Gå til innhold

Rett til innsyn i politisaker som omhandler en selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har man rett til innsyn i saker hos politiet som omhandler en selv? Jeg tenker da på om man har blitt tatt hånd om av politiet uten å ha gjort noe straffbart, for eksempel blitt satt i drukkenskapsarresten, blitt fraktet til legevakt av politiet eller lignende. Altså; ikke-straffbare forhold der politiet har vært innblandet, og saken loggført. Hvilke rettigheter har man i forhold til slike saker - kan man få lese dokumenter eller få utlevert kopi av disse, eller har man ikke rett på noe som helst?

Anonymous poster hash: 3386a...0cb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du blir satt i drukkenskapsarresten så har du jo gjort noe potensielt straffbart. De tar deg ikke inn der for moro skyld.

Anonymous poster hash: 011d7...87e

AnonymBruker
Skrevet

Det var bare et eksempel, men dessuten blir man ikke anmeldt kun for å være for full. Uansett; i det tilfellet som gjør at jeg lurer, var det snakk om et ikke-straffbart forhold (og ingen arrest).

Skrevet

Om du blir satt i drukkenskapsarresten så har du jo gjort noe potensielt straffbart. De tar deg ikke inn der for moro skyld.

Nei, ikke nødvendigvis. Politiet kan innbringe mennesker for beruselse dersom beruselsen gjør at de ikke kan ta vare på seg selv. Før i tiden ble man straffet for slikt, men det blir man ikke lenger etter at løsgjengeriloven ble fjernet tidlig på 2000-tallet. 

Dersom du kontakter politiet vil jeg tro du på ett eller annet vis kan få vite hva som er loggført om deg. Det blir ikke så mye papirer ut av en innsettelse i drukkenskapsarrest, men det loggføres jo.

Er det snakk om en straffesak skal du så vidt jeg vet ha tilgang til dine egne avhør, i alle fall. Men dette får du egentlig best svar på om du tar kontakt med politiet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Saken det er snakk om er at jeg ble kjørt av politiet til sykehus, altså ikke noe straffbart. Jeg skulle likevel gjerne lest hva som skjedde, da jeg ikke husker noe av hendelsen selv. 

Gjest rabrabara
Skrevet

Det tror jeg du har. Send en skriftlig henvendelse.

AnonymBruker
Skrevet

Saken det er snakk om er at jeg ble kjørt av politiet til sykehus, altså ikke noe straffbart. Jeg skulle likevel gjerne lest hva som skjedde, da jeg ikke husker noe av hendelsen selv.  Anonymous poster hash: 3386a...0cb

Situasjonsavhengig hva du har innsynsrett i. Kan ikke besvares uten inngående kjennskap til saken. Spør pomitiet, evt. En advokat.

Anonymous poster hash: 05fbb...0dc

Skrevet

Saken det er snakk om er at jeg ble kjørt av politiet til sykehus, altså ikke noe straffbart. Jeg skulle likevel gjerne lest hva som skjedde, da jeg ikke husker noe av hendelsen selv. 

Da tar du enkelt og greit kontakt med politiet og forklarer saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...