AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Jeg har skrevet her inne, så hvis noen kjenner igjen historien så er det nok derfor Det gjelder lang saksbehandlingstid. Jeg klaget til sivilombudsmannen og det så endelig ut som noe kom til å skje. Så stoppet det opp igjen, og jeg får ikke svar på hvorfor. Har fått bekreftet at alt er i orden og ingenting mangler som jeg vet om i hvert fall. Det er Nav forvaltning som setter stopper det, og de er det vanskelig å få i tale. Jeg har ventet i 8 måneder snart, og de har hele veien vært vanskelige. Saksbehandler har utallige ganger prøvd å få svar av dem, men ingenting skjer og jeg synes det er så utrolig rart. Hvorfor skal det være så vanskelig? Så jeg lurer på om jeg kan ta det videre opp i systemet? Det er en ganske stor sum det er snakk om som jeg skal ha etterbetalt. Noen som vet noe om dette? Anonymous poster hash: bf954...4d8
Kamikatze Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 Vet ikke om jeg forstår rett, siden jeg ikke husker å ha lest noe om saken din her tidligere. Hvis jeg forstår det rett, klager du til sivilombudet på lang saksbehandlingstid hos NAV, og ikke utfallet av et vedtak? Vedtak skal fortrinnsvis klages til hhv fylkesmann eller trygderetten, før deres vedtak igjen kan klages til sivilombudet. Klager du på saksbehandlingen, bør du motta et svar på at klagen er mottatt. Vet ikke om sivilombudet behandler fortløpende, eller behandler sakene administrasjonen samler på et månedlig møte. Uansett vil det ta noe tid, og sivilombudet må gjerne vente på svar fra innklagede. Først bør du forsikre deg om at du klager til riktig instans. (Tror sivilombudet er riktig, fordi de andre behandler visst kun klager på vedtak). Ettersom du allerede har klaget på NAV-vedtaket til NAV, bør du ta kontakt med klagebehandler, for å finne ut om det behøves mer dokumentasjon etc. eller hva som er årsak til proppen. Vedtaket ble jo allerede behandlet, trolig med avslag (siden du klaget), så de har jo dokumentasjon nok til det vedtaket. Det er viktig å sørge for at de får det de trenger for å endre det første vedtaket/avslaget. Etter sivilombudet er det vel bare HM Kongen og Menneskerettsdomstolen i Strasbourg igjen som offisiell klageinstans. I tillegg har du "din" stortingsrepresentant og media som uoffisielle...
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 Ble kanskje litt uklart, men jeg har klaget til sivilombudsmannen på grunn av lang saksbehandlingstid og jeg har fått svar. Sivilombudsmannen har behandlet klagen ferdig. Etter at sivilombudsmannen tok kontakt med nav våknet saksbehandleren min og prøvde å ordne opp. Så nå har hun gjort det hun skal og vi har prøvd å finne ut hva som mangler. Ingenting skal mangle nå hvis ikke noe nytt har dukket, men det er jo vanskelig å vite siden de på forvaltning ikke svarer. Jeg har tenkt på å gå til media, men vegrer meg litt siden jeg ikke ønsker mitt navn og ansikt på trykk i avisa. Men det var egentlig det jeg tenkte, at mulighetene for å ta det videre er ganske små. Hvis de hadde kommunisert litt med meg eller saksbehandler, så kunne vi jo ha funnet ut av det, men nå bare ignorerer de det. Anonymous poster hash: bf954...4d8
Kamikatze Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 Hvis saken inneholder noe som må godkjennes av et utvalg etc. (hovedsakelig bestående av folkevalgte) kan det være en viss treghet. Slike møtes en gang iblant for å avgjøre flere saker samtidig. Hvis saken trekker for langt ut nå, etter at saksbehandler er klar på at all info og dokumentasjon er på plass (si to måneder?) bør du på ny kontakte sivilombudet. Skriv det som oppfølging av klage på NAV, noe ala: "Ved min klage på lang saksbehandlingstid/klagebehandling hos NAV, kontaktet dere NAV om dette. Saksbehandler hos NAV forsikret meg om at de hadde all nødvendig dokumentasjon relatert til klagebehandlingen nå var på plass. Likevel har jeg nå, to måneder etter at sivilombudet purret på behandlingstiden, ennå ikke mottatt svar på klage, eller informasjon om behandlingsprosessen fra NAV. Ber sivilombudet igjen se på saken." - Noe i den dur. Når dette er sagt, har jeg tidligere hørt om folk som har fått stønad på et lavere nivå enn de hadde krav på, og som klagde. De fikk alle etterbetalt, men tror det gikk bortimot et år eller to før de fikk vedtak på etterbetalingen. Nå er dette drøye ti år siden, men forvaltningen skynder seg langsomt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 Hvis saken inneholder noe som må godkjennes av et utvalg etc. (hovedsakelig bestående av folkevalgte) kan det være en viss treghet. Slike møtes en gang iblant for å avgjøre flere saker samtidig. Hvis saken trekker for langt ut nå, etter at saksbehandler er klar på at all info og dokumentasjon er på plass (si to måneder?) bør du på ny kontakte sivilombudet. Skriv det som oppfølging av klage på NAV, noe ala: "Ved min klage på lang saksbehandlingstid/klagebehandling hos NAV, kontaktet dere NAV om dette. Saksbehandler hos NAV forsikret meg om at de hadde all nødvendig dokumentasjon relatert til klagebehandlingen nå var på plass. Likevel har jeg nå, to måneder etter at sivilombudet purret på behandlingstiden, ennå ikke mottatt svar på klage, eller informasjon om behandlingsprosessen fra NAV. Ber sivilombudet igjen se på saken." - Noe i den dur. Når dette er sagt, har jeg tidligere hørt om folk som har fått stønad på et lavere nivå enn de hadde krav på, og som klagde. De fikk alle etterbetalt, men tror det gikk bortimot et år eller to før de fikk vedtak på etterbetalingen. Nå er dette drøye ti år siden, men forvaltningen skynder seg langsomt. Takk for svar. Ja, det kan jo hende. Får nok vente litt til da før jeg sender ny klage, men det er ikke langt unna to måneder nå.Anonymous poster hash: bf954...4d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå