Silfen Skrevet 4. juni 2015 #1 Skrevet 4. juni 2015 Leser om folk som har forhøyde verdier uten at det er noe. Men det jeg lurer på er hvor høyt er høye uten at det nødvendigvis er noe?
Wiggins Skrevet 4. juni 2015 #2 Skrevet 4. juni 2015 Det er forskjell på de forskjellige verdiene. ALAT er et enzym som frigjøres når leverceller brytes ned. Normalområdet er 10-70 µmol per liter blod, men den kan fint være 1-200 uten at det er noe alvorlig. Har man f. eks. hepatitt A, akutt leverbetennelse som varer 1-2 uker, vil den typisk være opp i flere tusen. Bilirubin har normalområde på ca. 5-30 µmol per liter blod. Hvis den er over 100 er du som regel synlig gul i huden, og da fungerer leveren signifikant dårlig. ASAT og GT husker jeg ikke normalområdet for, du kan jo alltids søke det opp, men også disse skal være ganske langt utafor normalområdet før det er noe alvorlig.
Silfen Skrevet 4. juni 2015 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2015 Ja, forskjell er det, men jeg ser folk skrive rundt om at de har forhøyet uten at noe nødvendigvis er galt. Jeg har normal bilirubin men alat på over 800. Så hvor går grensen for forhøyet uten nødvendigvis sykdom, om du skjønner.
Wiggins Skrevet 4. juni 2015 #4 Skrevet 4. juni 2015 Ja, forskjell er det, men jeg ser folk skrive rundt om at de har forhøyet uten at noe nødvendigvis er galt. Jeg har normal bilirubin men alat på over 800. Så hvor går grensen for forhøyet uten nødvendigvis sykdom, om du skjønner. Det fins vel ikke noe eksakt svar, men det er jo ganske enkelt å sjekke ut de fleste leversykdommene. Alle hepatitt-former kan sjekkes med blodprøve. Sykdommer som autoimmun hepatitt, leverchirose eller schleroserende cholangitt er litt verre, da må man ned gjennom munnen med slange og kamera. Har du fått sjekka ut hepatitt-formene?
Splendidly Skrevet 4. juni 2015 #5 Skrevet 4. juni 2015 Det fins vel ikke noe eksakt svar, men det er jo ganske enkelt å sjekke ut de fleste leversykdommene. Alle hepatitt-former kan sjekkes med blodprøve. Sykdommer som autoimmun hepatitt, leverchirose eller schleroserende cholangitt er litt verre, da må man ned gjennom munnen med slange og kamera. Har du fått sjekka ut hepatitt-formene? Leverbiopsi vel? For mange er det, som du sier, ingenting. Likevel er det absolutt verdt å få sjekket ut! Personlig hadde jeg ALAT-verdier som svinget i 100-200-sjiktet, hvor det viste seg at jeg hadde autoimmun hepatitt.
fresia Skrevet 4. juni 2015 #6 Skrevet 4. juni 2015 (endret) Leverbiopsi vel? For mange er det, som du sier, ingenting. Likevel er det absolutt verdt å få sjekket ut! Personlig hadde jeg ALAT-verdier som svinget i 100-200-sjiktet, hvor det viste seg at jeg hadde autoimmun hepatitt. kan du fortelle litt om hvordan du opplever å ha autoimmun hepatitt? jeg har testet positivt på det på blodprøver, men har ikke tatt leverbiopsi. har også hatt høye ALAT-verdier, men disse er nå normale. jeg har hatt forhøyet bilirubin hver gang jeg har tatt blodprøver, men verdiene er ikke kjempehøye (var vel på 45 sist). tenker at om verdiene ligger over normalgrensen er det lurt å teste seg for ulike leversykdommer/betennelser :-) Endret 4. juni 2015 av fresia
Silfen Skrevet 4. juni 2015 Forfatter #7 Skrevet 4. juni 2015 Ja, er innlagt nå. For noe annet egentlig, men de er mest opptatt av leveren. Nye blodprøver i morgen. Håper jo det ikke er noe.
Gjest Badebuksa Skrevet 5. juni 2015 #8 Skrevet 5. juni 2015 Det er jo alltid en årsak til høye leververdier ofte er det at det er farlig over lang tid, andre ganger litt mer akutt. Har mer erfaring mtp hund, ikke mennesker. Det kan være forgiftning, eller faktisk også uforklarlig og gå over av seg selv på mystisk vis.. Uansett er du på sjukehuset nå, så lenge det ikke er Ahus så kommer du nok hjem med livet i behold.
Silfen Skrevet 5. juni 2015 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2015 Hehe, ikke ahus,det var jo flaks. Uansett er verdiene nesten halvert. Venter fremdeles på svar på annet men øyner håp om at to netter på søvnterrorhuset holder.
Silfen Skrevet 8. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 8. juni 2015 Så langt er alt fint. Venter bare på autoimmunprøvene.
Splendidly Skrevet 8. juni 2015 #11 Skrevet 8. juni 2015 kan du fortelle litt om hvordan du opplever å ha autoimmun hepatitt? jeg har testet positivt på det på blodprøver, men har ikke tatt leverbiopsi. har også hatt høye ALAT-verdier, men disse er nå normale. jeg har hatt forhøyet bilirubin hver gang jeg har tatt blodprøver, men verdiene er ikke kjempehøye (var vel på 45 sist). tenker at om verdiene ligger over normalgrensen er det lurt å teste seg for ulike leversykdommer/betennelser :-) De fleste dager er det overhodet ikke noe problem. Nå for tiden er det godt kontrollert med medisiner, men jeg har dager og perioder med generelt dårlig form. Mine symptomer og sykdomshistorie har dog innslag av revmatisme og annet, så det er i grunn vanskelig å si hva jeg merker av hepatitten og ikke. 1
Silfen Skrevet 13. januar 2016 Forfatter #12 Skrevet 13. januar 2016 Nå er jammen meg leverprøver litt på tur igjen. Ikke så veldig, alat er 89, med referanseområde 10-45. Fått beskjed om å ta nye prøver om noen uker. Asat og GT er derimot normale, bilirubin også. Noen som har hatt det slik at det går litt opp og ned? Det er jo langt fra så høyt som i sommer, men jeg liker jo ikke helt at det driver og roter rundt.
*Frida* Skrevet 13. januar 2016 #13 Skrevet 13. januar 2016 Fann de årsaken til høge verdiar i sommar? Eg hadde utslag på leverprøver i haust, men ikkje særlig høge. Blei berre feid vekk med at 'noen har bare litt høyere verdier enn andre' , og 'det er så små utslag at det uansett ikkje er noko alvorlig'. Blei ikkje tatt oppfølgingsprøver i haust, men eg skal be om nye prøver nå.
Silfen Skrevet 13. januar 2016 Forfatter #14 Skrevet 13. januar 2016 Nei, de visste ikke noe om hvorfor verdiene var høye. Men i sommer var jo det høyt på alt, asat, alat og gt, men ikke bilirubin. Nå er det jo bare alat som er lett forhøyet, men i sommer var den jo ti ganger høyere. Har også lest meg frem til at noen har litt høyere verdier enn andre, men det jeg ikke har sett er om det er vanlig at verdiene hopper rundt omkring eller om de da altså bare er stabilt høye.
Silfen Skrevet 1. mars 2016 Forfatter #15 Skrevet 1. mars 2016 Fått nye prøver i dag. Sist var alaten min på 85. Nå i midten av februar var den 121 (10-45) og asaten var 66 (15-35). Det er jo forholdsvis lave verdier, om enn stigende. Skal ta nye om en måned. Legen er ikke stresset så lenge jeg ikke har noen vondter så jeg stresser ikke jeg heller, selv om jeg liker å VITE hvorfor det skal være slik.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #16 Skrevet 1. mars 2016 Jeg hadde forhøyede leververdier da jeg hadde spiseforstyrrelser. Fikk aldri noe svar på hvorfor, men det kan kanskje handle om det faktum at du har gått mye ned i vekt? Da jeg googlet det var det flere som sa de hadde det i forbindelse med sf. Sier ikke at du har det altså, men har jo sett at du har gått mye ned i vekt. Anonymkode: 4e98d...5ef
Silfen Skrevet 1. mars 2016 Forfatter #17 Skrevet 1. mars 2016 Jo, men jeg er jo relativt stabil nå, da burde det vel også ikke være stigende etter at vektnedgangen er over.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #18 Skrevet 1. mars 2016 Jeg har forhøyede leververdier, ikke veldig men bare litt. Jeg plages mye med hodepine og noen uker må jeg derfor spise paracet et par dager, har alltid 48-timers hodepine. I følge legen var det visstnok derfor leververdiene var litt forhøyet, ikke for at det var skade på leveren, men at jeg hadde tatt paracet samme uke som blodprøvene ble tatt. Skulle visst ikke mere til. Anonymkode: 8e891...fc6
Silfen Skrevet 1. mars 2016 Forfatter #19 Skrevet 1. mars 2016 Ikke mer enn samme uke? Da kan det jo være derfor. Tar stort sett 1 gram eller 2 med paracet i uken.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #20 Skrevet 2. mars 2016 Alkohol gir også forhøyet verdi hos alkoholikere eller personer som tåler det dårligere. Kanskje du ikke tåler det? Anonymkode: bfb0a...610
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå