Gå til innhold

Vet ikke helt hvor jeg vil bo - Oslo eller Begen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig utdannet nå og vet at jeg må flytte på meg for å få meg jobb. Jeg er fra en bitteliten bygd i nord. Har bare erfaring med Oslo etter å ha vært der på et par dagsturer, men har aldri vært i Bergen. Enkelte anbefaler Bergen fordi folk er mer imøtekommende enn folk i Oslo. Tipper noen sier det stikk motsatte.

Det skal nevnes at jeg er jo selvfølgelig avhengig av hvor jeg får meg jobb. Ville foretrukket Trondheim istedenfor både Oslo og Bergen, men er ikke i en posisjon der jeg kan være kresen. I Trodnheim er det enda færre jobber, og det virker generelt vanskeligere.

Tror muligens Bergen hadde vært fint ettersom jeg liker veldig godt å gå på toppturer og gå i marka.

Noen som har erfaringer med hva som er bra og dårlig med disse byene?

Kan vel si med en gang at jeg ikke har noe i mot noen av dialektene som snakkes i både Oslo og Bergen.

Anonymous poster hash: d5fbf...5ff
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Bergen og kunne virkelig aldri tenke meg å bo i Oslo. Oslo for meg føles så stor og upersonlig. Bergen føles som en liten by, det tar ikke lang tid før du blir kjent, men det vil alltid være små gater og smau som du kan utforske. I tillegg er selve Bergen sentrum såpass lite at det ikke tar lang tid før du begynner å tilfeldig møte kjentfolk i byen. Bergen er også visuelt sett mye, mye finere, og det er kjempemange fine turmuligheter :)

Anonymous poster hash: db8fe...e3d
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok ikke ha tenkt så mye på dette, hvis du ikke har sterke preferanser for et av stedene, da ville jeg gått for det stedet jeg fikk en jobb jeg trodde jeg ville trives med.

Jeg bor i Oslo og elsker byen, jeg bor nærme marka i en hyggelig bydel med et godt lokalmiljø. Tilgang til hele resten av byen med et godt utbygd kollektivnett. Jeg henger sjelden nede i byen, Oslo har mange bydeler som er både penere og hyggeligere enn sentrum. Trist nok er det nettopp sentrum mange forbinder med byen :/

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Singel jente: Trondheim eller Bergen
Singel gutt: Oslo

I et forhold: Never mind!

Anonymous poster hash: 50274...838
AnonymBruker
Skrevet

Singel jente: Trondheim eller Bergen

Singel gutt: Oslo

I et forhold: Never mind!

Sier du at om man er singel jente så bør man flytte til Trondheim eller Bergen, og hvis man er singel gutt så bør man flytte til Oslo?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt Bergen over Oslo any day. Ikke langt til fjell og natur heller. Ja, det regner mye, men det blir man vant til. Syns generelt Bergen har litt mer personlighet enn Oslo. 

Anonymous poster hash: 816cc...f67
  • Liker 2
Skrevet

Jeg flyttet fra Bergen for et år siden, og jeg har ikke angret et sekund. Ja, det er fint med fjell, og det er en pen by, men fy faen for en møkkaby det også er. Det er liksom aldri ordentlig lyst, med mindre det er sol, og det er det ca 30 dager i året eller noe sånt. Jeg har aldri vært så vinterdeprimert som jeg var da jeg bodde i Bergen. Så jeg ville lett valgt Oslo.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

... og jeg kunne aldri valgt Bergen over Oslo. Jeg synes Oslo har personlighet i bøtter og spann, særlig når man beveger seg ut av turistløypa og ut i bydelene. Dessuten innebærer det noen ekstra fordeler å være hovedstad, i forhold til kulturtilbud og konserter. Og jobbmarked.

Været går vel også i Oslos favør, selv om man sikkert blir vant til regn.

Anonymous poster hash: 4c5f8...62a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sier du at om man er singel jente så bør man flytte til Trondheim eller Bergen, og hvis man er singel gutt så bør man flytte til Oslo?

Ja!

Flertall av jenter i Oslo (med mindre du liker innvandrergutter), og flertall av gutter i de to andre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ville som deg helst valgt Trondheim, men blir det vanskelig hadde jeg valgt Oslo framfor Bergen. Skal nevnes at jeg aldri har bodd i Bergen, men har vært der flere ganger :)

Anonymous poster hash: e4378...b7f
AnonymBruker
Skrevet

jeg bodde i Oslo før og flyttet til Bergen i fjor. syntes også i begynnelsen at bergen var så fin og koselig, og ja, det er flott natur osv, men jeg er SÅ lei av REGN! det regner månedsvis, man går i det samme regnantrekk, ingen vits i å ta på fine klær, viktigste blir hva som er mest vanntett. veldig lite sol, er grått mesteparten av tiden. blåser også mye. jeg har gått med den samme regn/vinterjakke fra november. utelivet er kjedelig og ensartet. savner t-banen! så snart jeg er ferdig med utdanningen, skal jeg flytte. :D 

Anonymous poster hash: 30c81...f35
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg studerer selv i Bergen, og har bare fine ord å si om byen og folkene! ..bortsett fra det jævla regnet, da. Nå føler jeg det har bøtta ned kontinuerlig siden september, det er grått og kaldt hele tiden og ..ugh, rett og slett. MEN når det først er fint vær, synes jeg Bergen er en ufattelig fin by! Og jeg er veldig fornøyd med kulturtilbudet :) Og utelivet, som en over meg nevnte, har jeg igrunn ingenting å si på, men så er ikke jeg en av de som drar ut hele tiden heller. Hvis man ikke vil på typiske stå-som-sild-i-tønne-med-drithøy-musikk steder, så synes jeg Bergen har mange gode, fine og sjarmerende steder :) Også er det mange sjarmerende, annerledes og fine kafeer o.l.!

Endret av mijaa
Skrevet (endret)

Oslo is the shit, hehe. Bodd i Oslo i to år og elsker byen. Sikkert fordi jeg er veldig glad i litt større byer. Ville definitivt flyttet dit hvis du også er det! Jeg har aldri bodd i Bergen, men aldri likt meg der de gangene jeg har vært på besøk.

//Sportsidiot

Endret av sportsidiot
Skrevet

Lett valg for min del, nemlig Oslo. Er alltid noe spennende å gjøre, og syns folk for det meste bare er hyggelig mot meg! 

Skrevet (endret)

Det viktigste er å trives med menneskene du har rundt deg på jobb. Da spiller det liten rolle hvilken by man bor i!

Jeg er i fra Trondheim, har vært mye i Oslo gjennom oppveksten, og har nå bodd i Bergen i 5 år. Personlig ønsker jeg ikke å etablere meg i Bergen, med mindre jeg får meg en relevant jobb med gode kollegaer.

Mitt inntrykk er at selv om Oslo er større og folk kan virke travle, er det mye mer du kan finne på der om du er alene. Det er også lettere å komme i kontakt med folk - mange i Oslo har tross alt vært i samme båt som deg, og mangfoldet i byen gjør at de ikke er så skeptiske til fremmede. Byen har karakter, og for å være ærlig synes jeg Oslo (og Trondheim) er vakrere enn Bergen. Men det er min egen oppfatning, jeg vet jo at andre mener det motsatte :P

Shoppingen i Oslo (og Trondheim) er bedre enn i Bergen, hvis det har betydning. Synes også museums- og kulturtilbudet i Oslo er bedre, selv om Bergen er Norges kulturhovedstad. Bergensere er glade i god mat og god drikke, så du kan få noen fantastiske restaurantopplevelser i Bergen, og utelivet er det ikke noe å klage på.

Du har lett tilgang til naturen i Bergen, men dessverre regner det svært mye her. Man kan si at i Bergen er det enten høst eller sommer. De fleste dagene er grå.

En i fra trøndelag kan kanskje reagere på bergensernes direkte framtoning, og et kjent fenomen er at de brøyter seg forbi i enhver kø inn på Bybanen, men det er en del av personligheten deres, som også kan være generøs og inkluderende. Det er mange bergensere i Bergen, som det heter, mens i Oslo møter du folk i fra hele verden.

Tror Bergen bør oppleves, men for min del er årene som student i Bergen nok. Jeg flytter straks jeg får mulighet. Egentlig har jeg en anelse om at det er Vestlandet generelt jeg ikke har sansen for. Fine turiststeder, men å bo på Vestlandet for evig håper jeg at jeg slipper :)

Endret av CamillEg
Skrevet

I år skal det sies at det har regnet ekstremt masse i Bergen! Pleier ikke være så grått og trist til vanlig. Liker byen, ikke for stor men fortsatt stor nok til at du kan utforske og finne ut nye ting og steder du ikke ante fantes.

Liker Oslo veldig godt og da! Og de har jo litt bedre vær om det er av betydning ;)

AnonymBruker
Skrevet

En i fra trøndelag kan kanskje reagere på bergensernes direkte framtoning, og et kjent fenomen er at de brøyter seg forbi i enhver kø inn på Bybanen, men det er en del av personligheten deres, som også kan være generøs og inkluderende. Det er mange bergensere i Bergen, som det heter, mens i Oslo møter du folk i fra hele verden.

Haha, merkelig fenomen det der. Jeg tror absolutt at det stemmer, men du slipper vel unna det verste i sentrum? Som bergenser fra en av bydelene utenfor sentrum, følte jeg at jeg kom til en helt ny by når jeg flyttet ned til sentrum for å studere. Det er jo bare østlendinger i sentrum, haha! Så ble absolutt en kulturendring for meg der, og føler meg ikke særlig bergensk lengre med mindre jeg møter folk fra gammelt av.

Anonymous poster hash: 86691...e58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Bergen og kunne virkelig aldri tenke meg å bo i Oslo. Oslo for meg føles så stor og upersonlig. Bergen føles som en liten by, det tar ikke lang tid før du blir kjent, men det vil alltid være små gater og smau som du kan utforske. I tillegg er selve Bergen sentrum såpass lite at det ikke tar lang tid før du begynner å tilfeldig møte kjentfolk i byen. Bergen er også visuelt sett mye, mye finere, og det er kjempemange fine turmuligheter :)

Anonymous poster hash: db8fe...e3d

det er nettopp dette jeg synes er ulempen ved Bergen, at den er så liten og at du ser de samme folkene..Men jeg synes ikke Oslo er stor nok heller jeg da, må til storbyer i utlandet før jeg føler meg "hjemme":)

Anonymous poster hash: c0efa...1a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slår et slag for Bergen, men det kommer selvsagt an på hva du liker selv. Sentrum i byen er fin og liten nok til at du kan gå til alt, og veldig oversiktlig. Samtidig er det alltid koselige gater å oppdage f.eks på Nordnes, i Marken eller Sandviken. Siden du er fra nord er jo uansett Bergen mye lysere om vinteren enn det du sikkert er vant til, og jeg synes ikke været er så ille (selv om det har vært ekstremt dårlig det siste halvåret). Stor fordel at fjellene er så nært, du kan gå på fjelltur fra sentrum - også lengre turer oppe på vidda. Jeg synes også det er mange folk fra forskjellige steder i landet i Bergen, men de fleste er nok studenter.

Anonymous poster hash: 73386...d41
Skrevet (endret)

Jeg kommer også fra en liten bygd i nord, og flyttet ned til Bergen i fjor på grunn av jobb. Elsker virkelig Bergen! Og for å si det sånn, jeg trodde det skulle regne mer enn hva det gjør, så for min del var været en positiv overraskelse. Jeg trodde det kom til å regne kontinuerlig, men egentlig synes jeg mange dager er fine, så kommer det en regnbyger som er over etter en times tid. Og for hen som skrev om vinterdepresjon, er Bergen INGENTING i forhold til å bo nord for polarsirkelen og ha ordentlig mørketid. Aldri hatt en så flott og lett vinter som i Bergen. 

Jeg synes Oslo er stort og upersonlig, Bergen er så koselig! Man blir fort kjent i byen, og det er jo et utrolig vakkert sted. Jeg synes du burde gå for Bergen.

Endret av mutz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...