needinspiration Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Jeg vil bygge om min gamle stasjonære pc. Det er noe galt med den siden det går så tregt. Vi har kjørt diagnostikk og oppdaget at omtrent alt inni ikke er optimal for win 7 som er installert. Så til spørsmålene: Hvordan finner jeg ut hvor prossessor er? Er hovedplaten inni noe jeg kan bruke igjen med tanke på å installere en moderne prossessor?
-Jiinxs- Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Windowstast + R, Skriv inn "dxdiag" (eller gå til Run nede på startmenyen, husker ikke hvordan w7 funker ) Resten er nokså selvforklarende, står spesifikk hva de forskjellige komponentene heter. Hovedplaten så antar jeg at du mener hovedkortet, uten å vite hvor gammel den er så er det "umulig" å si at den er brukbar til noe annet. Selv så ville jeg ha kastet alt om selve pcen er eldre enn 2-5 år Endret 4. juni 2015 av -Leon-
Minya Skrevet 4. juni 2015 #3 Skrevet 4. juni 2015 Hvis hverken du eller den andre i "vi" har mer peiling på hardware enn "hvordan finne ut hvor prosessor er", ville jeg gått for en ferdigbygget pc fra komplett.no heller enn å risikere at det blir ekstra dyrt å finne ut at det er vanskelig å bygge pc selv uten litt mer kunnskap. Har dere noe mer peiling, ville jeg byttet ut hovedkort, prosessor og evt skjermkort, lagt til et par gig ekstra minne og evt lagt til en ekstra harddisk. Win7 kan fungere bedritent om du har for lite minne til å drive det ordentlig. Minimum 6GB er lurt, 12 til 32 er kjekt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #4 Skrevet 5. juni 2015 Må si meg enig med Minya her, men det er aldri for sent å lære. Kunne ikke mye selv da jeg bygde min første PC. Slik ser innsiden av en PC ut:https://rgsit.files.wordpress.com/2013/01/xploded_pc_466.gif Prosessoren er den som er merket med CPU. Denne befinner seg stort sett under en vifte med kjøleribber. Du kan ikke uten videre bruke samme hovedkort til en ny CPU, så du må finne ut hvilket hovedkort du har og hvilken type CPU, grafikk-kort, RAM og harddisk dette støtter. Har skummet denne nettsiden og den ser ut til å kunne svare på de fleste spørsmål du må ha:https://www.reddit.com/r/buildapc/wiki/beginnersguide Anonymous poster hash: 42502...c41
needinspiration Skrevet 5. juni 2015 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2015 Hvis hverken du eller den andre i "vi" har mer peiling på hardware enn "hvordan finne ut hvor prosessor er", ville jeg gått for en ferdigbygget pc fra komplett.no heller enn å risikere at det blir ekstra dyrt å finne ut at det er vanskelig å bygge pc selv uten litt mer kunnskap. Har dere noe mer peiling, ville jeg byttet ut hovedkort, prosessor og evt skjermkort, lagt til et par gig ekstra minne og evt lagt til en ekstra harddisk. Win7 kan fungere bedritent om du har for lite minne til å drive det ordentlig. Minimum 6GB er lurt, 12 til 32 er kjekt. Takk for svar. Fant ut at vi har 4 gb ram på en win 7 64-bit operativ system. Tror det er litt lite? Vi har intel core 2 duo cpu e7500@ 2, 93ghz. Hva er best å oppgradere det til sånn at win 7 fungerer normalt?
FantasDick Skrevet 5. juni 2015 #6 Skrevet 5. juni 2015 Det kan bli ganske komplisert å bygge selv, men det er jo gøy å prøve. Det viktigste er vel å sørger for at CPU og hovedkort passer sammen, og at resten er kraftig nok. Hva skal PCen brukes til annet enn å kjøre win7?
needinspiration Skrevet 5. juni 2015 Forfatter #7 Skrevet 5. juni 2015 Må si meg enig med Minya her, men det er aldri for sent å lære. Kunne ikke mye selv da jeg bygde min første PC. Slik ser innsiden av en PC ut:https://rgsit.files.wordpress.com/2013/01/xploded_pc_466.gif Prosessoren er den som er merket med CPU. Denne befinner seg stort sett under en vifte med kjøleribber. Du kan ikke uten videre bruke samme hovedkort til en ny CPU, så du må finne ut hvilket hovedkort du har og hvilken type CPU, grafikk-kort, RAM og harddisk dette støtter. Har skummet denne nettsiden og den ser ut til å kunne svare på de fleste spørsmål du må ha:https://www.reddit.com/r/buildapc/wiki/beginnersguideAnonymous poster hash: 42502...c41 Takk. Dette er nok noe jeg må lese når jeg kommer hjem. Pcn er noe jeg arvet, så for oss tror jeg vil være rimelig å oppgradere enn å kjøpe en ny. Ønsker å fortsette med stasjonær pc. Og oppgradere den til en ok standard. Nå tar det et par min når jeg trykker på startmeny før den dukker opp.
needinspiration Skrevet 5. juni 2015 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2015 Det kan bli ganske komplisert å bygge selv, men det er jo gøy å prøve. Det viktigste er vel å sørger for at CPU og hovedkort passer sammen, og at resten er kraftig nok. Hva skal PCen brukes til annet enn å kjøre win7? Vi pleier å se mye på youtube. Nå kan pcn brukes til veldig lite.
needinspiration Skrevet 5. juni 2015 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2015 Dette ser jeg frem til! Det er min svoger som pleier å bygge om pcn. Men nå ønsker jeg å gjøre det selv.
Minya Skrevet 5. juni 2015 #10 Skrevet 5. juni 2015 (endret) Takk for svar. Fant ut at vi har 4 gb ram på en win 7 64-bit operativ system. Tror det er litt lite? Vi har intel core 2 duo cpu e7500@ 2, 93ghz. Hva er best å oppgradere det til sånn at win 7 fungerer normalt? Det kan faktisk hende at du ikke trenger å gjøre så mye mer enn å øke RAM'en litt, 4Gb er i minste laget for win 7 x64, så jeg ville funnet ut hvilken RAM-chipset som passer i hovedkortet og kjøpt 8 eller 16Gb i enten 2x4 eller 4x4 Gb. Minnebrikkene skal sitte i par, derav gangetegnene. 2,93Ghz dualcore cpu'en er heller ikke helt ubrukelig, men den kan være noe gammel og utslitt, og da kan det være en idé å kjøpe både nytt hovedkort og ny cpu som passer sammen, samt ny RAM som passer til, men sjekk om det gamle grafikkortet støttes i det nye setupet, selv om det vanligvis ikke er noe problem. Det kan for øvrig også hende at OS-disken (den harddisken operativsystemet er innstallert på) er gammel, utslitt og på vei til å ta kvelden, som igjen gjør at maskinen kan virke treg. Ny hdd er alltid kjekt å kjøpe når man skal oppgradere uansett, og det er alltid lurt å ha to disker; En til OS og en til spill og andre programmer, bilder og evt annet ræl man innstallerer på maskina. OS-disken trenger ikke være så stor, 500Gb er mer enn nok, men den andre disken er greit å ha godt med plass på, 1-2 Tb. Endret 5. juni 2015 av Minya
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #11 Skrevet 5. juni 2015 En dualcore cpu 2,93 Ghz bør være brukbart for Windows 7 ennå, om behovene ikke er for kraftige i forhold til tyngre videoredigering, tung bildebehandling, simulering e.l. For mange holder det ganske bra ennå. Du bør fokusere på å øke minnet til minst 8, det er ikke dyrt i dag. Se også på evt. harddiskstørrelse og se om det er verdt å investere i en SSD harddisk. Sistnevnte gjør opplevelsen selv på en eldre maskin betraktelig bedre i mange tilfeller. Skal man ha en toppmoderne CPU er det ikke sikkert at databussene på hovedkortet støtter den høyere hastigheten likevel selv om det er samme "sokkel" på CPU'en så dette er ofte noe man ikke får noe særlig igjen for. Anonymous poster hash: 8dfc3...c0c Anonymous poster hash: 8dfc3...c0c
needinspiration Skrevet 5. juni 2015 Forfatter #12 Skrevet 5. juni 2015 Det kan faktisk hende at du ikke trenger å gjøre så mye mer enn å øke RAM'en litt, 4Gb er i minste laget for win 7 x64, så jeg ville funnet ut hvilken RAM-chipset som passer i hovedkortet og kjøpt 8 eller 16Gb i enten 2x4 eller 4x4 Gb. Minnebrikkene skal sitte i par, derav gangetegnene. 2,93Ghz dualcore cpu'en er heller ikke helt ubrukelig, men den kan være noe gammel og utslitt, og da kan det være en idé å kjøpe både nytt hovedkort og ny cpu som passer sammen, samt ny RAM som passer til, men sjekk om det gamle grafikkortet støttes i det nye setupet, selv om det vanligvis ikke er noe problem. Takker. Hvordan finner jeg ut hvilken type ram jeg har? Har vært "inne" og sett. Bare masse tall, ikke noe ddr 2 (?)...
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #13 Skrevet 5. juni 2015 Det kan faktisk hende at du ikke trenger å gjøre så mye mer enn å øke RAM'en litt, 4Gb er i minste laget for win 7 x64, så jeg ville funnet ut hvilken RAM-chipset som passer i hovedkortet og kjøpt 8 eller 16Gb i enten 2x4 eller 4x4 Gb. Minnebrikkene skal sitte i par, derav gangetegnene. 2,93Ghz dualcore cpu'en er heller ikke helt ubrukelig, men den kan være noe gammel og utslitt, og da kan det være en idé å kjøpe både nytt hovedkort og ny cpu som passer sammen, samt ny RAM som passer til, men sjekk om det gamle grafikkortet støttes i det nye setupet, selv om det vanligvis ikke er noe problem. Grafikkort er innebygget på de fleste hovedkort i dag. Spørsmålet er hva man skal bruke den til. Er det basic bruk og man ikke skal ha en moderne spillpc så holder det innebygde skjermkortet i de fleste tilfeller. Noen av de nyere hovedkortene har til og med rimelig gode skjermkort sammenlignet med hva man fant for bare noen få år siden, men det kommer selvfølgelig helt an på hva man skal bruke den til. Anonymous poster hash: 8dfc3...c0c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #14 Skrevet 5. juni 2015 Takker. Hvordan finner jeg ut hvilken type ram jeg har? Har vært "inne" og sett. Bare masse tall, ikke noe ddr 2 (?)... Sannsynligvis har du ddr2 eller om den er ny nok ddr3. ddr2 har vært på markedet ganske lenge nå, ca 10 år eller noe sånt. Cpu-z har jeg tidligere brukt for å finne hardware informasjon: http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html Anonymous poster hash: 8dfc3...c0c
needinspiration Skrevet 5. juni 2015 Forfatter #15 Skrevet 5. juni 2015 En dualcore cpu 2,93 Ghz bør være brukbart for Windows 7 ennå, om behovene ikke er for kraftige i forhold til tyngre videoredigering, tung bildebehandling, simulering e.l. For mange holder det ganske bra ennå. Du bør fokusere på å øke minnet til minst 8, det er ikke dyrt i dag. Se også på evt. harddiskstørrelse og se om det er verdt å investere i en SSD harddisk. Sistnevnte gjør opplevelsen selv på en eldre maskin betraktelig bedre i mange tilfeller. Skal man ha en toppmoderne CPU er det ikke sikkert at databussene på hovedkortet støtter den høyere hastigheten likevel selv om det er samme "sokkel" på CPU'en så dette er ofte noe man ikke får noe særlig igjen for. Anonymous poster hash: 8dfc3...c0c Anonymous poster hash: 8dfc3...c0c Skal finne ut om harddisken er en ssd.
Minya Skrevet 5. juni 2015 #16 Skrevet 5. juni 2015 Takker. Hvordan finner jeg ut hvilken type ram jeg har? Har vært "inne" og sett. Bare masse tall, ikke noe ddr 2 (?)... Du må åpne maskinen fysisk og sjekke hvilket chipset du har, evt bare lese av navn og nummer på hovedkortet og søke opp hvilket chipset det støtter. DDR, DDR2 og DDR3 sier nemlig ikke så mye om den spesifikke minnebrikken heller, det er DIMM-nummeret som bestemmer hvilket chipset RAM'en har.
Minya Skrevet 5. juni 2015 #17 Skrevet 5. juni 2015 Grafikkort er innebygget på de fleste hovedkort i dag. Spørsmålet er hva man skal bruke den til. Er det basic bruk og man ikke skal ha en moderne spillpc så holder det innebygde skjermkortet i de fleste tilfeller. Noen av de nyere hovedkortene har til og med rimelig gode skjermkort sammenlignet med hva man fant for bare noen få år siden, men det kommer selvfølgelig helt an på hva man skal bruke den til. Anonymous poster hash: 8dfc3...c0c Onboard grafikkort er bedritne uansett Skal finne ut om harddisken er en ssd. Det ser du lett; er disken en stor kloss på ca 10x15x5cm som sitter skrudd fast i maskina så er det en HDD, er det en liten filledings som ser ut som en forvokst versjon av et kredittkort på ca 10x12x0,5cm, er det SSD (ikke nøyaktige mål, bare sånn ca)
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 #18 Skrevet 5. juni 2015 Onboard grafikkort er bedritne uansett Nei, faktisk ikke. Intel sine nyere innebygde GPU'er (på motherboard) er ganske ok til mye, selv en del spill kan kjøre helt ok på det selv om man selvfølgelig ikke får den samme ytelsen som et dedikert kort. Anonymous poster hash: 8dfc3...c0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå