Jente39år Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Jeg blir litt lei av når andre synes at skeptikere er trangsynte og ikke åpne for noe nytt. Jo, jeg er en skeptiker, men likevel meget nysgjerrig og leter etter informasjon hvor en jeg kan for å kunne uttale meg om ymse emner. I disse dager er jeg under omstilling vedrørende arbeid. Jeg har dermed tilbud om tiltak fra NAV som kan bidra til at jeg finner riktig jobb. Podium er et tiltak fra NAV og jeg deltar med entusiasme og positivitet. Under disse 4 ukene ved Podium har jeg deltatt på ymse kurs. Kurs om høysensitivitet, kurs om man er introvert eller ekstrovert ect Senest i går var jeg på infomøte for noe som kalles GANDI, Dette er en kognitiv tilnærming som deltakere bruker tre dager på. (og pris per deltaker på NAV sin regning 9900 kr ) En stakkars kvinne som satt ved siden av meg under info-kurset sier med lav stemme til meg at hun er nødt til å tenke på saken. Det taleren sier da at hun er nødt til å bestemme seg NÅ, slik at de kan sette opp en individuell samtale. Motivasjontaleren ved navn Vibeke er en energisk kvinne som sier at hvis du er åpen og klar så vil dette tre dagers kurset endre ditt liv. Altså du er nødt til å være åpen, ingen skeptiker slipper inn. Det Vibeke var opptatt av å fortelle oss på infomøte var andelen av deltakere som hadde hatt nytte av dette. Det var over 90 % Det synes jeg er et godt tall og kanskje en grunn til at tallet er så høyt er at ved denne individuelle samtalen må deltakere vise til at de er åpne og ukritiske. Jeg ble så sint, men jeg holdt dette skjult. Ettersom jeg er en skeptiker så er jeg trangsynt, uåpen og ikke villig til å ta ansvar for eget liv og helse. Jeg er så møkklei av å bli stemplet som trangsynt ettersom jeg er skeptisk. Mange glemmer at en skeptiker er også betyr «skue, se seg om, overveie, betenke, undersøke osv Det vil si vi er nysgjerrige og søker vitenskapelig erkjennelse. For all del, jeg har undersøkt at motivasjonskurs, mental trening, mindfulness og andre tilsvarende foredrag har positiv effekt på mange. Det som hjelper mennesker er positivt det. Men, noen ganger er dette også resultat av placebo effekt. Har man en psykisk lidelse da mener jeg at det er ikke noe som man "fikser" i løpe av tre dager. Men dette er meg, en sunn skeptiker eller trangsynt og har ikke vilje til å endre eget liv............... Hva sier dere ? Endret 4. juni 2015 av Jente39år 2
Gjest pærecider Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 Tror det har noe med hva man legger inn i ordet skeptisk. Når jeg hører ordet skeptisk, så får jeg og inntrykk av en person som er tilbakeholden, forsiktig med å prøve nye ting fordi personen kanskje føler han trenger mer informasjon. Det er forskjell på å avvente, ta en avgjørelse basert på god informasjon og det å nekte å prøve ting/lære ting pga fordommer, forutintatte holdninger eller frykt. Jeg er nok litt lik deg, foretrekker å undersøke før jeg tar en avgjørelse, være det seg medisinsk, økonomisk eller andre ting som har stor innvirkning på livet. Men alt avhenger jo av kildene for informasjon. F.eks vaksinedebatten, er forskjell på å undersøke alle sider av saken og ta en avgjørelse, eller bare lese nyhetsspeilet og dermed er man skeptisk til vaksine. Konklusjonen må vel være at en viss skepsis er sunt, spesielt nå i vår tid, med så mye informasjon, og gjerne motstridende informasjon rundt oss, man skal ikke ta alt for god fisk, men man skal heller ikke lukke sinnet fullstendig for ny informasjon. Og spesielt ikke hvis det er noe man kanskje har vært overbevist om i mange år, så kommer det noe som kanskje beviser det motsatte. Å ha et åpent sinn utelukker ikke det å være skeptisk og kritisk til kilder.
Adara Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Skeptiker er ikke synonymt med trangsynt. Hvorfor ble du sint når hun sa du måtte være åpen? Hun sa jo ikke at skeptikere ikke kunne få delta. Å være skeptisk betyr at man ser mange muligheter, det kan være dette men det kan også være sånn, jeg må vite mer før jeg vet svaret. Endret 4. juni 2015 av Adara den Vakre
Gjest Jean Valjean Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Trangsynt kan alle være også skeptikere. Men jeg er enig i at det å være skeptisk ikke nødvendigvis betyr at man er trangsynt. Endret 4. juni 2015 av Jean Valjean 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 Enig med deg. Jeg anser meg selv som skeptiker, og liker å ha all informasjon rundt noe før jeg tar et valg eller standpunkt. For eksempel før valg setter jeg meg inn i alle partiene og deres planer før jeg avgir stemme, kontra for eksempel moren min som er fast tilhenger av ett parti og stemmer på dem hvert valg. Jeg vil nesten si at det å være skeptiker er nesten er det motsatte av å være trangsynt. Er man trangsynt er man gjerne full av fordommer og lite interessert i å forstå andres synspunkter. Jeg har få fordommer, og vil gjerne forstå alle synspunkter før jeg selv velger hvor jeg står om en sak. Jeg sluker ikke all propoganda rått, men er skeptisk og ønsker heller å forstå alle sider av argumentasjon før jeg selv velger hvilken side jeg vil slutte meg til. Anonymous poster hash: dda7d...325 1
Jente39år Skrevet 4. juni 2015 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Skeptiker er ikke synonymt med trangsynt. Hvorfor ble du sint når hun sa du måtte være åpen? Hun sa jo ikke at skeptikere ikke kunne få delta. Å være skeptisk betyr at man ser mange muligheter, det kan være dette men det kan også være sånn, jeg må vite mer før jeg vet svaret. Kanskje ikke med akkurat de ordene (skeptikere kan ikke delta ) men hun brukte ord som du er nødt til å være åpen for dette og være klar for endring. Etter infokurset ble de som var interessert/eller ambivalent bedt om å fortelle på papir hva de vil jobbe med , selvbilde, sette grenser ect , slik at hun kunne dermed ha individuelt møte med hver deltaker for å dobbelsjekke at de var åpne for dette. Er man dyktig så leser man personer med en gang og kan luke ut skeptikerne, ergo meget høye positiv tilbakemelding fra deltakere som har deltatt på kurset. Need I say more.......... Endret 4. juni 2015 av Jente39år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå