Gå til innhold

Mulig å bli vegetarianer uten å kunne spise soya?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har såvidt begynt å tenke på dette så beklager hvis det er et dumt spørsmål :fnise:

Jeg kan ikke spise soya pga at hormonene mine løper løpsk av det men det virker som alle kjøtterstatninger er laget av soya :klo:

Anonymous poster hash: 0f891...280

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har såvidt begynt å tenke på dette så beklager hvis det er et dumt spørsmål :fnise:

Jeg kan ikke spise soya pga at hormonene mine løper løpsk av det men det virker som alle kjøtterstatninger er laget av soya :klo:

Det går selvsagt helt fint. Du kan spise bønner, linser og kikerter.

Anonymous poster hash: 174e5...87c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går selvsagt helt fint. Du kan spise bønner, linser og kikerter. Anonymous poster hash: 174e5...87c

Takk for svar :) Det er nok proteiner i belgfrukter altså?

Skrevet

Jepp, mange kjøtterstatninger er laget av soya. Men så er ikke kjøtterstatning særlig godt da, så det gjør vel ikke noe?  :laugh: Du kan evt bruke det AB over nevnte som en slags erstatning, men det å være vegetarianer er mye morsommere om man lager litt annet enn typisk kjøtt og potet-middag med kjøtterstatning/uten kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtterstatninger i det hele tatt som veganer. Det jeg spiser som er laget av soya er soyasaus.

Jeg spiser bønner, linser, erter (både grønne og de man bløtlegger), grønnsaker, nøtter, frukt.

Så tar jeg b12 og D-vit om vinteren

Har ikke hatt noe mangler hittil.

Vanskelig å spise for lite proteiner. Spesielt dersom du er vegetarianer som spiser melkeprodukter og egg burde det være benkers.

Anonymous poster hash: ab326...451
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere :) Da skal jeg lese meg opp!

Det virket liksom så trist å måtte snu før startlinjen så jeg måtte bare spørre :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere :) Da skal jeg lese meg opp!

Det virket liksom så trist å måtte snu før startlinjen så jeg måtte bare spørre :fnise:

Og hvis du ikke har planer om å være superstreng så kan du jo også spe på med egg. Det gjør jeg. Har en nabo (på grønland i oslo!!!) som har et par høner i bakgården, så får av han.

Anonymous poster hash: ea5b6...2b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Det er nok proteiner i belgfrukter altså?

Jeg bruker erteprotein, i tillegg til bønner, linser og kikerter. På den måten er jeg helt sikker på at jeg får i meg alt jeg trenger, da jeg trener en del. Bruker også ulike typer frø og nøtter. Vil anbefale deg å sette deg ganske godt inn i dette slik at du har nok kunnskap til å lage god og næringsrik mat. :)

Anonymous poster hash: 174e5...87c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det mulig :) Er ikke mye soya jeg spiser utenom soyasaus i ny og ne og eventuelt frossen kjøtterstatning(som ofte inneholder soya) dersom jeg skal i selskap. 

Anonymous poster hash: a7be8...c15
  • Liker 1
Skrevet

Du kan også lage "kjøtt" av nøtter, f.eks valnøtter. Kjempe godt med deilig saus og poteter. Det er noe som heter glutenkoteletter også, det er veldig godt med løk og sjampignon :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen! :strix:

Skrevet

Bare hyggelig ;)   Del gjerne tips etterhvert du også :popcorn:

Skrevet

Neida, soya er ikke et must

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også lage "kjøtt" av nøtter, f.eks valnøtter. Kjempe godt med deilig saus og poteter. Det er noe som heter glutenkoteletter også, det er veldig godt med løk og sjampignon :)

glutenkoteletter, er det det som også kalles sei-tan? En deig av hvetemel og vann som kokes, og som etterpå kan skjæres opp og stekes?

Anonymous poster hash: 3aa6b...66b

Skrevet

Jeg var veggis(pesch egentlig, spiste fisk) i 6 år, uten å røre soya, hadde ikke gjort det om jeg var fult vegetarianer heller!

Skrevet

glutenkoteletter, er det det som også kalles sei-tan? En deig av hvetemel og vann som kokes, og som etterpå kan skjæres opp og stekes?

Anonymous poster hash: 3aa6b...66b

Kanskje det. Høres likt ut. Har ikke laget den selv enda, bare blitt servert :) Men det skal visst brukes en del tid på det. Og godt er det;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser aldri soya, og aldri kjøtterstatningsprodukter. Jeg får protein fra bønner, linser, grove kornprodukter, melkeprodukter og egg. 

Anonymous poster hash: 619c1...49a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...