fordi jeg av min bakgrunn vet at man aldri kan vite hva en person faktisk har vært igjennom. Men jeg vet at mange ser på dette og dømmer en. Jeg vet det er teit. 

Ja, bli voksen. Jeg synes det var helt latterlig å lese startinnlegget ditt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Gratulerer med dagen!

Skru av den innstillingen på facebook. Folk bryr seg ikke om hvor mange som har skrevet eller ikke skrevet gratulerer med dagen på veggen din! 

At bursdagene dine til nå ikke har vært så bra, skal IKKE ødelegge for resten av bursdagene dine fremover, det må du bare bestemme deg for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...