Gå til innhold

klarer jeg master i matte med en 2'er i R2?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt som har lyst å ta master i matematikk for å bli lærer på vgs. Problemet er at jeg er usikker på om jeg klarer dette, har bare en 2'er i R2 (3mx).

Anonymous poster hash: 53e22...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det klarer du ikke, med mindre du gikk inn for å gjøre det svakt i alle vurderingssituasjoner.

Anonymous poster hash: ad9c8...880
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Når du kommer på universitetet vil du oppdage at matematikkundervisningen går atskillig raskere enn på videregående, og at det ganske fort blir relativt avansert, så jeg tror du vil slite. I alle fall hvis du har jobbet noenlunde jevnt og trutt på videregående, og likevel ikke oppnådd bedre resultat en en toer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg deg et fag som er lettere for deg. :)

Anonymous poster hash: c209a...5dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kommer på universitetet vil du oppdage at matematikkundervisningen går atskillig raskere enn på videregående, og at det ganske fort blir relativt avansert, så jeg tror du vil slite. I alle fall hvis du har jobbet noenlunde jevnt og trutt på videregående, og likevel ikke oppnådd bedre resultat en en toer.

Hva om jeg først velger grunnskoleutdanning med bachelor, så ta master? Tror du jeg klarer dette da? :/

Anonymous poster hash: 3558c...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg først velger grunnskoleutdanning med bachelor, så ta master? Tror du jeg klarer dette da? :/Anonymous poster hash: 3558c...f0b

Grunnskolelærerutdanning mener jeg

Anonymous poster hash: 3558c...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk 2 i standpunkt på vgs og har no en master i matematikk. Skal dog sies at den karakteren var pga. latskap. Kom opp til eksamen muntlig og fikk 6.

Jeg vil påstå at du nok minst burde kunne klare 4-5 uten de store anstrengelser får å komme gjennom matematikkstudiet uten for mange grå hår. ;)

Anonymous poster hash: c3e50...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med lektorutdannelse innen realfag?

Jeg tar selv en realfagsutdannelse ved UiB, den letteste mattematikken MAT101 tilsvarer omtrent r2 (som bare er et innføringsfag). Hvis du skal gjennomføre en bachelor i ren mattematikk må du virkelig belage deg på blodslit for r2'en er bare piece of cake i forhold til hva som kommer...

Anonymous poster hash: ca406...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Hvorfor så ivrig på å studere matematikk når du har så dårlige resultater i det?

Riktignok vil du helt sikkert modnes i løpet av tiden på lærerhøgskolen, men en lærerutdannet er vel uansett ikke automatisk kvalifisert til å starte på et masterstudium i matematikk? I matematisk fagdidaktikk, kanskje, men ikke i "vanlig" matte? (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også elendig i matte på vgs, men tok master i fysikk. Latskap hos meg også.

Jobber du godt og sliter med å forstå kan det hende det er greit å velge en annen retning en ren mattemaster. Kjenner dog en fyr som slet med matten på vgs, men har tatt en tung doktorgrad.

Noe av lærermatten er vel mer hvordan man skal lære fra seg? Og det kan godt hende dette passer godt for deg og gjør at du forstår mer.

Anonymous poster hash: 9be9f...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2 i standpunkt på vgs og har no en master i matematikk. Skal dog sies at den karakteren var pga. latskap. Kom opp til eksamen muntlig og fikk 6.

Jeg vil påstå at du nok minst burde kunne klare 4-5 uten de store anstrengelser får å komme gjennom matematikkstudiet uten for mange grå hår. ;)

Anonymous poster hash: c3e50...4a9

Muntlig eksamen i matte er jo tullete. Enhver elev kan få toppkarakter på muntlig eksamen, til tross for lav karakter i standpunkt. Karakter på muntlig eksamen i matte reflekterer ikke karakternivået ditt. 

Anonymous poster hash: d0913...b80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig eksamen i matte er jo tullete. Enhver elev kan få toppkarakter på muntlig eksamen, til tross for lav karakter i standpunkt. Karakter på muntlig eksamen i matte reflekterer ikke karakternivået ditt. 

Det kommer helt an på hvordan eksamen er lagt opp. På universitetet hadde vi flere ganger muntlig eksamen på masteremner, og det er utrolig hvor mye man kan få kommet gjennom på en liten time.

Anonymous poster hash: 6f56d...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2er i matte R1 på videregående, men studerer nå til en bachelor i realfag som innebærer en del matte og logikk (dog ikke overveldes mye, men du må forstå algoritmer og grunnleggende matematikk). Jeg klarer meg veldig fint her, og stortrives, til tross for at jeg ikke har noen realfag utover R1 på vgs. Men som faglærerene ved mastermøtet rådet oss til: velg det du gjør det best i, og trives best med. Hvis du synes matte er uhorvelig vanskelig, you're gonna have a bad time med master i matematikk. Det er vel heller ikke noen krav å ha master i matematikk dersom du ønsker å undervise i det på videregående? Holder ikke en vanlig lektorutdannelse?

Anonymous poster hash: a46fa...0ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hvordan eksamen er lagt opp. På universitetet hadde vi flere ganger muntlig eksamen på masteremner, og det er utrolig hvor mye man kan få kommet gjennom på en liten time.

Anonymous poster hash: 6f56d...451

Selvsagt er det snakk om VGS. Man har ikke karakterer fra 1-6 på universitetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt sett lite lurt å studere noe man ikke har anlegg for bare for å bli god til det. Du konkurrerer med studenter som hadde 5 eller 6 i R2 på vgs... Kjedelig å ha en grad med dårlige karakterer, hva med å ta master i faget du er best i?

Anonymous poster hash: f76ab...ee5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Jeg er en gutt som har lyst å ta master i matematikk for å bli lærer på vgs. Problemet er at jeg er usikker på om jeg klarer dette, har bare en 2'er i R2 (3mx).

Anonymous poster hash: 53e22...fd4

Hvis den dårlige karakteren skyldes latskap el. annet og du har en god karakter i R1, så kan det godt hende du kan klare det helt fint.

Jeg kjenner folk med master i matematikk som har 3 fra 3mx(tilsvarende r2) og også noen dom ille hadde matematikk utover 1mx(tidligere vår det kun ett år obligatorisk matematikk på vgs).

Du bør derimot ha interesse og evner, og om du jobbet hardt i r2 og kun fikk en toer, så vil jeg anbefale deg å starte med noe annet. Det er også mulig å eventuelt ha matematikk som sitt undervisningsfag nr to, og da trenger du kun 60 studiepoeng.

Om du har veldig lyst til å bli god i matematikk, så begynner du å studere matematikk. Får du gode karakterer(snitt på c eller bedre), så er det bare å satse på en mastergrad også. Om du syns det er vanskelig, så kam du heller begynne på noe annet. Jeg vil påstå at noen studiepoeng matematikk vil være nyttig for deg uansett.

Mvh

matematiker

Anonymous poster hash: da83e...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...