Gå til innhold

Matbudsjett for to studenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Min kjæreste og jeg flytter sammen nå i august, og trenger i den forbindelse litt råd om mat. Vi er begge kommende studenter, for øyeblikket uten deltidsjobber på studiestedet, men satser på at minst en av oss får det. I tillegg har vi begge sommerjobber, og jeg en vikarjobb i hjembyen (med vakter satt opp i julen).

Dersom vi ikke, hvilket vi satser på å gjøre, sparer deler av pengene fra lånekassens utbetalinger i august sitter vi med 4900 kr etter alt av (forutsette) regninger er betalt. Sparer vi minst 1500 kr av utbetalingene i august/januar sitter vi da med 7900 kr i måneden. Hvor mye av dette vil realistisk gå til mat og andre husholdningsartikler? (Gjerne tilpasset 4900 kr rammen)

Ingen av oss er ekstreme storspiser... :)

Anonymous poster hash: 807e7...432
AnonymBruker
Skrevet

Er du prisbevisst og kjøper billige alternativ klarer dere dere lett på 3000kr

Anonymous poster hash: b774f...03d

Skrevet

Kommer veldig an på hva dere pleier å spise. Vegetarmat med bønner er billigere enn kjøtt for eksempel. Bruker dere mye brød bør dere bake selv osv.

Men rundt 2000 i mnd bør absolutt være nok! De fleste uker er det jo kun mat som skal kjøpes, ikke Zalo og OMO og slikt.

AnonymBruker
Skrevet

For å slippe å leve kjipt ville jeg satt budsjettet til 4000,-

Husk at menn spiser mer enn kvinner, så en rettferdig fordeling av budsjettet tar hensyn til dette. Dere bør altså ikke dele likt, han bør betale mer enn deg.

Anonymous poster hash: 73e1a...5d2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hva dere pleier å spise. Vegetarmat med bønner er billigere enn kjøtt for eksempel. Bruker dere mye brød bør dere bake selv osv.

Men rundt 2000 i mnd bør absolutt være nok! De fleste uker er det jo kun mat som skal kjøpes, ikke Zalo og OMO og slikt.

2000,- på TO mennesker?

• Liker 5
Skrevet

2000,- på TO mennesker?

Ja? Hvis man kjøper det billigste alternativet og bruker fryseren for det den er verdt så er det fullt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Ja? Hvis man kjøper det billigste alternativet og bruker fryseren for det den er verdt så er det fullt mulig.

Jeg vil hevde at det er et ganske vanskelig mål for de fleste å holde seg til 2000,- for to mennesker. Har du virkelig summert alt du bruker på mat og kommet frem til at en tusenlapp i måneden er det du trenger?

Det er ikke sikkert at TS har tilgang til fryser eller kanskje de bare har fryserplassen i et vanlig kjøleskap.

Jeg føler ofte at det er litt prestisje på KG i å bruke minst mulig penger på mat og komme med matbudsjett som for svært mange er umulige å overholde om man ikke handler mat i Sverige eller lignende.

Husk at TS og partner skal leve greit selv om de er studenter. 

Selv lever jeg for tiden på et særdeles stramt budsjett hvor kosten er ensidig og jeg må ut med 1500,- i måneden for meg selv.

Kunne du gitt meg et eksempel på hvordan man lever for 1000,- i måneden for en person? For jeg tror kanskje du har satt summen noe lavt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil hevde at det er et ganske vanskelig mål for de fleste å holde seg til 2000,- for to mennesker. Har du virkelig summert alt du bruker på mat og kommet frem til at en tusenlapp i måneden er det du trenger?

Det er ikke sikkert at TS har tilgang til fryser eller kanskje de bare har fryserplassen i et vanlig kjøleskap.

Jeg føler ofte at det er litt prestisje på KG i å bruke minst mulig penger på mat og komme med matbudsjett som for svært mange er umulige å overholde om man ikke handler mat i Sverige eller lignende.

Husk at TS og partner skal leve greit selv om de er studenter.

Selv lever jeg for tiden på et særdeles stramt budsjett hvor kosten er ensidig og jeg må ut med 1500,- i måneden for meg selv.

Kunne du gitt meg et eksempel på hvordan man lever for 1000,- i måneden for en person? For jeg tror kanskje du har satt summen noe lavt.

Jeg sier ikke at alle klarer det, men det er mulig.

Hvis man baker alt selv, lager retter som chili con carne, lasagne, pasta med saus og supper med masse grønnsaker og for eksempel bønner og linser i heller enn mye kjøtt, kjøper det billigste alternativet av pålegg.. Spiser havregrøt med fryste blåbær noen ganger i uka. Det er fullt mulig!

Eksempel på kjøttmiddag; kyllingburger. En pakke kjøttdeig 17-25 kr + ett egg og evt krydder. Hjemmebakte brød max 10 kr for fire når man baker stor porsjon. Kanskje 25 kr til sammen for blandet salat og hjemmelaget hvitløksdressing.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at alle klarer det, men det er mulig.

Hvis man baker alt selv, lager retter som chili con carne, lasagne, pasta med saus og supper med masse grønnsaker og for eksempel bønner og linser i heller enn mye kjøtt, kjøper det billigste alternativet av pålegg.. Spiser havregrøt med fryste blåbær noen ganger i uka. Det er fullt mulig!

Eksempel på kjøttmiddag; kyllingburger. En pakke kjøttdeig 17-25 kr + ett egg og evt krydder. Hjemmebakte brød max 10 kr for fire når man baker stor porsjon. Kanskje 25 kr til sammen for blandet salat og hjemmelaget hvitløksdressing.

Jeg vil se et fullstendig ukesbudsjett for en person som kommer ut på 250,- som er oppnåelig for en student med liten fryserplass.

Takk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En pakke kjøttdeig 17-25 kr + ett egg og evt krydder. Hjemmebakte brød max 10 kr for fire når man baker stor porsjon. Kanskje 25 kr til sammen for blandet salat og hjemmelaget hvitløksdressing.

Ok, dette er altså middag for en dag for to stykker.

kjøttdeig 25,-

egg (billigste fra First Price) - 1,67

salat/dressing - 25,-

brød - 2,50

dette blir da 54,17, jeg avrunder til 55,- for krydder.

55,-*30 = 1650,- kroner

Da har du altså 350,- kroner igjen til frokost, lunsj, kveldsmat og mellommåltider for to stykker for en hel måned.

Kan du sette opp dette regnestykket?

Din forestilling om at du bruker 2000,- på to mennesker er en ren utopi.

Skrevet

kjøttdeig 25,-

salat/dressing - 25,-

brød - 2,50

55,-*30 = 1650,- kroner

Da har du altså 350,- kroner igjen til frokost, lunsj, kveldsmat og mellommåltider for to stykker for en hel måned.

Men kjære vene.. De skal ikke spise kyllingburger hver dag i mnd så regnestykket ditt er jo uansett feil.

Jeg kommer ikke til å sette opp noe budsjett for deg, det får hver enkelt gjøre for sin husstand ut i fra hvilke behov de har. Jeg mener fortsatt at man kan klare seg på den summen, det et tross alt snakk om maten bare. Jeg sa også i første innlegg at jeg regner andre ting som såper utenom siden dette ikke kjøpes inn hver mnd. Det er heller ikke tatt høyde for ekstra kos her i form av snacks, brus osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var supersavere og brukte mellom 1200-1800 i måneden på mat. 

Det gikk i innhandling av tilbud (særlig hvitost, såper og ting som koster en del, men nødvendig). 

Vi fikk tilbudsaviser i posten og handlet ut fra disse, og en fryser er ikke overvurdert å ha i hus! 

Vi levde ikke fattig heller, men kunne spare litt i måneden til andre ting når vi hadde et slikt budsjett. 

En annen ting er å handle en gang i uken, og planlegge hva en trenger, med en god handleliste. 

Det er også viktig å ha ryddige skap og kjøleskap, slik at en ser hva man har til en hver tid. Søk også gjerne opp tips til rimeligere mat og slikt, den kunnskapen kom veldig godt med for oss :)

Vårt budsjett lå på 2000 i måneden, men vi var omtrent alltid under (såfremt det ikke var familieselskaper over eller bursdager). På det beste brukte vi 500 på to uker, hvor en ukeshandling og det vi hadde i frysen varte i 15 dager. DA var vi litt imponert. Vi gjorde for så vidt også litt sport i å se hvor lite vi kunne bruke uten å knaske knekkebrød med gress på. Men hjelpes så mye en fikk til overs Matbudsjettet er absolutt en obs obs av utgifter i måneden, så det er flott at dere ønsker å være bevisst dette allerede! :)

Anonymous poster hash: e13d1...0c1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til at vi fant vaskepulver på 1 kilo til 20 kroner stykke (Nøytral som koster 45,- til vanlig på halve pakka!). Det var et "jubileumstilbud". Vi brukte 200 på det, og etter ett år begynner lageret å bli mindre. Om man tenker slikt, kan en fort spare mye i lengden. :) Det samme gjorde vi med oppvaskpulver når det var supertilbud på det. 

Det samme gjelder generell klesvask. Vent med klesvasken til dere kan fylle den helt opp, samme med oppvaskmaskin. Skru av lys og tenk strøm når dere er hjemme.

Etterhvert går dette på automatikk, og en handler og tenker økonomisk til daglig. 

Og ja, gled dere til studenttilværelsen, den er fantastisk og jeg savner det!!! :(

Anonymous poster hash: e13d1...0c1
AnonymBruker
Skrevet

2000,- på TO mennesker?

Jeg bruker 1000 kr i måneden på mat på ETT menneske. Mye her som også må kastes på grunn av at det går ut på dato før jeg rekker å få det spist opp. 

Anonymous poster hash: fe08b...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 1000 kr i måneden på mat på ETT menneske. Mye her som også må kastes på grunn av at det går ut på dato før jeg rekker å få det spist opp. 

Jeg spiser for øvrig sunt og variert. Jeg spiser alltid til jeg er mett og spiser kjøtt hver dag. Jeg lager også det meste fra bunnen av, så det er jo også rimeligere. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kjøttdeig 25,-

salat/dressing - 25,-

brød - 2,50

55,-*30 = 1650,- kroner

Så dette konkluderer du med ved å sette opp et regnestykke der man spiser kyllingburger hver dag i måneden? 

Det er for øvrig kjøttet som koster mest når det gjelder mat (hovedsakelig middagsmat). Frokost-, lunsj- og kveldsmat er ikke det som gjør størst utslag på matbudsjettet. Her kan man også ty til svært mye hjemmebakst, noe som er rimelig i lengden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres urealisisk ut for min del.. Vi er to personer og levde ganske sparsommelig når begge studerte, klarte likevel ikke bruke under 3000.. 2000 på to personer er ekstremt lite.. Ca 70 kroner om dagen for en middag. Da skal man kutte ut kjøtt iallfall.

Anonymous poster hash: a4fa0...206

AnonymBruker
Skrevet

Høres urealisisk ut for min del.. Vi er to personer og levde ganske sparsommelig når begge studerte, klarte likevel ikke bruke under 3000.. 2000 på to personer er ekstremt lite.. Ca 70 kroner om dagen for en middag. Da skal man kutte ut kjøtt iallfall.

Nei, man kan selvsagt spise kjøtt og fortsatt ligge på ca 2000 kr i måneden på to personer.

Dersom man synes dette blir vanskelig kan man gjerne redusere kjøttmengden på tallerkenen og heller spise litt mer grønnsaker og annet tilbehør. Det gir også et bedre og sunnere kosthold. 

• Liker 2
Skrevet

Det andre anonymbruker svarte deg!

Selvfølgelig kan man lage middag for to med kjøtt til godt under 70 kr.

Skrevet

kjøttdeig 25,-

salat/dressing - 25,-

brød - 2,50

55,-*30 = 1650,- kroner

Går man ut fra dette regnestykket og kjøper kylling/svinekjøttdeig til 17 kr, blir summen per mnd 1410. Med 590 kr igjen til lunsj, frokost og kvelds. Med hjemmelaget brød og billig pålegg er dette fullt mulig

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...