Gå til innhold

Fortelle barna om legning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna er enda små, og vet lite. Men mannen er bifil. Han har også vært i forhold med flere menn, der ett av de forholdene varte ganske lenge. 

Homofile foreldre forteller jo barna hvorfor de er samme kjønn og sammen, men skal man gjøre det med bifile og, eller bør det forbli hemmelig?

(Forventer ikke å fortelle en 5 åring det, men når de blir eldre)

Anonymous poster hash: 19caf...92b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke bare snakke om at noen liker både gutter og jenter og at det er helt greit?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det kommer opp tema om dere har hatt kjærester før så kan det jo være naturlig å nevne. Eller om dere snakker om legning. ("Og så går det ann å like både jenter og gutter, slik som pappa gjør. Kjæresten til pappa før mamma kom var faktisk en gutt".)

Her har barnet en onkel som er homofil, dette har aldri vært noe hysj hysj, og allerede som 3-4 åring fikk vel ungen høre at Onkel X liker gutter ikke jenter. Barn tar ting svært naturlig! :) 

Men litt usikker på om det er vits å nevne det hvis det ikke kommer opp? Altså, har han mange bilder eller noe sånt? 

Det jeg tenker på er om det blir slutt mellom dere en gang, og mannen da kan falle for en ny mann. Da er det nok lurt at barna vet om dette på forhånd, slik at de slipper sjokket både over skilsmisse og at pappaen liker menn også. 

Anonymous poster hash: 81b2c...738
AnonymBruker
Skrevet

Da ett av mine barn spurte om jeg hadde hatt kjærester før pappa, svarte jeg at "Ja, en som het Petter, og ei som het Linda." Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skulle fortelle en 5-åring om det?

Anonymous poster hash: 710fe...fd5
  • Liker 5
Skrevet

Synes nesten det er viktigere å fortelle om bifili enn homofili, da de sliter voldsomt med å bli tatt seriøst av både homofile og heterofile, dessverre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) TS

Anonymous poster hash: 19caf...92b
Skrevet

Jeg synes at du skal ta det opp om barnet spør, noe helt enkelt som "noen liker gutter, noen liker jenter, og noen liker både gutter og jenter", helt enkelt liksom. Ikke gjøre det komplisert. Det går an at ungen da spør noe som "hva liker jeg" eller noe i den duren men da kan du fortelle at det finner h*n ut av når h*n blir litt eldre. Det er ikke vits å fortelle noe om barnet ikke spør, mener nå jeg, iallefall i så ung alder.. Når barnet kommer i tenårene kan man jo ta det opp på en mer voksen måte.

Skrevet

Jeg syns dere bør snakke om det nå, det er ikke for tidlig! Bedre det enn at barnet føler at det er blitt holdt fra han når han blir eldre. Kanskje han også opplever det som et sjokk om han ikke får vite om det før han er tenåring.

Skrevet

Jeg synes ikke man trenger utbasunere seksuelle preferanser til barna sine.

Jeg synes man trenger å la de vokse opp med et åpent sinn og stor toleranse for all verdens av forskjeller.

Mine barn finner det like naturlig at noen jenter er kjærester med jenter som at noen folk er blinde, noen høye og noen mangler begge ben osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke man trenger utbasunere seksuelle preferanser til barna sine.

Hvem man forelsker seg i handler om veldig mye mer enn seksuelle preferanser. Jeg er enig i at man ikke trenger (eller kan!) å fortelle ungene sin om seksuelle preferanser som i at "mamma liker analsex", men at pappa blir forelska i gutter handler om noe helt annet. 

• Liker 2
Skrevet

Hvem man forelsker seg i handler om veldig mye mer enn seksuelle preferanser. Jeg er enig i at man ikke trenger (eller kan!) å fortelle ungene sin om seksuelle preferanser som i at "mamma liker analsex", men at pappa blir forelska i gutter handler om noe helt annet. 

Jeg mener at det ikke trenger være så personlig, kanskje... Pappas preferanser vil være like naturlig som Mammas eller homseparet nedi gata.

Hovedpoenget mitt er i grunn at det ikke skal være en big issue, men noe naturlig.

Jeg ville vært varsom med å fortelle om mine nye forhold og forelsker til barna mine uavhengig av deres kjønn.

Skrevet

Si det enkelt. "Noen damer liker å være kjæreste med menn sånn som mamma. Noen damer liker å være kjæreste med andre damer sånn som *navnet på en homofil barnet kjenner* og noen liker begge deler sånn som pappa."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i samme båt her, men barna er yngre. Dessverre er vi i den situasjonen at den ene siden av familien er noen trangsynte idioter, så det er noe mannen ikke føler at vi kan være åpne om akkurat nå. Kanskje det kommer etterhvert.

Foreløpig forklarer vi ungene at noen liker gutter, noen liker jenter og andre liker begge deler. Så får vi gå grundigere til verks når de begynner å skjønne konseptet med forelskelse og kjærester.

Direkte seksuelle preferanser syns jeg derimot ikke det passer å snakke med barna om, uansett legning.

Anonymous poster hash: 9b198...8fa

AnonymBruker
Skrevet

De bifile m.barn jeg kjenner har tatt drt som en del av 'noen liker gutter, andre liker jenter' praten i ulike aldre. Fra sidelinja ser det ut som ungene håndterer dette best når de er ganske unge. Fra tenåra og ut kan de ha lagt til seg dårlige holdninger fra andre.

Anonymous poster hash: 15e37...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...