Gå til innhold

Jeg hater jogging!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan virkelig ikke fordra det. Jeg klarer å jogge I sånn 10 minutter Før jeg kreperer og får vondt overalt. Jeg liker mye heller å gå. Kan man få omtrent samme treningsutbytte ved å gå?

Anonymous poster hash: 56328...f2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Men du kan sykle, klatre, danse eller gjøre noe helt annet med høy intensitet.

Hvis du har lyst å lære deg å jogge så anbefaler jeg appen "Get running". De første ukene skal man gå mesteparten av tida, men løpe innimellom. Slik trener du deg opp uten å krepere. ;)

• Liker 1
Skrevet

Det blir bedre etterhvert som du blir bedre trent. Da klarer du å løpe lengre før det føles som om du holder på å krepere. Å bli bedre i noe medfører alltid en viss form for ubehag uansett.

Skrevet (endret)

Så ikke jogg!

Men hvis du absolutt "må" (ingen må jogge), så vil det sannsynligvis bli bedre hvis du begynner forsiktig og trapper opp litt og litt. Hvor ofte jogger du nå?

Og forresten, har du prøvd intervaller? Da jogger du med høy intensitet en liten stund også jogger du sakte eller går en liten stund før det er påan igjen. Du kan finne intervallprogrammer via google f.eks. Programmene varerier med intervaller fra sekunder til flere minutter.

Endret av lisamari
Skrevet

Det kommer an på hva du mener med "samme treningsutbytte". Jogging er uovertruffent på to områder:

- Det er omtrent bare langrenn som gir like høy forbrenning per tid. Med annen utholdenhetstrening som sykling, dans etc. må du holde på mye lenger for å forbrenne like mye.

- Jogging gir støtbelastning, som trigger kroppen til å bygge opp skjelettet. Jeg leste nylig en artikkel der man hadde sammenlignet beinmineraltettheten til steinaldermennesker og dagens mennesker, og vi har mye dårligere bein enn steinaldermenneskene. Det er stort sett ene og alene fordi vi sitter mer og løper mindre.

Det er bare fram til du er ca. 30 år at du kan øke beinmineraltettheten med trening. Over det vil du bremse nedbrytningen med trening.

Du kan derimot stimulere beinbygningen med styrketrening også. Styrketrening pluss sykling skulle bli en fin miks. Selv om jogging har fordeler framfor sykling har det også den ulempen at den høye belastningen gir forholdsvis stor risiko for belastningsskader.

Skrevet

Det spiller ingen rolle hva man gjør så lenge pulsen blir høy nok. Gåing er bra men kan ikke erstatte høyintensitetstrening.

Hvis man er utrent kan løping være noe skikkelig drit. Jeg synes det er greit å ha gradvis progresjon slik at nødvendig mengde psykisk mobilisering holdes på et overkommelig nivå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...