Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger og oppsigelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har vært veldig syk og er det fortsatt. Mottar AAP, har gjort det i snart to år. Jeg har vært fast ansatt i mange år, og hadde møte med jobben og fikk beskjed om at jeg blir sagt opp, fordi jeg har vært borte i jobben i ca to år. (De har lov til å gjøre dette ift lover/regler) 

Men så kom jeg til å tenke at det kanskje "ser bedre ut" om jeg sier opp selv? Jeg tenker sånn en gang i fremtiden, om jeg skulle bli frisk og søke nye jobber, så ser og høres det bedre at jeg selv sa opp, enn at det skal komme frem at jeg ble oppsagt? 

Men om jeg sier opp jobben min, får dette konsekvenser for AAP jeg mottar, vil jeg miste rett på dem? Er det noe annet jeg ikke har tenkt på som kan få negative konsekvenser om jeg sier opp? 

Takknemlig for svar : ) 

Anonymous poster hash: 743d1...210
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville sagt opp selv. 

Anonymous poster hash: 9535f...fef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stor forskjell på å bli sagt opp pgs sykdom og langt fravær, og å bli sagt opp fordi du er udugelig. Jeg hadde ikke sagt opp selv, tviler på at det har noe å si når du en gang skal søke ny jobb. Hullet i cven må du uansett forklare, og da forstår jo nye arbridsgivere hvorfor ansettelsesforholdet ble avsluttet.

Anonymous poster hash: 2a357...b26

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stor forskjell på å bli sagt opp pgs sykdom og langt fravær, og å bli sagt opp fordi du er udugelig. Jeg hadde ikke sagt opp selv, tviler på at det har noe å si når du en gang skal søke ny jobb. Hullet i cven må du uansett forklare, og da forstår jo nye arbridsgivere hvorfor ansettelsesforholdet ble avsluttet.

Anonymous poster hash: 2a357...b26

Takk for svar :) 

Ja, det er jo som du sier, stor forskjell på å bli sagt opp pga sykdom og udugelighet. Du skriver at du ikke hadde sagt opp selv, jeg bare lurer på hvorfor? :) Jeg tenker at det er mer "ansvarsfullt" å si opp selv, men kanskje jeg tenker feil? Er så usikker på "hva som lønner seg".... Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke si opp selv. La arbeidsgiver få arbeidet med gjennomføring. For en fremtidig arbeidsgiver spiller det ingen rolle, så lenge begrunnelsen er så langvarig sykdomsfravær.

Anonymous poster hash: 2023a...b4c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at dersom du sier opp i vanlig jobb, så må du vente noen uker ekstra før du får dagpenger. Jeg ville spurt noen I nav først, i tilfelle du mister AAP eller noe om du slutter. NAV kan jo ikke vite om du kommer til å bli sagt opp, eller om du sier opp bare fordi du syntes jobben er kjedelig.

Anonymous poster hash: 01bb9...b16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar :) 

Flere som har noen innspill ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon for noen år siden. Jeg valgte å si opp selv. Men da fikk jeg høre fra NAV at det skulle jeg ikke gjort, det er arbeidsgiver som skal gjøre det. Jeg husker ikke helt hvorfor det var slik, tror det var noe med at det er deres oppgave og ikke den som er syk.

Jeg beholdt pengene fra NAV, for jeg hadde uansett aldri kunne begynt i den jobben jeg hadde igjen. 

Så egentlig tror jeg ikke det spiller noen rolle om det er du som sier opp eller blir oppsagt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...